Het Digg effect

Het Digg effect
, ING Groep
@evr

Martijn van Osch testte afgelopen dagen de web 2.0 applicatie Digg. Digg is een website die o.a. social bookmarking, blogging en RSS combineert. Gebruikers kunnen artikelen opgeven (‘digg it’) om te reviewen. Hoe meer mensen hun stem uitbrengen hoe sneller het artikel in de Digg-lijst stijgt.

Martijn plaatste zijn posting Girl undressed in 3D, die ook op Marketingfacts was geplaatst, in Digg en keek toe naar wat er gebeurde; 3 uur later waren er 11.000 bezoekers langs geweest en was zijn site onbereikbaar geworden.

Zijn experiment is zeker interessant gezien de effecten in bezoekersaantallen. Ik deel alleen niet zijn gevoel dat het gebruik van digg in de journalistiek weleens negatieve gevolgen zou kunnen hebben voor de kwaliteit en inhoud van nieuws. Kwaliteit zal altijd komen boven drijven.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Digg is fantastisch, gebruik het zelf al maanden. Tijd voor een vergelijkbaar Nederlands initiatief wat mij betreft. Misschien iets voor headliner.nl?

    geplaatst op
  • Volgens mij is het aantal bezoekers erg afhankelijk van het onderwerp (in dit geval sex) en de taal van de site (in dit geval Engels).

    geplaatst op
  • @Cem: kijk eens naar http://www.watvindenwijover.nl

    geplaatst op
  • Digg is een erg handige en 'grafisch strakke' site. Ik gebruik deze site veel net als de social bookmarking site del.icio.us (dat overigens op het user interaction vlak veel minder goed in elkaar zit).

    Leuk te zien dat tagging in Nederland nu langzaam voet aan wal begint te krijgen doordat de hype 'Web 2.0' zoveel aandacht krijgt! Maar een Nederlandse variant van Flickr, Technorati of Digg zit er m.i. nog even niet in. Funda.nl komt voor mij nog het dichtst in de buurt. Aan die site zie je goed af dat er nagedacht is over gebruikersinteractie.

    geplaatst op
  • Waarom zou je voor al die applicaties zo nodig een Nederlandse tegenhanger moeten hebben?

    geplaatst op
  • @Nick: omdat Nederlanders een andere mening/smaak hebben dan bv. Amerikanen.

    geplaatst op
  • @Nick: Ik heb zelf geen behoefte aan Nederlandse varianten van de sites die ik noemde. Dus misschien is mijn formulering wat vaag. Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik niet verwacht dat webapplicaties hier in Nederland snel gebruik zullen gaan maken van 'tagging' en andere beginselen van iets dat nu 'Web 2.0' wordt genoemd.

    geplaatst op
  • @Stan. Vanuit een weblog perspectief gezien, wat zouden 'tagging' en andere beginselen van 'Web 2.0' voor een toegevoegde waarde kunnen leveren?

    geplaatst op
  • @Zwelgje: tagging om je content toegankelijker beschikbaar te stellen (denk aan 'tag clouds', 'clustering van tags' zoals Flickr al doet, e-mailnotificaties o.b.v. tags, e.d.).

    Een ander beginsel van 'Web 2.0' waarbij AJAX een rol speelt verbetert voornamelijk de beleving van een website (dus ook een weblog). Hierin is Nederland volgens mij nog erg onderontwikkeld, om maar niet te spreken over de toepassing van de webstandaarden van het W3C en kennis over gebruikersinteractie.

    Specifiek voor weblogs: nieuwe reacties worden middels AJAX direct getoond onder een al geopende post (niet meer F5'en). De eigenaar van een weblog kan titels en tags van een post aanpassen zonder page refresh (zie Flickr).

    Maar misschien is dit niet de juiste post om dit soort zaken te bediscussiëren...

    geplaatst op
  • @Erik: Hier staat het complete verhaal over het experiment:
    http://www.freshcreation.nl/comments.php?id=2_0_1_0_C

    Misschien handig om deze link aan het artikel toe te voegen.

    geplaatst op
  • @Martijn: Hmm.. het was de bedoeling die inderdaad ook toe te voegen goed dat je even reageert, inmiddels opgenomen.

    Overigens zou ik ook een Nederlandse variant hiervan toejuichen. Digg is zeker handig, maar Nederlandse postings sneeuwen onder en dat is jammer.

    @Vincent: Watvindenwijover vs Digg, idee is hetzelfde maar uitwerking toch (nog) niet zo ver. Op dit moment nog veel sites en weinig artikelen, maar daar kan verandering in komen.

    geplaatst op
  • @Erik: Je zegt: "Ik deel alleen niet zijn gevoel dat het gebruik van digg in de journalistiek weleens negatieve gevolgen zou kunnen hebben voor de kwaliteit en inhoud van nieuws. Kwaliteit zal altijd komen boven drijven."

    En als je naar de hedendaagse commerciele televisie kijkt? Zit daar nog kwaliteit tussen? Het gaat allemaal om snel zoveel mogelijk publiek trekken (op een paar uitzonderingen na natuurlijk).

    PS Thanks voor het toevoegen van de link naar het complete artikel ;-)

    geplaatst op
  • @Martijn: Tuurlijk draait veel om kijkcijfers, maar ik switch niet voor niets naar andere zenders (BBC, Ned3). Ik wil alleen aangeven dat het niet altijd draait om grote cijfers en juist doordat de massa zich specifiek richt om het behalen van veel traffic kunnen er verdomd interessant niches ontstaan.

    Er zijn marketingweblogs die (nog) meer bezoekers krijgen als Marketingfacts alleen een veel minder actief publiek heeft dat geen of weinig behoefte heeft in discussies om elkaar scherp te houden. Juist door verschillen in kwaliteit kun je met een minder groot publiek ook interessant zijn.

    geplaatst op
  • @Erik: Klopt, ik switch ook naar Nederland 3 en BBC maar bij een zender als bijvoorbeeld Nederland 3 liggen ook al een aantal kwalitatieve programma's onder vuur. In het algemeen heb ik toch het gevoel dat Nederland qua medialandschap achter Amerika aanhobbelt.

    geplaatst op
  • Alle Nederlandse initiatieven zijn gebaseerd op Scuttle en daarom is nhet denk ik niet zo moeilijk om op te vallen als je dat niet doet. ik heb trouwesn gehoord dat er weer één aan zit te komen, maar dan één die niet op Scuttle is gebaseerd. Ik hoop dat deze wat overzichtelijker is.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.