Hoe Enterprise Social Media de organisatieproductiviteit en het innovatief vermogen verbeteren

31 oktober 2012, 06:13

Begin deze maand kwam Sharetronix met een infographic die data uit diverse bronnen (Microsoft, MIT Sloan Management, McKinsey , Deloitte en andere) gebruikt om in kaart te brengen hoe het met de werknemerstevredenheid staat, hun passie, productiviteit, efficiëntie en waar ‘enterprise’ sociale media aan bijdragen. Maar liefst 71% van de ondervraagden geeft aan dat zij helemaal niet betrokken zijn bij hun organisatie.

Kosten

De kosten van niet-betrokken werknemers bestaan uit:

  • Vaker ziek of te laat op het werk.

  • Dat ze het werk van hun betrokken collega’s ondermijnen en voortdurend klagen.

  • Lagere productiviteit, volgens Gallup-onderzoek kan dit oplopen van $3,400 tot $10,000 jaarlijks salaris.

  • Het missen van deadlines en sales-kansen.

  • Het gebruik van cynisme, dat vaak wordt doorgegeven aan collega’s en klanten.

  • Het verlaten van de organisatie door zeer getalenteerde mensen.

Collaboratieve tools

Veel teams dragen zelf de invoering van collaboratieve tools aan om beter te communiceren met hun collega's. Verbeterde communicatie en samenwerking door middel van sociale media dragen bij aan een verbeterde productiviteit met zo’n 20-25%. Sociale media ondersteunen het creëren en behouden van de werknemersbetrokkenheid, terwijl het de efficiëntie en het innovatief vermogen verbetert en passie versterkt.

Uit eerder TNO-onderzoek (onder Nederlandse werknemers) bleek dat social media gebruik leidt tot innovatieve werknemers, betere innovatie, minder tijd kwijt zijn aan het zoeken van informatie en elimineren de kans op dubbel werk. En onderzoek van Forrester blijkt toont aan dat de vraag naar Enterprise Social Networking (ESN) explosief gaat toenemen in de komende 4 jaar. De vier redenen die Tibbr aandraagt zijn:

  1. Enterprise social networks drive real business value.

    The main reason companies should use enterprise social software is because they drive legitimate business value. Altimeter group reports their ability to encourage sharing, capture knowledge, enable action, and empower people makes them a valuable solution.

  2. They offer helpful features not found in current technology.

    Enterprise social software allows your company to establish private communities with clients, employees to access your network with their mobile devices, and easily share screens with multiple coworkers

  3. Employee demand.

    As would probably be expected, employees are actually demanding workplace platforms that resemble the applications they use personally.

  4. It’s more than the cool thing to do.

    The primary reason any company should purchase a social networking solution is to enhance business outcomes. It happens because businesses learn how to increase the value they receive from their social networks.

Infographic

In onderstaande infographic worden de resultaten van het onderzoek van Sharetronix weergegeven – klik op de afbeelding voor de grote weergave. Wat denk je dat de huidige Nederlandse situatie is, vergeleken met de Amerikaanse cijfers uit de infopgrahic?

Klik op de afbeelding voor een grote weergave.

Gianluigi Cuccureddu
Ecommerce marketing professional bij ZZP

Ondersteun organisaties en marketing professionals met het maximaliseren van hun ecommerce marketing investeringen. Focus gebieden: performance marketing, marketing technologie, google shopping, feed marketing, datafeed optimalisatie, SEA, BI/AI.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Michiel Breeschoten

    Goed om dit te delen, thanks. Schokkende cijfers natuurlijk!


    31 oktober 2012 om 09:19
    GianluigiCuccureddu

    @Hugo, samenwerken ligt niet voor de hand, en nu met daarbij gepaarde zichtbaarheid, neemt de weerstand toe. Denk aan het morrelen van het ‘gecreeerde eigen plekje’ binnen de organisatie, of het delen van kennis.

    Vele zitten nog in de “kennis is macht” gedachte, maar het is meer en meer…”delen is kracht”.

    Jullie tool is een middel tot, een facilitator. Die verbetert an sich niet de samenwerking, dat doet de organisatie cultuur, processen e.d. Bieden jullie dat ook aan?

    @Nicolle, denk je dat het ‘gamifyen’ van werknemersproductiviteit e.d. ook in NL kan werken? US is toch veel meer resultaatgericht, en NL dat minder is.


    2 november 2012 om 10:29
    Nicolle Visser

    @Gianluigi, heb je het filmpje bekeken? Ik vind niet dat er een spelletje van gemaakt wordt. Het betrof Spotify een Scandinavisch bedrijf.

    Tijdens mijn functie’s voor internationale bedrijven, miste ik soms de zichtbaarheid en de transparantie van informatie. Het mooie is dat een doel wat je samen vaststelt, opgedeeld wordt in stukjes, zichtbaar blijft voor iedereen. Wat heeft wie hier aan toebijgedragen en men krijgt ook de waardering voor zijn inspanningen. Ik denk dat dat heel motiverend werkt. Dit stuk ging over de demotivatie van werknemers. Ik denk dat als je weet waar je voor verantwoordelijk bent, je in het openbaar voor je inspanningen beloont wordt, dat heel motiverend werkt. Het saamhorigheidsgevoel hier zeker mee omhoog gaat. Ook het managen in een internationale omgeving wordt veel makkelijker, afstanden zijn geen issue meer.


    2 november 2012 om 10:44
    Robert Engel

    Als ik zeg dat dit helemaal nergens op slaat, dan wordt mijn comment verwijderd. Dus ik zeg gewoon van fantastisch! Dit stuk! Held!


    4 november 2012 om 09:57
    GianluigiCuccureddu

    @Robert, vertel


    4 november 2012 om 10:03
    Robert Engel

    Nee. Want als ik dat doe wordt mijn comment verwijderd, zoals ik al zei. Vraag maar aan community-manager Bram Koster hoe dat precies zit. Als hij zegt van vertel maar, dan vertel ik het. Anders is het zonde van mijn tijd.

    Marketingfacts en kritiek gaan niet goed samen, weet je? En wie ben ik om zoiets te doorbreken?


    4 november 2012 om 11:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!