Hoe lockdowns ons kijkgedrag veranderen
Tv- en videoweergaven gestimuleerd door lockdowns
Hoe anders zijn we televisie gaan kijken sinds we elke avond noodgedwongen op die bank zitten? Kijken we echt elke avond Netflix, of naar reguliere uitzendingen op tv? Nou, het blijkt dat we zo’n tien minuten per dag méér tv zijn gaan kijken. Een extra ‘reclameblokje’ dus!
Alle vormen van tv-kijken kenden vorig jaar een groei, zo blijkt uit onderzoek van Thinkbox op MarketingWeek, de marketingorganisatie voor commerciële televisie in het VK. Je kunt de cijfers natuurlijk niet één-op één toepassen op Nederland, maar het is wel interessant om eens naar de patronen te kijken. Het aantal kijkers naar tv-uitzendingen groeide jaar op jaar met 5 procent. Dit betekent dat men per persoon per dag 10 minuten extra televisie is gaan kijken. De gemiddelde kijker keek dagelijks 3 uur en 22 minuten naar televisie-uitzendingen.
Wat voor de hand ligt, maar desondanks zeker niet minder opvallend is, is dat Subscription video on demand (SVOD) -diensten zoals Netflix en Disney+ jaar op jaar een groei boekten van 50 procent. Dit staat gelijk aan een dagelijkse extra kijktijd van 11 minuten per persoon, waarbij de gemiddelde kijker 35,5 minuten SVOD-inhoud per dag ziet. Wanneer dit werd uitgebreid met het bekijken van inhoud op social-media-apps, groeide de totale videotijd tot 40 minuten per persoon per dag.
Video’s bekijken via social media
In het eerste jaar was TikTok goed voor 3,5 procent van alle videotijd gedurende het jaar, terwijl YouTube zijn aandeel verhoogde van 12,5 procent in 2019 naar 13 procent in 2020. Facebook daalde juist van 1,2 procent naar 0,9 procent. YouTube genoot 5,6 procent van alle videoadvertenties, terwijl TikTok 1,4 procent voor zijn rekening nam. Televisie was goed voor maar liefst 91 procent van alle kijktijd. Het onderzoek suggereert dat de relatief lage score van YouTube voor het bekijken van advertenties deels te wijten is aan het feit dat veel van die advertenties kan worden overgeslagen . Daarnaast is er inconsistentie in het feit hoe en waar de advertenties worden getoond, waardoor dit lastig te tracken is.