Hoe snel pak jij een lead op? Mis nooit meer een lead met Form Tracking! #spon

20 oktober 2020, 12:20

Er komt een lead binnen via het contactformulier op je website, je wordt enthousiast en wilt de lead zo snel mogelijk oppakken. Maar ondertussen komt er een collega langs of ontvang je een ander belangrijk mailtje. De lead komt hierdoor al snel onderop de stapel te liggen. Komt dit je ook bekend voor? Hartstikke zonde, want je hebt veel marketingactiviteiten ingezet om deze lead binnen te halen. Wil jij je warme leads ook niet meer verliezen, maar juist direct omzetten in een sale? Start dan met Form Tracking!

Dit artikel is geschreven door Natalie Groenhof

Form Tracking: hoe het werkt

Door de inzet van Form Tracking kom je direct in contact met je leads. Zodra een websitebezoeker zijn of haar telefoonnummer achterlaat op de website – bijvoorbeeld via een bel-mij-terug-verzoek of in een contactformulier – wordt er direct een oproep gestart. Zo heb je al contact met jouw potentiële klant terwijl hij of zij nog op je website zit en de aankoopintentie het hoogst is.

  1. Een bezoeker is op zoek naar een product of dienst een bezoekt je website.
  2. De consument vult het contactformulier of terugbelverzoek in.
  3. Daarna gaat direct bij de juiste persoon in jouw organisatie de telefoon over. De medewerker kan gelijk de potentiële klant te woord staan.
  4. De oproep wordt als conversie geregistreerd in ons dashboard en kan daarna in externe systemen verwerkt worden zoals Google Ads en Google Analytics.

Snel reageren levert de beste conversies op

Deze dienst is vooral interessant voor organisaties die gebaat zijn bij een snelle leadopvolging. Het is dé ideale tool voor het ondersteunen van leadopvolging en om het maximale uit je conversies te halen.

Hoe sneller je een lead aan de telefoon hebt, hoe meer kans je hebt dat deze lead wordt omgezet naar een sale. Dit komt ondere andere doordat de geïnteresserede op het moment dat jij hem of haar belt, een hoge aankoopintentie heeft. Met Form Tracking heb je de lead al aan de telefoon, terwijl hij of zij nog op je website zit. Zonder Form Tracking kan de lead bijvoorbeeld alweer in de auto of op de fiets zitten en is de aankoopintentie weer gezakt. Zoals ook in onderstaande afbeelding duidelijk wordt: hoe sneller je contact hebt met een lead, hoe meer kans op een sale.

Stel je voor je haalt 100 leads uit je website per maand. Met Form Tracking zet je dit om in een omzet van €2.000,-. Waar dit zonder Form Tracking maar om €100,- omzet gaat. Dit heeft ermee te maken dat je met Form Tracking binnen 1 minuut contact hebt, dus je leads sneller omzet in een sales-kans. Van de 100 leads heb je uiteindelijk met 52 contact. Van deze 52 oproepen eindigt er 38% in een sale. Laten we zeggen dat de gemiddelde orderwaarde via de telefoon €100,- is. Van de 100 leads zet jij er met Form Tracking 20% om in een sale. Wat dus resulteert in een omzet van €2.000,-. Zonder Form Tracking liggen deze percentages veel lagere en zul je uiteindelijk maar 1% van je leads omzetten in een sale.

Terugbelverzoeken ook in Google Analytics en Google Ads

Door middel van webconversies heb je natuurlijk al inzicht in het aantal contactformulieren wat wordt ingevuld op je website en welke marketingactiviteiten hiertoe geleid hebben. Toch kan het extra inzichten met zich meebrengen als je deze ‘terugbelverzoeken’ via ons verwerkt in Google Analytics en desgewenst in Google Ads.

Met Form Tracking maak je namelijk direct onderscheid tussen succesvolle, niet-succesvolle en niet bereikte terugbelverzoeken. Hierop kun je weer je analyses doen. Zonder Form Tracking weet je enkel hoe vaak een contactformulier is ingevuld of hoe vaak een terugbelverzoek is achtergelaten.

Daarnaast kun je de gesprekken die tot stand komen via Form Tracking ook kwalificeren, zodat jij weet hoe waardevol die succesvolle terugbelverzoeken zijn geweest. Was het een waardevolle lead of heb jij een verkoop gehad via de telefoon? Door het kwalificeren van de gesprekken weet jij precies wat de uitkomst was van de gesprekken.

Op die manier kun je zowel je web- als telefonische conversies op dezelfde manier verwerken in Google Analytics. En optimaliseer je je campagnes op basis van waardevolle data.

De voordelen van Form Tracking

  • Je volgt leads supersnel op, zodat warme leads niet verloren gaan aan de concurrent.
  • Met leadopvolging middels Form Tracking creëer je een wow-effect bij de lead, omdat je direct actie onderneemt.
  • Je kunt je salesgesprekken optimaliseren doordat je voorafgaand aan het gesprek al geïnformeerd wordt over de lead.
  • Doordat je de aanvraag direct oppakt en de klant direct de juiste persoon aan de telefoon heeft, zal de klantervaring positief zijn.
  • Je verdeelt je leads optimaal en automatisch binnen je sales-team.
  • Je mist nooit meer een lead. Komt er met Form Tracking geen succesvolle oproep tot stand, dan ontvang je een e-mail zodat jij de lead alsnog handmatig kunt oppakken.

Benieuwd of Form Tracking voor jou interessant kan zijn?

Ben je enthousiast of heb je nog vragen over Form Tracking? Neem contact met ons op, zodat wij al jouw vragen kunnen beantwoorden en jij direct aan de slag kunt!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!