Het einde van de simpele banner?

10 mei 2006, 04:00

Als je het nieuws van de afgelopen dagen mag geloven is het einde van de simpele animated banner (bijna) in zicht. IGN.com maakte vorige week bekend te stoppen met banners ads en zich te gaan richten op “sight-sound-motion ads that employ newer technologies”, zo was te lezen bij Forbes. Het besluit is mede ingegeven door het hoge percentage breedbandgebruikers bij populaire gaming en entertainment sites. Daarnaast publiceerde Doubleclick deze maand de Best Practices for Optimizing Web Advertising Effectiveness (pdf). In de paper worden een 10-tal tips gegeven, waaronder op nummer 7 de tip om rich media en video ads te gebruiken aangezien deze een hoger clickratio genereren.

Eerlijk gezegd denk ik dat het geheel weleens een tijdelijke opleving kan zijn. Banner blindness zal blijven bestaan, alleen is men door rich media en video tijdelijk ‘iets minder blind’ geworden voor die bannerformats. Als rich media en video ads gemeengoed zijn geworden, zijn we weer terug bij af. Maar dat moet je zeker niet tegenhouden te profiteren van deze tijdelijke opleving!

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    KJ

    …is het einde van de simpele animated banner (bijna) ten einde..

    dit lijkt mij een gevalletje min maal min is plus


    10 mei 2006 om 11:15
    evroekel

    Thanks. Ik heb het aangepast. ’t was gisteravond iets te laat bij invoer van de posting 😉


    10 mei 2006 om 12:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!