Hoe onderneem je klantgericht? 5 lessen van klantenfluisteraar Jan van Setten

31 oktober 2017, 14:00

Vijf ondernemerslessen. In deze aflevering van 7 Ditches TV staat de volgende vraag centraal: hoe onderneem ik nou echt klantgericht? ‘Klantenfluisteraar’ Jan van Setten: “Elke ondernemer heeft natuurlijk de intentie om klantgericht te werken. Vraag je het aan de klant, dan blijken er toch nog wat gaten in te zitten.”

1. Wees ergens schaars en aantrekkelijk in

Van Setten: “Als je ergens voor kiest als ondernemer, probeer dan twee vragen helder te beantwoorden: waar sta ik voor en waar ga ik voor?”

“Vergelijk het met een TomTom. Dat apparaat wil weten waar je staat en waar je naartoe wilt. Als dat bekend is, kun je onderweg keuzes maken om er te komen. Ergens moet je iets beter zijn dan het gemiddelde, anders word je de V&D van je branche. Je klanten kunnen je daarbij helpen. Vraag bijvoorbeeld eens aan je klant: wat zou je nou missen als wij er niet meer zouden zijn?”

2. Besteed je marketing zo snel mogelijk uit

“Ik ga ‘m iets nuanceren. Mijn stelling naar ondernemers is: als je ongelooflijk goed met je werk bezig bent, maak je die carrière vanzelf. Klanten gaan dan die marketing en sales voor je uitvoeren, want ze gaan over je praten. Bij sommige bedrijven loopt de marketing zo ver uit op het gedrag.”

3. In de shi(f)t zit de fun

“Dat moet ik even uitleggen. Ik zou hiervoor bijna zeggen, kies de top-3 waaraan je je ergert bij je klanten. Daar zitten leuke kansen in om je te gaan onderscheiden voor die klanten. Voor welke klanten wil je er graag zijn en voor welke niet? Die laatste groep gun je aan je concurrent. Breek dat gesprek ook open met de klant.”

4. Alles wat je onder-neemt, moet je boven-geven

“Simpele tip: zorg dat bij alles wat je doet, het uit te leggen is aan je klant. Bij alle beslissingen die je neemt, moet je even kijken wat voor consequenties het heeft voor de klant. Zorg dat de klant wel ergens zijn belang kan herkennen, anders gaat het mis.”

5. Wees klant-gericht, niet klant-gezwicht

“Ik wil nog even iets tegenover de veelgehoorde opmerking ‘klant is koning’ zetten. Doe niet alles wat die klant vraagt en verlangt. Sterker nog, het kan zelfs gevaarlijk zijn als jij doet wat die klant vraagt en niet probeert te doorgronden wat die klant echt nodig heeft.”

“Ergens moet je schaars en aantrekkelijk in zijn. Als je dat doet op een manier die de klant werkelijk beleeft, gaat ‘ie ook nog reclame voor je maken. Wees ook oprecht naar die klant dat je soms niet de juiste partij bent. Als je dan ook meent wat je doet, krijg je nog rendement. Met plezier.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!