Hebben de chiefs er nog een beetje vertrouwen in?

18 mei 2021, 10:30

Leiders erkennen dat het ontwikkelen van een cultuur die medewerkers inspireert en betrokken maakt van groot belang is

Waar liggen CEO’s en CMO’s wakker van? En in welke landen hebben deze leiders het meeste vertrouwen in zichzelf? Worldcom Public Relations Group onderzocht het en komt met nieuwe inzichten.

Leuk en leerzaam om eens aandacht te schenken: Worldcom heeft zijn nieuwste Confidence Index gepubliceerd. Het gaat om de resultaten, opgevist in februari. Voor die index meet het communicatiebedrijf, de spin in het internationale netwerk van zelfstandige PR-bureaus, het niveau van vertrouwen en bezorgdheid over verschillende onderwerpen onder 54.000 CEO’s en CMO’s in 11 industriële sectoren wereldwijd. Eén uitkomst kunnen we al verklappen: Nederlandse CEO’s en CMO’s hebben meer vertrouwen dan gemiddeld, maar ze hebben zo hun specifieke sores.

De onderzoeksresultaten

Op basis van zijn onderzoek komt Worldcom tot de conclusie dat het vertrouwen door CEO’s en CMO’s in de energiesector de op een na grootste stijging heeft doorgemaakt sinds april 2020. Enige relativereing is op z’n plek want de sector scoort gemiddeld nog steeds het laagst van alle sectoren. Chiefs die leiding geven in de nutssector, de gezondheidszorg, IT, industrie en vastgoed hebben er juist weer bovengemiddeld fiducie in.

Internationaal vertrouwen

Op wereldwijd niveau stelt Worldcom dat het vertrouwen van leiders ten opzichte van december 2020 een lichte stijging doormaakt. Toch blijft de score onder de gemiddeldes van 2018 en 2019, wat volgens de onderzoekers te wijten is aan de pandemie. In de Verenigde Staten heeft de CEO of CMO (22,06 procent) er het meest vertrouwen in, terwijl Slowakije het laagst scoort op de ranglijst (11,99 procent).

En Europa dan?

Van alle continenten kenden de eindbazen in Europa de kleinste groei in vertrouwen in de periode december tot en met februari (0,02 procent). Maar tóch is het indexcijfer met 19,53 nog steeds hoger dan het gemiddelde van alle andere continenten. De onderzoeks stellen dat er in Europa, in vergelijking met de andere continenten, het meeste vertrouwen is in het vermogen om technologieën toe te passen die samenwerking en innovatie makkelijker maken.

Europese leiders vinden bijscholing en omscholing belangrijk

Dit terwijl leiders in Europa juist weer het minst vertrouwen hebben op een onderwerp als duurzaamheid.

Nederland valt op

Het vertrouwen van Nederlandse leiders ligt met een score van 18,84 procent hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 18,31. Daarmee blijft Nederland op de 18e plaats in de wereldwijde vertrouwensranglijst staan. Ten opzichte van de onderzoeksresultaten in 2020, zijn de drie belangrijkste onderwerpen, genoemd door Nederlandse leiders nog steeds dezelfde: Bijscholing en omscholing (19,32 procent), het verminderen van plastic en het vergroten van duurzaamheid (16,41 procent) en de ‘impact van de media’ (8,27 procent). Dat laatste punt klinkt wat mysterieus – eens uitzoeken in een vervolgblog.

Crisismanagement is lastig

Net als in het vorige rapport beweert Worldcom ook ditmaal dat Nederlandse leiders minder vertrouwen hebben in hun capaciteiten op terreinen als verduurzaming en crisismanagement. Het managen van crisissituaties staat in vergelijking met andere landen in Nederland laag op de agenda van deze leiders (0,7 procent), terwijl wereldwijd het belang dat gehecht wordt aan crisismanagement met 4,2 procent is toegenomen. Nederlandse leiders juist weer wél vertrouwen in dat ze hun talenten goed kunnen vasthouden en dat ze achten zich meer dan gemiddeld in staat om technologieën toe te passen die innovatie en samenwerking binnen hun bedrijf makkelijker moet maken.

De belangrijkste inzichten

De belangrijkste aandachtspunten die op dit moment spelen onder leiders, zijn volgens Worldcom vooral medewerkergerelateerd. Denk daarbij aan bijscholing, omscholing en het behoud van getalenteerde medewerkers. Ook duurzaamheid staat hoog op de agenda bij leiders.

Nog een paar opvallende uitkomsten:

  • Wereldwijd is ‘consumentengoederen’ de sector met het een na laagste vertrouwen onder de chiefs. Dat wordt volgens de onderzoekers veroorzaakt door de zorgen over de leveringen en de nieuwe noodzaak om lokaal in te kopen.
  • Het vertrouwen van leiders in de IT-sector is bovengemiddeld, maar heeft met 3,2 procent de tweede grootste daling gekend sinds april 2020.
  • Nutsbedrijven behoren tot de sector met het meeste vertrouwen, gevolgd door de gezondheidszorg.
  • Bijscholing en omscholing zijn de belangrijkste onderwerpen voor leiders in alle sectoren. Leiders erkennen dat het ontwikkelen van een cultuur die medewerkers inspireert en betrokken maakt van groot belang is.
  • Het belang dat wordt gehecht aan crisismanagement is onder leiders met 4,2 procent toegenomen
  • Opvallend is dat onder de CEO’s en CMO’s social media-uitingen van politieke leiders sterk aan belang hebben gewonnen (6,8 procent) vanwege de impact daarvan op de bedrijfsvoering
  • Het meest vertrouwen hebben leiders in het toepassen van technologieën die samenwerking en innovatie faciliteren.

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!