Hoe Marktplaats Zakelijk KPN helpt de klant gerichter, creatiever en effectiever te bereiken #ADV
Marktplaats is voor veel bedrijven een zeer belangrijk advertentiekanaal. Niet alleen omdat Marktplaats een zeer groot bereik heeft op elk device, maar ook vanwege de slimme targetingmogelijkheden die het platform biedt. Erik de Jong, online sales director van KPN, deelt zijn ervaringen van KPN over de samenwerking met Marktplaats Zakelijk.
Meerwaarde local targeting
De Jong: “De meeste advertenties plaatsen we via Programmatic Buying; het automatisch inkopen van digitale advertentieruimte op verschillende devices. We bieden dan real time in op advertentieruimte om een specifieke advertentie te tonen aan een consument in een specifieke context met behulp van software. Algoritmes analyseren het online gedrag van consumenten aan de hand van cookies en data.”
“Op deze manier kun je gericht en transparant targeten op het juiste Umfeld. Via Marktplaats Zakelijk, kunnen we een campagne waarin we bijvoorbeeld glasvezelpakketten aanbieden, targeten op die postcodegebieden waar glasvezel aanwezig is. Zo is de relevantie van de advertentie groter en wordt er optimaal omgegaan met het advertentiebudget.”
Tussentijds performance monitoren
“Aan het begin van het jaar zitten wij met Marktplaats Zakelijk om de tafel om onze online advertentiedoelen voor het komende jaar te bespreken. Gedurende het jaar hebben wij een aantal monitorgesprekken om te zien of we op koers liggen. Uiteraard bepalen we via het veilingsysteem, de Markplaats Exchange, zelf wat we inzetten, maar je moet wel vinger aan de pols houden om zo nodig een en ander bij te stellen. Marktplaats Zakelijk speelt hier een goede adviserende rol in.”
Extra inkoop
“We kopen ook wel eens extra, premium advertentieruimte in, vaak in de vorm van billboards. Dit zijn grote advertenties die we inzetten als we landelijke campagnes hebben lopen waarvan we zeker willen zijn dat ze door het grote publiek gezien worden.”
“De introductie van de iPhone 6s was zo’n brandingcampagne die ervoor zorgde dat we meer kwalitatief verkeer genereerden. Marktplaats is op een dergelijk moment, met ongeveer 1 miljoen koopgerichte bezoekers per dag, het ideale platform om zo’n grote campagne op uit te rollen.”
Slimme samenwerking biedt meerwaarde
“Publishers boden in het begin voornamelijk advertentieruimte aan op basis van restvoorraden. Dit omdat men bang was door programmatic buying een hoop inkomsten mis te lopen. Inmiddels worden bijna alle denkbare displayformaten via programmatic buying verhandeld.”
“Marktplaats Zakelijk was echter een van de eerste publishers die dit systeem direct omarmden en alle formaten aanboden. Het grote voordeel van dit geautomatiseerde inkopen is dat we specifieker kunnen inkopen en dat we samen met Marktplaats Zakelijk meer tijd kunnen besteden aan maatwerkoplossingen en het doen van onderzoeken, zodat we creatiever en nog effectiever kunnen omgaan met onze campagnes.”
“Samen met Marktplaats Zakelijk zijn we altijd op zoek naar een manier om de advertentiebudgetten zo goed mogelijk in te zetten. Ik kan dus wel spreken van een (h)echte samenwerking”.
Denk zakelijk. Adverteer op Marktplaats.
Wil je je naamsbekendheid vergroten? Of meer bezoekers op jouw website of winkel? Marktplaats Zakelijk kan je hierbij helpen: door gericht te adverteren met online banners. Meer weten over de zakelijke mogelijkheden van Marktplaats Zakelijk, ga dan naar: www.marktplaatszakelijk.nl