Hoe belangrijk is geld nou helemaal?
Zoals elk jaar heeft de Staatsloterij ook dit jaar weer een bijzondere commercial gemaakt voor de Oudejaarstrekking. Het thema daarvan is 'Geloof in geluk'.
Credits
Bureau: TBWA\NEBOKO
Mediabureau: Mindshare.Greenhouse
Social Media: Hammerfest
Online doorvertaling: Men in Green
Shopper Marketing: Brompton Road
PR: NewsLab
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Offline edit: MRTN
Sound design: Public Audio
Muziek: Jorrit Kleijnen
Grading: Ambassadors
VFX & online: Ambassadors
Verantwoordelijk bij Staatsloterij: Michael Kastelijns, Femke Vermeulen, Arno de Jong
Doelstelling
Kijkers laten zien hoe iets moois kan ontstaan als je durft te kiezen voor hetgeen je echt gelukkig maakt.
Uitwerking
Uit het persbericht: Het winnen van de Oudejaarstrekking van Staatsloterij is voor iedereen een droom, maar er is niets mooier dan echte liefde. Dát is de boodschap die Staasloterij uitdraagt in haar campagne voor de Oudejaarstrekking 2023. Deze bijzondere campagne vertelt het verhaal van een jongeman die het geluk niet laat afhangen van een grote geldprijs. Tijdens een reis door de tijd ontdekt de man waar het in het leven écht om draait. Als hij vervolgens moet kiezen tussen het lot dat hij zojuist kocht of de liefde, is zijn keuze snel gemaakt.
Na de succesvolle tv-commercial van vorig jaar, waarin een zoon met zijn vader de reis van zijn leven maakt, is Staatsloterij er weer in geslaagd een ontroerende campagne te ontwikkelen. “Elk jaar proberen we Nederland in het hart te raken met een meeslepend verhaal. Een verhaal waarin we willen laten zien dat het winnen van 30 miljoen de op-een-na mooiste prijs is, maar dat gelukkig zijn met degenen van wie we houden nog veel belangrijker is. Dat is de snaar die we dit jaar bij Nederlanders willen raken”, vertelt Michael Kastelijns van Staatsloterij.
Ook dit jaar tekende reclamebureau TBWA\Neboko voor het concept achter de commercial. “In de Oudejaarstrekking-campagnes dragen we al jaren uit dat 30 miljoen de op één na mooiste prijs is en dat sommige dingen in het leven waardevoller zijn dan die hoofdprijs winnen. Met dit verhaal, waarin de hoofdrolspeler kiest voor de liefde in plaats van het Oudejaarslot, willen we mensen inspireren om te kiezen voor wat hen écht gelukkig maakt. Wij beschouwen de Oudejaarscampagne als een jaarlijks hoogtepunt voor Staatsloterij, maar óók als een uitdaging om te laten zien hoe mooi en relevant ons eigen vakgebied kan zijn. Daarom trekken we elk jaar alles uit de kast om een ontroerende en disruptieve campagne te maken die mensen raakt en inspireert” vertelt Anouk Zink, Managing Director van TBWA\NEBOKO.
Oordeel
Een feelgood-commercial maken met Kerst zonder meteen mega-emotioneel te worden, dat kan dus gewoon! Je weet dat de Staatsloterij elk jaar uitpakt tussen het kerstcommercialgeweld, dus de vraag is dan waarmee ze komen. Ik ben positief verrast over het gekozen verhaal. Niet echt ontroerend, vond ik persoonlijk, maar wel een meeslepend kort verhaal, waarbij je naar je scherm wilt schreeuwen: “Laat dat Staatslot maar waaien, kies voor haar!”
Mij hebben ze overtuigd trouwens. Ik kies ook voor de liefde en ga geen Staatslot kopen. Natuurlijk snap ik ook wel dat dit niet de conversie is die men wil behalen met deze commercial, maar ik snap op mijn beurt best dat je echt wel meer Staatsloten gaat verkopen met een commercial die op zo’n sympathieke manier vertelt dat er meer is in het leven dan een geldprijs winnen. Ik denk niet dat ik dat disruptief zou noemen, maar gewoon een slimme (want: eerlijke) manier van branding voor de lange termijn.
Grappig trouwens hoe makkelijk je als kijker mee wordt gezogen in een verhaal met een tijdmachine dat per ongeluk door de hoofdpersoon gevonden wordt in een winkeltje. Totaal ongeloofwaardig, want waarom zou tijdreizen ineens kunnen en waarom op zo’n manier, met iemand die er zelf niet om gevraagd heeft? Maar dat detail maakt dus niets uit voor de manier waarop je de minifilm beleeft. Dat vind ik misschien nog wel de grootste prestatie: het kan niet eens, maar toch accepteren we als kijkers het verhaal zonder morren.