Hoe maak je het best gebruik van interactieve content?

28 februari 2019, 10:00

Interactieve marketing zorgt voor een creatieve en unieke ervaring die voor elke gebruiker persoonlijk is – dit betekent dat het de aandacht langer vasthoudt, het enthousiasme verhoogt en de kans groter is dat ze meer informatie erover opzoeken. Interactieve content is hier slechts een onderdeel van, maar is bijzonder effectief, omdat het gebruikers op meerdere niveaus verbindt met een bedrijf.

Een bepalend element van interactieve marketing is dat het gebruikers enige controle of invloed geeft over hun ervaring, waardoor de inhoud persoonlijker en memorabeler wordt. Tegenwoordig starten veel bedrijven interactieve contentmarketingcampagnes die tot doel hebben de ervaringen van hun klanten te verbeteren, betrokkenheid te vergroten en meer volgers te krijgen, wat uiteindelijk het aantal klanten kan laten toenemen.

Hoe werken deze tools voor interactieve content en -marketing nu precies en hoe kunnen merken ervan profiteren? Vijf trends die jouw merk zou moeten overwegen en enkele belangrijke tips om in gedachte te houden bij het plannen van interactieve marketingstrategieën.

Beoordelingen, quizzen en polls

Interactieve beoordelingen bieden mensen manieren om feedback te geven of meer informatie te krijgen over producten of het bedrijf. Quizzen en opiniepeilingen zijn ook een vorm van interactieve beoordeling en kunnen zeer ludiek zijn. Mensen houden ervan om online quizzen in te vullen en (eventueel) de resultaten te delen op social media. BuzzFeed staat bekend om hun quizzen, en je kunt nauwelijks door social media scrollen zonder er een paar tegen het lijf te lopen. Quizzen kunnen ook worden gebruikt voor meer serieuze onderwerpen en kunnen mensen helpen de behoefte aan jouw dienst of product te herkennen.

“Waarom zouden we het niet op professioneel vlak gebruiken?”

Er bestaan al een groot aantal tools en mogelijkheden voor. Docenten in het hoger onderwijs gebruiken het al jaren om hun studenten aandachtig te houden en hen informatie gemakkelijker te laten onthouden, dus waarom zouden we het niet op professioneel vlak gebruiken? Willen we niet allemaal dat onze (potentiële) klanten zich onze producten herinneren en met belangstelling door onze content scrollen?

Interactieve, ‘gamified’ video

Video hoeft geen passieve, eenzijdige uitzending te zijn, maar kan een echte interactieve ervaring worden. Interactieve video’s bestaan al enkele jaren, maar bedrijven zoeken nog steeds naar de beste manieren om deze trend te benutten. Voor gebruikers doet gamification beroep op het beloningszoekende mechanisme dat in onze hersenen is ingebouwd: het kan dus goed werken bij het organiseren van wedstrijden, giveaways of interactieve videoverhalen. Wedstrijden en giveaways zijn ondertussen al een normale zaak geworden (dankzij het influencer-fenomeen), dus kan het toepassen van gamification hier een leuke en innoverende draai aan geven.

Als je nog verder wil gaan, kun je ook interactieve video’s als quiz proberen te gebruiken. Het combineren van een interactieve video met een quiz (bestaande uit meerkeuzevragen) kan een geweldige manier zijn om de aandacht vast te houden, omdat het passieve kijker verandert in een actieve kijker. De aankondiging van Facebook dat het nieuwe functies op het videoplatform introduceert om video’s interactiever te maken, zou meer marketeers ertoe moeten aanzetten om na te denken over hoe ze dit medium kunnen gebruiken. Facebook gebruikt polls voor zowel Live als on-demand video’s, bovenop gamification voor Live. Bovendien gebruiken ze ook tools om nieuwe interactieve functies toe te voegen, zoals polls, quizvragen en challenges.

“Gamification is vrij ingewikkeld om zonder enige voorkennis op content toe te passen”

Hoewel gamification een mooi aantal voordelen aanbiedt, is het vrij ingewikkeld om het zonder enige voorkennis op content toe te passen. Hou hierbij dus in je achterhoofd dat je in sommige gevallen het beste gebruikt maakt van een gespecialiseerde agency of andere professionelen in dat gebied. Het kan daardoor soms een redelijk duur project worden: investeer dus de nodige tijd in het zoeken naar een goede partij.

Augmented reality

Augmented reality (AR) is een modewoord geworden in de wereld van games (denk aan het mobiele spel Pokémon GO), maar AR heeft een potentieel dat veel verder gaat dan enkel gaming. Merken als Amazon, Ikea, Wayfair, Starbucks en Volkswagen maken al gebruik van AR-technologieën om de betrokkenheid van klanten te vergroten. Coca-Cola heeft AR gebruikt in verschillende campagnes, waaronder één met Alipay om het Chinese Nieuwjaar te vieren.

Augmented Reality picture

AR wordt al een tijdje verder ontwikkeld en heeft ondertussen de manier waarop klanten producten in online winkels benaderen, veranderd. Steeds meer winkels geven hun producten in 3D weer, wat jou in staat stelt deze van alle kanten te bekijken. Met AR-apps kunnen klanten zien hoe producten er in de echte wereld uitzien, waardoor ze een beter gevoel krijgen over het product en hoe het thuis, op kantoor of elders past. Amazon heeft bijvoorbeeld zijn AR-app geïntroduceerd, zodat je een foto van een kamer kunt trekken en kunt zien hoe een product er in je keuken of woonkamer uitziet voordat je het aankoopt.

360-gradenvideo’s

Veel merken richten zich nu op sferische video’s, 360-gradenvideo’s die zijn opgenomen met een omnidirectionele camera (of meerdere camera’s). Deze video’s stellen gebruikers in staat om te klikken en te slepen of hun telefoon te verplaatsen om een virtuele ruimte te verkennen en ondergedompeld te raken in die virtuele realiteit. Neem bijvoorbeeld de interactieve 360-gradenvideo van Oreo, waarmee je rond kunt scrollen en verschillende weergaven kunt zien terwijl je door een geanimeerde rivier van melk stroomt. Deze video is geen perféct voorbeeld: er is wel interactiviteit én AR toegepast, maar het is eigenlijk vrij nutteloos en voegt weinig toe. Zorg er dus voor dat je dit op een manier toepast die waarde toevoegt.

360-gradenvideo’s zijn krachtig omdat ze twee routes kunnen combineren in immersie en engagement. Er is de ‘first-person exploration’, waar gebruikers de mogelijkheid hebben om de hoek of het beeld van wat ze zien te veranderen, maar er zijn ook sterke mogelijkheden voor storytelling. Als een gebruiker door een 360-gradenvideo navigeert, wordt hij voorbereid om te luisteren naar een achtergrondverhaal over wat hij aan het verkennen is, of om gewoon de geluiden te horen die verband houden met wat er in de video gebeurt. Gebruikers kunnen volledig opgaan in de video en hebben dan ook sterkere emotionele connecties met wat ze ervaren.

“Met 360-gradenvideo hebben gebruikers sterkere emotionele connecties met wat ze ervaren”

Enkele voorbeelden zijn Google Arts & Culture, dat gebruikers uitnodigt om een rol te spelen in bepaalde verhalen, en de New York Times, dat dit medium gebruikt om lezers een close-up en persoonlijke kijk te geven op visueel prachtige verhalen. Maar dit medium werkt ook goed voor reisgerelateerde industrieën, wat natuurlijk te maken heeft met de belofte om je naar een nieuwe, spannende plek te brengen. De Royal Caribbean biedt gebruikers 360-gradenvideo’s waarin gebruikers bovenop een van hun grootste schepen kunnen staan en de uitrustingen kunnen bekijken. In deze sectoren kan dit medium dus zeker wat toevoegen.

De trend wordt al een aantal jaar gebruikt door verschillende ondernemingen en zal in de toekomst nog verder ingezet worden, vooral door merken die grote objecten zoals meubels, auto’s en huizen verkopen. Hou hierbij in je achterhoofd dat je voor dit type video duurder materiaal nodig hebt dan voor een normale video. Je moet dus goed nadenken of een 360-gradenweergave werkelijk waarde toevoegt aan de video. Veel bedrijven hebben dit medium zonder succes ingezer, simpelweg omdat het evengoed een normale video had kunnen zijn. Kort samengevat kan 360-gradenvideo prachtige resultaten leveren, op voorwaarde dat er genoeg op voorhand wordt nagedacht over het nut en de toegevoegde waarde ervan.

Spraakgestuurde technologie

Of ze nu muziek spelen, vragen beantwoorden of timers instellen, consumenten zijn dol op hun slimme luidsprekers zoals Amazon Echo, Google Home of Apple HomePod. Deze ‘voice-activated’ speakers veranderen ook de manier waarop mensen producten en diensten kopen en reageren op nieuws en informatie. Maar de echte ‘hersenen’ achter deze producten zijn de virtuele assistenten in het apparaat. Alexa, Google en Siri zijn nu bekende namen, en mensen gebruiken ze voor meer dan alleen om het weer te checken. Spraakgestuurde platformen stellen klanten in staat om te browsen en producten te kopen.

voice assistants

Maar hoe kunnen bedrijven manieren creëren om ervoor te zorgen dat ze opvallen in de wereld van de spraakgestuurde technologie? Neem bijvoorbeeld de manier waarop HBO heeft gewerkt aan toepassingen (bekend als ‘skills’ op Amazon Echo) om de shows en personages te promoten. Het introduceerde bijvoorbeeld ‘Westworld: The Maze’, een spel in de stijl van ‘choose-your-own-adventure’ voor fans van de show ‘Westworld’.

“Probeer te begrijpen hoe jouw klanten hun spraakgestuurde assistenten gebruiken”

Ondernemingen moeten op zoek gaan naar manieren om gebruik te maken van spraakgestuurde technologie in hun contentmarketing. Probeer te begrijpen hoe jouw klanten hun spraakgestuurde assistenten gebruiken. Hoe maken deze apparaten het leven van klanten gemakkelijker? Dit zal helpen om effectieve strategieën te ontwikkelen die het gebruik van deze technologie voor jouw klanten zinvol maken. Weinig bedrijven zijn erin geslaagd om dit tot nu toe op een efficiënte en waardetoevoegende wijze te implementeren. Als je een innovatief bedrijf bent, kun je hier dus zeker op inspelen.

Zorg er ook voor dat je jouw content optimaliseert, zodat virtuele assistenten deze kunnen terugvinden. Voice-zoekopdrachten worden anders gesteld dan opdrachten getypt in Google. Bijvoorbeeld: wanneer mensen hun voice-assistenten vragen stellen, gebruiken ze meestal korte zinnen zoals ‘Chinese restaurants bij mij in de buurt’, maar ook ‘Waar zit een Chinees restaurant hier in de buurt?’. Zorg ervoor dat soortgelijke zinnen in de inhoud van je content worden gebruikt.

Vergeet niet dat de technologie nog in volle ontwikkeling is. We merken reeds de eerste golven van een grote evolutie sinds de lancering van deze technologie, maar soms zijn de resultaten nog wat onbetrouwbaar. Het is nu dus het ideale moment om te beginnen met het implementeren van voice-technologie, maar leg hier nog niet te veel nadruk en gewicht op. Het is en blijft noodzakelijk om de ontwikkelingen ervan goed op te volgen.

Tips om er het beste uit te halen

De komende tijd zullen we waarschijnlijk meer interactieve marketing zien die gebruik maakt van alle bovengenoemde media. Wat effectieve campagnes onderscheidt van de doorsnee campagnes, is de mogelijkheid om een meeslepende ervaring te creëren waarin gebruikers zich betrokken, getransporteerd en emotioneel verbonden voelen met het merk. Dit moet dus altijd je voornaamste doel blijven: nieuwe middelen moeten 1) waarde toevoegen en 2) ervoor zorgen dat (potentiële) klanten zich meer betrokken voelen bij jouw merk dan bij de concurrent die hier niet (of anders) gebruik van maakt.

“Wat effectieve campagnes onderscheidt van de doorsnee campagnes, is de mogelijkheid om een meeslepende ervaring te creëren”

Merken moeten zich inspannen om hun berichtgeving spannend, boeiend en gericht te houden op de ervaring die ze creëren. Scherpe, heldere ‘storytelling’ is een must om de aandacht van de klant vast te houden. Interactieve campagnes werken het best wanneer ze een multimediale aanpak integreren. Hoe meer manieren om de zintuigen te prikkelen, hoe meeslepender de ervaring zal zijn. Interactieve content is vooral effectief in het creëren van een buzz rond een product of bedrijf. Het kan ongelooflijk effectief zijn in het vergroten van de bekendheid en de interesse in wat een merk doet. Contentmarketing is een onderdeel van marketing, wat betekent dat het ultieme doel ‘verkopen’ blijft, in welke vorm dan ook. Denk dus altijd goed na over hoe de interactieve middelen jou bij het verkopen en overtuigen zullen helpen.

Welke technieken zal jij dit jaar inzetten?

Lisanza Faccilongo
Content Marketeer bij Sortlist

Lisanza Faccilongo is Content Marketeer bij Sortlist en deelt graag kennis rondom ondernemerschap en (online) marketing. Hiernaast is zij ook studente aan de KU Leuven. Verder is haar doel om Sortlist bekend te maken in zowel Vlaanderen als Nederland. Deze B2B-onderneming werkt als matchmaker tussen bedrijven en de beste marketingbureaus. Ook is deze scale-up al in meerdere continenten actief.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Vanwalleghem

    Very interesting !


    28 februari 2019 om 10:15
    emmava

    erg interessant! trekt natuurlijk de aandacht! maar ligt aan het product. Hoe zou je dat voor bijv http://www.loterijen-vergelijken.nl doen?


    12 maart 2019 om 10:01
    Lisanza Faccilongo

    Hallo Emmava! Inderdaad, het hangt heel sterk af van het product. Volgens mij kunnen jullie op jullie website proberen om testjes en polls te incorporeren om zo de voor- en nadelen van de verschillende loterijen in kaart te brengen. Zo kan elke persoon die de test aflegt zien welke loterij hem het best ligt (volgens die test). Ik zie ook dat jullie website precies nog niet helemaal af is. Misschien is de eerste stap dan om op SEO te focussen. Terwijl je hieraan werkt, kun je ook je website proberen optimaliseren voor virtuele assistenten. Ik wens jou alvast veel succes!


    13 maart 2019 om 16:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!