Hoe eenvoud tot waarde kan leiden
Boekrecensie
Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘Waardevolle eenvoud’ van Bart Schouten.
Deze recensie werd geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.
De auteur maakt voor zijn aanpak in ‘Waardevolle eenvoud’ gebruik van een eenvoudige matrix in de vorm van een kwadrantenmodel. Met op de ene as eenvoud en ingewikkeld tegenover elkaar, en op de andere as waardevol en waarde-arm als opponenten. Dan ontstaan er vier kwadranten waarbij ingewikkeld en waarde-arm het zogenaamde gedoe oplevert. Bij ingewikkeld en waardevol ontstaat er geworstel. Daar tegenover staat eenvoud en waarde-arm, wat staat voor gemak en indien eenvoudig en waardevol elkaar treffen, dan ontstaat er geluk. Eenvoudiger kun je het niet maken, zou je zeggen. Ik heb wat moeite met de begrippen. Geluk is in mijn optiek iets wat je overkomt, terwijl je bij de andere begrippen – gemak, gedoe en geworstel – meer invloed zou kunnen uitoefenen.
“Hoe eenvoud tot waarde kan leiden: door producten en diensten zo simpel mogelijk te houden”
Het boek neemt je stap voor stap mee in hoe je op basis van dit model producten, diensten en processen waardevol kunt maken. Dit gebeurt heel uitvoerig. Voor de meer ervaren manager die al eerder betrokken is geweest bij dergelijke verbetersessies, wordt het wel wat langdradig. Maar voor wie hier nog feitelijk kennis mee moet maken is het een mooie handleiding. Alle elementen van verbeteren komen aan bod en de auteur verwijst regelmatig naar ondersteunende modellen.
Het boek is vlot leesbaar en nergens vind je grote lappen tekst. Veel beelden ondersteunen de inhoud. Hierdoor ga je er vlot doorheen. Na de uitleg van het model volgt er een deel met de aanpak en Schouten sluit af met een hoofdstuk verdieping. Hier krijg je meer inzicht in wat er precies kan leiden tot succes in verbetertrajecten. Ik moet zeggen dat ik dat laatste deel als waardevol heb ervaren, als een soort reflectie op de begrippen eenvoud en verbeteren: hoe eenvoud tot waarde kan leiden door het voor de gebruiker zo simpel mogelijk te houden.
Waardevolle eenvoud
Auteur: Bart Schouten
EAN: 9789089654359
Uitgever: Van Duuren Management
Eerste druk: 2018
Trefwoorden: veranderen, innovatie
Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl