Fish when the fish are swimming!

14 juni 2012, 08:39

Consumenten zijn always-on op social media. Maar hoe actief zijn merken buiten kantoortijd?

Uit onderzoek van Buddy Media dat wereldwijd werd uitgevoerd, bleek dat merken niet op sociale media actief zijn wanneer consumenten dat zijn. Met het onderzoek werd aangetoond dat merken met name actief zijn tijdens kantooruren. De consument daarentegen, is voornamelijk actief buiten werktijd, dus ’s avonds, ’s nachts en in het weekend.

Deze constatering vormde voor ons de aanleiding om te onderzoeken in hoeverre Nederlandse merken en consumenten actief zijn buiten kantooruren. Het onderzoek werd uitgevoerd onder de 25 grootste merken uit de top 100 merken op basis van bruto media besteding in Nederland (Nielsen). Deze merken vallen binnen deze top 100, zijn minimaal drie maanden met een Nederlandse pagina actief op Facebook en hebben een fanbase van minimaal 20.000 fans.

Consumenten zijn actief buiten werktijden

Onze analyse bevestigt dat consumenten buiten werktijd actief zijn. Gemiddeld wordt 44% van de prikbordberichten van fans geplaatst in de avond, ‘s nachts of in het weekend. Bij 30% van de merken wordt zelfs meer dan de helft van de prikbordberichten van fans buiten kantooruren geplaatst.

Met name merken in de retail- en entertainment branche krijgen veel berichten in de avonduren. Hoewel de consument ’s avonds of in het weekend actief blijkt te zijn, zijn de grote Nederlandse merken dat niet. Alleen ABN AMRO en Vodafone reageren structureel in de avonden, nachten en weekenden binnen 1 à 2 uur. Alle andere merken reageren de eerst volgende werkdag. De gemiddelde reactietijd op prikbordberichten in de avond is 19 uur, tegenover 28 uur in het weekend en gemiddeld 7,8 uur tijdens kantooruren. Maar er zijn ook merken die überhaupt niet op berichten van fans reageren, of waar fans geen prikbordberichten kunnen plaatsen.

Hoe snel reageren merken gemiddeld?

Meeste merken hanteren een nine-to-five-mentaliteit

Berichten van merken worden momenteel niet geplaatst op het moment dat de consument het meest actief is. De meeste merken plaatsen wel eens berichten in het weekend (84%) en na 18:00 ’s avonds (60%), maar hierbij is vooral sprake van inhaakmomenten, zoals moederdag. Weinig merken plaatsen structureel berichten buiten werktijd. Dit wil zeggen ieder weekend (32%), of minimaal twee avonden van de week (4%).

Hoe actief zijn merken buiten werktijden?

Deze berichten worden veelal vooraf ingepland en geplaatst met behulp tools zoals Hootsuite, Media Injection en Engage121. In de meeste gevallen wordt niet meer gereageerd, ook niet wanneer bijvoorbeeld een link of applicatie niet werkt.

Engagement vergroten buiten kantooruren

“We willen daar zijn, waar de consument is” is een veel gehoorde reden voor het inzetten van sociale media. Echter geldt niet alleen meer 'fish where the fish are'. Door het realtime karakter van social media geldt nu ook 'fish when the fish are swimming'! Voor merken zijn avonden en weekenden een uitgelezen kans om de consument te helpen met vragen en klachten, maar ook om de band met fans te versterken. Zeker wanneer merken gebruikt worden buiten werktijd: de consument drinkt een biertje in de avond, gaat in het weekend of ’s avonds naar het casino, gaat shoppen in het weekend en doet de boodschappen op zaterdagochtend. Door als merk ook buiten kantoortijden actief te zijn, kan men daadwerkelijk daar zijn waar de consument is, kan men de consument op het juiste moment prikkelen en kan men interactie aangaan met de consument. Beter scoren op engagement dus. Uit eerder onderzoek blijkt dat dit de brand commitment en koopintentie vergroot.

Ook voor ons waren de uitkomsten van deze analyse reden om de eigen dienstverlening uit te breiden en merken ook buiten kantoortijden te ondersteunen bij de inzet van sociale media. Zie jij dat ook zo als consument en/of marketeer: wordt de inzet van social media 24/7?

Els Dijkstra
Strateeg bij Energize

Els is als Strateeg bij Energize verantwoordelijk voor de ontwikkeling van merk-, campagne- en contentstrategieën. Voordat zij aan de slag ging bij Energize werkte zij als strateeg bij Social Embassy/Isobar en studeerde ze Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Danielle Klinkenberg

    Interessant! Ik dacht vanmorgen nog “wie komt er eens met origineel social media nieuws?” en dit is duidelijk origineel. Dus dat compliment heb je vast binnen 🙂

    Dit ondersteunt mij in de overtuiging dat vrijdagmiddag een goede middag is om een inloopmiddag te organiseren. En wellicht dat ik nu toch ook vaker eens ’s avonds online kom. Hoewel ik me nu vooral op B2B contacten aan het richten ben om opdrachten binnen te halen waar ik van kan leven (dan kan ik die uitkering opzeggen).


    14 juni 2012 om 09:25
    Rob

    Bij provider *bliep doen ze het erg goed. Naast het hoofdaccount @whatthebliep hebben ze *bliep experts, jongeren die veel van *bliep weten en mensen helpen met problemen of vragen. @FreekBliep bijvoorbeeld. Reageerde vannacht om 01:09 nog.


    19 juni 2012 om 06:31
    Bart Vijfhuizen

    Herkenbaar! Bereikbaarheid ’s avonds en in het weekend zou voor ieder bedrijf een must moeten zijn. Ook telefonisch overigens.

    24/7 niet. Voor een retailer als de Hema heeft dat geen zin, want er is niets dat niet tot de volgende ochtend kan wachten en de klant snapt dat ook. Bereikbaarheid gedurende de nacht levert dan geen meerwaarde op. Aan de andere kant is het voor bijvoorbeeld een telecomaanbieder als Vodafone wel belangrijk, omdat klanten ook ’s nachts urgente problemen kunnen hebben.


    27 juni 2012 om 15:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!