Hoe de Nederlandse bloemensector het Vaticaan veroverde: 3 wijze marketinglessen

Eenheid en samenwerking leiden vaak tot grotere successen dan in je eentje je ambities nastreven.

30 november 2023, 07:00 1873 x gelezen

Als marketeer kom ik regelmatig fascinerende verhalen tegen die mijn kijk op marketing kunnen verbreden. Eén zo’n verhaal is dat van Charles Lansdorp, de liaison tussen de bloemensector en het Vaticaan. Om die reden wordt hij ook wel ‘Mr. Italy’ van de bloemensector genoemd. Tijdens een recente lunch met hem, kreeg ik inzichten die té waardevol zijn om niet te delen. Want wat Charles doet in de bloemenwereld, daar kan menig marketeer een puntje aan zuigen!

Wat maakt Charles Lansdorp zo bijzonder? Nou, hier zijn een paar redenen:

Ten eerste behoort Charles tot de selecte groep Nederlanders die al jaren meewerkt aan het paasproject ‘Bloemen voor de paus’ in Rome. Hoe de bloemensector dat voor elkaar kreeg lees je straks.

Maar dat is niet alles: Hij heeft ook de prestigieuze Garofano d’Argento (‘Zilveren Anjer’) in Italië ontvangen. Deze onderscheiding wordt daar jaarlijks toegekend aan personen die een significante bijdrage leveren aan de Italiaanse bloemenindustrie. Charles won deze prijs als vertegenwoordiger van de Nederlandse bloemensector in Italië. Dit is bijzonder, omdat Nederland een belangrijke concurrent is van de Italiaanse bloemenkwekers.

Je zult het er ongetwijfeld mee eens zijn: dat is toch een opmerkelijke prestatie. Om die redenen wilde ik graag meer over hem weten. Wat is het geheim van Mr. Italy voor de ‘groei en bloei’ van zijn carrière? Tijdens een onvergetelijke lunch met hem onthulde hij 3 wijze lessen:

1. Voeg zoveel mogelijk emotie toe aan je producten en diensten

Wij mensen geloven graag dat we rationele wezens zijn, maar vaak zijn we dat niet. De beproefde Cialdini-principes zijn niet voor niets zo effectief als het bijvoorbeeld gaat om het overtuigen van klanten.

Charles benadrukt dan ook het belang van emotie in marketing. Om het even bij de bloemen te houden. Waarom koop je bloemen voor iemand? Ga maar eens na:

  • Je koopt rode rozen voor je partner om te laten zien hoeveel je van hem/haar houdt;
  • Je geeft een koffieboeketje aan de buren om ze te bedanken voor hun hulp;
  • Je stuurt bloemen naar een goede kennis als blijk van medeleven bij ziekte of overlijden;
  • Of je neemt feestelijke bloemen mee naar de verjaardag van een dierbare om de boel extra op te vrolijken.

Oftewel: elke keer als we iemand bloemen geven, laten we eigenlijk gewoon zien hoe we ons voelen. En dat feitje kun je goed gebruiken in je marketing: als je eenmaal weet welke emoties jouw product of dienst bij mensen losmaakt, dan kun je dat in je voordeel gebruiken.

Charles gebruikt emotie niet alleen bewust in zijn marketing, maar ook als een krachtig middel voor positieve impact op de samenleving.

Grootouderdag: een florissant idee tegen eenzaamheid

Ongeveer tien jaar geleden viel het Charles op dat steeds meer Nederlandse ouderen kampten met een gevoel van eenzaamheid. En dat raakte hem. Daarom besloot hij daar iets aan te doen.

Nu is het zo dat Lansdorp één van de initiatiefnemers is van een speciale Italiaanse dag voor grootouders. Deze dag staat bekend als Festa dei Nonni (‘Grootouderdag’). Dit is een officiële feestdag waarop (klein)kinderen hun waardering voor hun (groot)ouders tonen. Charles zag hierin de ideale kans om ‘Grootouderdag’ ook naar Nederland te halen.

Maar er was wel een uitdaging: hoe creëer je een sterkere verbinding tussen de oude en jonge generaties in onze maatschappij? In Italië wonen grootouders vrijwel altijd vlak bij hun (klein)kinderen en komen ze continu bij elkaar over de vloer. In Nederland is de cultuur daarin iets anders.

De oplossing vond hij gelukkig al gauw in zijn eigen vak, want bloemen bleken dé inspiratiebron:

“Bloemen zijn producten die een emotie met zich meebrengen,” vertelt Charles. “Ze brengen vreugde, liefde, waardering en verbondenheid. Dat maakt ze een perfect middel om contact te leggen met ouderen.

En zo ontstond de stichting Grootouderdag. Jaarlijks organiseert die een grootschalige bloemenactie voor Grootouderdag. Op deze manier spelen bloemen een belangrijke rol in het verminderen van eenzaamheid onder ouderen.

Oh ja, in 2021 besloot paus Franciscus een Wereldouderendag te lanceren. De stichting Grootouderdag werd gevraagd om de bloemen te verzorgen. Dankzij een Nederlandse gerberabloem kwamen jong en oud die dag op een bijzondere wijze met elkaar in verbinding.

Dit is dus een prachtig voorbeeld van hoe iemand zijn oprechte maatschappelijke betrokkenheid combineert met een bescheiden merkpromotie. Tegelijkertijd laat het ook zien hoe je een product slim kunt inzetten door er een diepere emotionele betekenis aan te koppelen.

Op welke manier(en) voeg jij emoties toe aan je producten en/of diensten om je doelen te behalen?

Over de stichting Grootouderdag

De stichting Grootouderdag organiseert verschillende initiatieven om aandacht te vragen voor het eenzaamheidsprobleem en om ouderen meer waardering te tonen: “Opa’s en oma’s verdienen het om in het zonnetje gezet te worden”, aldus Charles Lansdorp. “Grootouders hebben een belangrijke rol in het leven van de jongere generatie”.

Op Grootouderdag, dat we vieren op de eerste zondag van oktober, organiseert de stichting leuke activiteiten waar jong en oud elkaar ontmoeten. Zo worden eenzame ouderen verrast met een bloemetje; organiseren ze bloemenworkshops voor grootouders en kleinkinderen; en vinden er speciale activiteiten plaats in verzorgingshuizen.

Een bosje bloemen is een symbolisch gebaar van liefde en waardering. Het kan een aanleiding zijn voor een goed gesprek, of voor een moment van samenzijn. Dit soort interacties helpt vooroordelen over ouderen te doorbreken en bouwt bruggen tussen generaties.

Kortom, de stichting Grootouderdag zet zich in voor het verbeteren van de kwaliteit van leven van ouderen én het verbinden van generaties. En dat allemaal dankzij een eenvoudig product: een bloem.

Meer weten? www.grootouderdag.com

2. Het collectief als sleutel tot florerend succes

Iedereen herinnert zich ongetwijfeld de beroemde woorden: “Bedankt voor de bloemen.” Dit was de jaarlijkse dankbetuiging van de paus aan de Nederlandse sierteeltsector tijdens Pasen. Elk jaar zorgde de Nederlandse sierteeltsector er namelijk voor dat het Sint-Pietersplein prachtig werd versierd met duizenden bloemen, bollen en planten.

Maar stel je voor dat die bloemen afkomstig waren van 5 verschillende, concurrerende kwekers. Zou de paus dan elke individuele leverancier afzonderlijk bedanken, denk je? Dat lijkt me toch hoogst onwaarschijnlijk.

“Een collectief werkt meestal beter dan een individu”, onderstreept Charles. “Door samen te werken met meerdere Nederlandse sierteeltbedrijven, wisten we Nederland internationaal als bloemenland te positioneren”. Met als positief gevolg dat de paus Nederland bedankte voor de bloemen.

Maar deze collectieve prestatie bracht natuurlijk ook aanzienlijke bekendheid met zich mee voor elk betrokken sierteeltbedrijf. Bovendien versterkte deze samenwerking hun internationale concurrentiepositie.

Eenheid en samenwerking leiden daarom vaak tot grotere successen dan in je eentje je ambities nastreven. Een mooie les die ook zeker in de marketingsector toepasbaar is!

3. Altijd in marketing investeren = altijd scoren

In elke markt is er natuurlijk vraag en aanbod. Soms is er veel vraag naar een product of dienst, en soms is er veel aanbod. De meeste bedrijven investeren vooral in marketing als de vraag hoog is. In eerste instantie logisch, want in een vraagmarkt trek je makkelijker nieuwe klanten aan en draai je meer omzet.

Maar zodra de vraagmarkt verschuift naar een aanbodmarkt, dan zie je meestal dat er ook minder marketingbudget vrijkomt.

En dát is volgende Charles een gemiste gouden kans: “Het loont juist om consistent te investeren in marketing, óók wanneer de vraag lager is dan het aanbod.”

Oké interessant. Waarom? De visie van Charles is als volgt:

In een vraagmarkt verkoopt het product zichzelf. Er is veel vraag, dus klanten zijn al overtuigd van de waarde van je product/dienst. Maar: een aanbodmarkt biedt je juist dé uitgelezen kans om klanten te overtuigen van de waarde van jouw aanbod. Het is de perfecte gelegenheid om je te onderscheiden van concurrenten. De unieke waarde van bloemen, bijvoorbeeld, is dat ze mensen verbinden. En juist nu is het nodig om generaties te verbinden voor meer solidariteit. Dit doen wij dus door middel van onze bloemen en planten.

Met goede marketing laat je op zo’n moment zien waarom jouw product of dienst de beste keuze is. En mocht de markt later toch weer veranderen in een vraagmarkt, dan sta jij meteen al aan de top. Ik kan nog maar één ding zeggen: deze lunch met Charles Lansdorp was smaakvol én waardevol.

Wing Cheung
Founder en Digital strategist bij Synerflow

Wing Cheung is founder en digitaal strateeg bij Synerflow. Binnen het B2B- marketingdomein heeft hij een bewezen trackrecord aan zowel de klant- als bureauzijde. Al meer dan 15 jaar helpt hij bedrijven bij het ontwikkelen en implementeren van online marketing-strategie op inter-nationaal vlak. Veel voorkomende thema’s zijn: marketing & sales alignment, inzet van kanalen voor interactie met DMU’s en het boeken van resultaat binnen complexe aankooptrajecten. Het is zijn passie om ingewikkelde vraagstukken simpel en begrijpelijk te maken voor iedereen. Naast vakidioot is hij ook vader, fervent museumbezoeker, bourgondiër en is hij vaak te vinden op de fiets. Zijn levensmotto: “Of we vinden een weg, of we maken een nieuwe!”

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!