Hoe de laatste updates van Snapchat jouw campagnes kunnen boosten

24 oktober 2019, 09:00

Bij Snapchat hebben ze de afgelopen tijd niet stil gezeten: de mogelijkheden blijven zich uitbreiden. Aangezien het platform voornamelijk gebruikers heeft onder de 35 jaar, is adverteren op Snapchat heel geschikt voor bedrijven die een jongere doelgroep willen bereiken. In deze blog geven we een aantal tips om te zorgen dat je alles uit je Snapchat-campagnes haalt.

Met meer dan 203 miljoen dagelijkse gebruikers wereldwijd, gemiddeld 250 miljoen gedeelde snaps per dag en een gemiddelde in-app tijd van 33 minuten, heeft Snapchat zichzelf in de afgelopen jaren ontpopt tot een volwaardig socialmediaplatform vol kansen voor adverteerders.

Targeting

Op het gebied van targeting blijft het platform uitbreiden. Naast targeten op basis van interesse of klantenlijsten is het ook mogelijk om gebruikers te retargeten op basis van de Snap Engagement. Met deze optie kun je gebruikers bereiken die omhoog hebben geswiped of een Snap Ad volledig hebben uitgekeken, gedeeld of opgeslagen. Ook is het mogelijk om van deze audiences een Lookalike te maken, wat betekent dat je een doelgroep maakt van gebruikers die het meest overeenkomen met de gebruikers uit een bestaande doelgroep.

“Het is sinds kort ook in Nederland mogelijk om advertenties in te kopen op basis van bereik en frequentie”

Verder is het sinds kort ook in Nederland mogelijk om advertenties in te kopen op basis van bereik en frequentie. Hiermee kunnen adverteerders van tevoren campagnes plannen en inkopen op Snapchat met een voorspelbare advertentieweergave en frequentie voor een vaste CPM. Het voordeel hiervan is dat je vooraf al precies weet hoeveel procent van je doelgroep je zult gaan bereiken en wat dit gaat kosten.

Snap Ads

Ook omtrent de advertentiemogelijkheden is Snapchat bezig het platform continu te vernieuwen. Waar het bij het adverteren voorheen enkel mogelijk was om video’s van maximaal tien seconden in te zetten, heeft het platform dit onlangs uitgebreid naar maximaal drie minuten. Dit geeft adverteerders meer ruimte en tijd om de boodschap goed over te brengen naar de doelgroep.

“Er is meer ruimte en tijd om je boodschap goed over te brengen naar de doelgroep”

Omdat Snap-advertenties langer worden, is het nu ook mogelijk om te optimaliseren voor videoweergaven van langere duur. Zo kun je dus naast enkel tweeseconden-views nu ook optimaliseren op vijftienseconden-views. Dit betekent dat Snapchat voor jou als adverteerder op zoek gaat naar de gebruikers die het meest waarschijnlijk de video voor vijftien seconden zullen bekijken, waardoor je een meer relevante doelgroep zult bereiken.

AR-lenses

Eén van de dingen die Snapchat anders maakt dan de andere socialmediaplatformen is de mogelijkheid om je doelgroep betrokken te houden door middel van Augmented Reality (AR) Lenses. Gemiddeld maken elke dag ongeveer zeventig miljoen Snapchatters gebruik van een AR-lens. Over het algemeen kunnen de lenzen in twee categorieën worden opgedeeld: World Lenses en Face Lenses, waarbij het grote verschil het focuspunt van de camera is. Wereldlenzen maken gebruik van de naar achteren gerichte camera, en geven gebruikers hiermee de mogelijkheid om zichzelf onder te dompelen in een volledig virtuele omgeving. Gezichtslenzen daarentegen gebruiken de camera aan de voorzijde van de telefoon waardoor gebruikers met de AR-software hun eigen uiterlijk kunnen veranderen.

In april dit jaar lanceerde Snapchat de Lens Studio 2.0, een creatief platform met zelfbediening, wat het nu nog makkelijker maakt voor merken om eigen AR-ervaringen voor Snapchat te creëren en ze met de hele wereld delen. De Lens Studio 2.0 zit vol templates, effecten en buttons, waardoor het ook voor kleinere bedrijven met een kleiner budget steeds makkelijker wordt om de AR-mogelijkheden van Snapchat in te zetten.

“Ook voor bedrijven met een kleiner budget wordt het steeds makkelijker om Snapchat’s AR-mogelijkheden in te zetten”

Benieuwd hoe zo’n lens er nu precies uitziet en hoe je deze toe kunt passen op een bepaalde campagne? Scan dan de onderstaande afbeelding via de Snapchat-app op je telefoon voor voorbeelden van AR-lenses die we hebben ingezet voor ABN Amro en Tikkie.

Hannet Pot
Social Advertising Consultant bij Storm Digital

Als Social Advertising Consultant houd ik mij dagelijks bezig met het opzetten, managen en evalueren van de social media-strategie op verschillende klantprojecten. Door mijn passie voor content besteed ik graag tijd aan het schrijven van blogs en ben ik mede verantwoordelijk voor het up-to-date houden van de social media-kanalen van Storm Digital, onderdeel van Accenture Interactive.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!