Hoe mannen en vrouwen anders dromen, denken en doen – interview met Mabel Nummerdor

18 november 2014, 14:00

Mabel Nummerdor is de autoriteit op het gebied van feminine marketing in Nederland. Na het interview check ik vrijwel direct of er op de site van inct.spiratie niet per ongeluk ‘vrouwenmarketing’ staat, want nu weet ik dat feminine marketing iets compleet anders is dan vrouwenmarketing.

Deze blogpost is geschreven door David Huijzer, uitgever/hoofdredacteur van inct.

Nummerdor is naar eigen zeggen een ‘boekenwurm’ uit Deventer. In haar jeugd was de bibliotheek een van haar favoriete plekken en ze noemt zichzelf nog steeds een ‘verzamelaar van woorden’. Tijdens haar studie communicatiewetenschap begon haar fascinatie met marketing.

Nummerdor kreeg baan bij Unilever, maar na twee jaar zat ze met een burn-out op de bank. “Ik werd one of the guys en liet dus een deel van mijzelf thuis.” De passie voor marketing bleef echter onaangetast. Ze vervolgde haar carrière bij Joop van den Ende Theaterproducties, waar ze de marketing voor de musicals in het Circustheater deed.

Inspiratiebron

Bij Unilever maakte ze kennis met Faith Popcorn en las ze haar boek ‘Evalution‘. Nummerdor: “Dat en mijn eigen ervaringen bij het kopen van een auto en een huis waren mijn inspiratiebron. Hier is mijn fascinatie voor feminine marketing geboren. Bij Unilever vroeg ik me geregeld af: ‘Begrijpen we wel hoe mannen en vrouwen anders dromen, denken en doen?’ Die gedachte kon ik bij Van den Ende verder kon uitbouwen”.

Uitgangspunt van veel marketing is dat al het menselijk gedrag is afgeleid van het mannelijke gedrag. “Bij fashioncheque, waar ik na Van den Ende terechtkwam, viel het me vaak op dat de creative directors van reclamebureaus overwegend mannen waren en dat die zich niet goed konden verplaatsen in de drijfveren van de vrouwelijke consument. Omdat ik vanuit dat ene bedrijf mijn ideeën over feminine marketing niet goed kon verspreiden, begon ik mijn eigen bedrijf. Dat helpt organisaties om hun marketing beter aan te laten sluiten op de vrouwelijke consument”.

“Om mijn autoriteit neer te zetten, was het schrijven van een marketingboek een must. Veel managementboeken zijn een spiegel van het masculiene denken. Denk maar eens aan ‘Hoe word ik een rat?’. Daaruit blijkt duidelijk de mannelijke manier van denken in termen van hiërarchie, rangorde en status.” Met haar boek ‘Miss Marketing’ heeft Nummerdor een voorbeeld gegeven van het feminiene denken: managementliteratuur gelardeerd met human interest, in een kleurrijk design, dat leest als een glossy.

Vrouwen beslissen

“Wat marketeers, maar ook uitgevers, voor alles moeten beseffen, is dat vrouwen niet alleen de beslissers zijn voor zichzelf, maar dat ze ook heel vaak voor de andere leden van het gezin beslissen. Daarnaast, wat een vrouw koopt, ‘verkoopt’ ze ook weer. Bij vrouwen is er sprake van een grotere doorvertelfunctie, meer dan bij mannen. En dit geldt niet alleen in de b2c-markt, maar juist ook in de b2b-markt.” Hoe dit precies werkt, bewaart Mabel graag voor haar lezing.

Feminine marketing is een multidisciplinair vakgebied dat kennis toepast uit de sociologie, neurologie en andere kennisdomeinen. Daarin is het belangrijk om te weten hoe het vrouwenbrein werkt, maar ook om te kijken naar ontwikkelingen op maatschappelijk niveau: in onze vergrijzende maatschappij komt steeds meer aandacht voor vrouwelijke waarden, zoals de verschuiving van hebben naar delen.

Feminine marketing is niet een kwestie van het organiseren van ladies nigths en het introduceren van een roze verpakking. Nummerdor: “Goede feminine marketingstrategieën zijn transparant en net zo goed aansprekend voor mannen. Ik wil deze twee consumentengroepen niet uit elkaar drijven of stigmatiseren, ik wil ze bij elkaar brengen met in acht neming van de onderlinge verschillen”.

Nummerdor zal op inct.spiratie laten zien wat feminine marketing voor uitgevers kan betekenen en hoe dat tot een nieuwe marketingaanpak kan leiden die juist in media succesvol kan zijn. “Als je aan de eisen van de vrouw voldoet, heb je de man allang te pakken.”

Korting voor lezers Marketingfacts

inct.spiratie vindt plaats op 19 november 2014 in Zonheuvel in Doorn. En dankzij het partnership tussen Inct en Marketingfacts voor dit bijzondere kennisevent, krijg jij als lezer/bezoeker van Marketingfacts 30 procent korting. Als je je aanmeldt met de actiecode mf14 betaal je geen € 499, maar slechts € 349,30!

Gratis naar inct.spiratie 2014?

En misschien ga je dan zelfs wel gratis naar het event, want onder de aanmelders met de code mf14 verloten we 2 vrijkaarten. Na je aanmelding is het dus handig om even te wachten met de betaling: een week voor het congres (op 12 november dus) maken we bekend wie er gratis naar dit event mag komen!

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!