Hoe vind je geschikte influencers voor jouw bedrijf?

14 juli 2021, 09:00

In Nederland zijn er meer dan 7.400.000 Instagram-gebruikers*. Hoe kies je degenen uit met wie een samenwerking merkversterkend werkt en die jouw sales dus verhogen? In dit artikel vertellen we hoe je geschikte influencers vindt, kom je te weten waarom een bepaalde influencer bij je bedrijf past en geven we een aantal handige do’s en don’ts voor influencer-marketing!

1. Hoe vind je geschikte influencers voor jouw bedrijf?

Het liefste wil je influencers vinden die zelf graag met jouw merk willen werken – idealiter gebruiken ze je producten al en zijn ze al bereid om die aan te bevelen aan hun volgers. Daarom is het een goede eerste stap om een kijkje te nemen op jouw eigen social-mediakanalen. Misschien zijn er influencers die jouw product al eens hebben aangeprezen of in hun story hebben genoemd?

Wanneer je influencers vindt die fan zijn van jouw bedrijf, koester ze! Reageer met een hartje of een leuk berichtje wanneer ze jouw bedrijf noemen/taggen, om zo een relatie op te bouwen. Je kunt ze ook een pakketje met producten sturen of een andere leuke verrassing voor ze regelen – grote kans dat ze dit uit zichzelf op hun social media delen!

Natuurlijk is het ook belangrijk om onderzoek te doen naar hashtags die in relatie staan met het bedrijf en de doelgroep. Bij het zoeken van influencers voor een lokaal merk, kun je op Instagram een op locatie gebaseerde zoekopdracht doen.

Het spreekt voor zich dat je geen influencers moet stelen of campagne-ideeën moet kopiëren van andere merken

Het is ook mogelijk om inspiratie op te doen door accounts van concurrenten te bekijken. Het spreekt voor zich dat je geen influencers moet stelen of campagne-ideeën moet kopiëren van andere merken – maar het kan je wel degelijk helpen om inspiratie op te doen of nieuwe mensen te vinden om mee in gesprek te komen.

Wanneer je geschikte influencers hebt gevonden, kun je daarnaast gebruik maken van de ‘vergelijkbare accounts’ functie op Instagram. Over het algemeen is het handmatig zoeken van influencer erg tijdrovend – bij het opzetten van Promoty, kostte het ons bijvoorbeeld meer dan 40 uur om 100 geschikte influencers te vinden!

2. Hoe kies je influencers?

2.1. Hun verhaal en waarden

Eén ding is zeker: de zoektocht naar de perfecte influencer valt niet op cijfers alleen te baseren. Beginpunt: je opent het profiel van de influencer en besluit je aan de hand van de content of hij/zij bij jouw bedrijf past of niet.

Aangezien de meeste influencers meerdere aspecten van hun leven op social media laten zien, kun je bij een product-campagne het beste kijken naar het totale plaatje van de influencer. Duik in de bestaande posts van een influencer. Heeft diegene bijvoorbeeld al eens het belang van clean eten benadrukt of iets gedeeld over een eco-vriendelijke levensstijl, dan past hij/zij waarschijnlijk goed bij een campagne voor een ecologisch product.

Vragen die je jezelf kunt stellen:

  • Heeft de influencer al eerder interesse getoond in onderwerpen die belangrijk zijn voor het bedrijf?
  • Welke levensstijl promoot de influencer?
  • Welke waarden draagt de influencer uit?
  • Zou jij deze persoon jouw bedrijf willen laten representeren?

2.2. De kwaliteit van de content

Hoe belangrijk de kwaliteit van de foto is, hangt voornamelijk af van of het bedrijf alleen wil dat de influencer op zijn/haar persoonlijke account post of dat zij de gecreëerde content eventueel op hun eigen social-mediakanalen wil delen.

Het merendeel van de influencer heeft een duidelijke visuele (huis)stijl

Het merendeel van de influencer heeft een duidelijke visuele (huis)stijl. Wanneer de eerder geplaatste foto’s bijvoorbeeld allemaal gemaakt zijn met een telefoon en donker en licht korrelig zijn, kan je niet verwachten dat de beelden voor de samenwerking wel lichte kleuren bevatten en van hoge kwaliteit zijn. Als het bedrijf foto’s in een bepaalde stijl verwacht, hoort dit in de omschrijving van de campagne te staan.

2.3. Eerdere samenwerkingen

Het is daarnaast van belang om eerdere posts van samenwerkingen te analyseren: zijn deze persoonlijk, authentiek en informatief genoeg? Zijn de reacties onder de posts nuttig en geïnteresseerd of eerder negatief?

Hoe minder gesponsorde posts een influencer op zijn/haar profiel heeft, hoe voorzichtigers hij/zij hoogstwaarschijnlijk is bij het kiezen van partners om mee samen te werken en hoe meer authentieke content jij kan verwachten.

Check ook of een influencer al eerder samen heeft gewerkt met een concurrerend bedrijf. In dat geval, is de influencer misschien niet de beste keuze aangezien het afwisselend aanprijzen van twee concurrerende bedrijven als onoprecht gezien kan worden en de indruk kan wekken dat een influencer de samenwerkingen alleen voor het geld doet.

2.4. Instagram-statistieken

Bij het kiezen van de perfecte influencer is het aantal volgers zeker niet de belangrijkste graadmeter. Het aantal volgers laat bijvoorbeeld niet zien hoeveel mensen de posts van de influencer echt zien – dat is waar het bereik voor is. Om het bereik van een influencer te bepalen, gebruik je een influencer-marketingplatform of vraag je de influencer om screenshots van de statistieken van eerdere posts.

Een van de belangrijkste factoren bij het bepalen van de waarde van een influencer is de engagement rate: het percentage van de influencers volgers die de posts liken, reageren of opslaan. Een hoge engagement rate betekent dat de volgers van de influencer oprecht geïnteresseerd zijn in hen en actief interactief zijn.

Hoe hoger het aantal volgers, hoe lager meestal de engagement rate

Hierbij moet wel in gedachten gehouden worden dat over het algemeen geldt: hoe hoger het aantal volgers, hoe lager de engagement rate meestal ligt – voor grote influencers is een engagement rate van 3-5 procent vrij normaal. Dat is waarom ik bedrijven altijd aanraadt om ook met micro-influencers samen te werken.

Een goede manier om de prijs van de influencer te evalueren (en daarmee het succes van een campagne) is CPE (Cost Per Engagement). Bij de meeste campagnes ligt dit tussen 0,05 en 0,10 cent. Voor giveaways en erg aantrekkelijke campagnes kan dit zelfs minder zijn.

2.5. Kwaliteit van de volgers

Hoe weet je of de volgers van een influencer ‘echt’ zijn? Het makkelijkste is om de volgerslijst van de influencer te openen: al er er honderden lege profielen met buitenlandse namen zijn, is dit natuurlijk verdacht. Het is ook de moeite waard om een korte blik op de reacties te werpen: zijn deze authentiek of eerder comments van bots zoals “Cool posts, check out my profile”.

Daarnaast kan je de specificaties van de volgers checken: locatie, leeftijd en geslacht. Voor lokale bedrijven is het vooral interessant om te kijken welk gedeelte van de influencers’ volgers zich in het land of de stad bevindt waar zij opereren. Als Nederlands bedrijf is het bijvoorbeeld belangrijk dat het grootste gedeelte van de influencers volgers zich in Nederland bevinden.

Een manier om een beeld te krijgen van de volgers’ specificaties is door de influencer te vragen een screenshot te maken (onder het kopje ‘doelgroep’). Een andere optie is door het gebruiken van een influencer-marketing platform, die de correcte data direct van instagram verkrijgt.

3. Hoe evalueer je de verkregen content?

3.1. Beeld

Wat is een goed beeld? Hier zijn alweer geen absolute regels voor… Veel marketeers hebben liever foto’s waarin het product op een ‘natuurlijke’ wijze gebruikt wordt of geplaatst is, dan geposeerde ‘ik en het product’-foto’s.

Foto’s met een menselijk gezicht roepen vaak meer emotie op

Daarnaast is het goed om in je achterhoofd te houden dat foto’s met een menselijk gezicht vaak meer emotie oproepen en daardoor betere resultaten kunnen opleveren.

3.2. Het onderschrift van de foto

Het is nog veel lastiger om specifieke regels voor het onderschrift van een foto op te stellen – in de meeste gevallen is het aan te raden om zo persoonlijk en vertellend mogelijk te zijn, maar in sommige gevallen werkt specifieke marketing taal ook goed. De sleutel tot succes ligt hier bij het juist identificeren van de boodschap die het bedrijf met de campagne wil overbrengen en daarnaast in staat zijn om dit te vertalen naar de influencer in de omschrijving van de campagne.

3.3. Statistieken

Na het plaatsen van de post op social media, kan deze geëvalueerd worden op basis van de resultaten: het aantal likes en reacties, het bereik en de kosten per engagement.

Om statistieken te verzamelen, kun je een influencer vragen een screenshot te maken en te versturen, een influencer-marketingplatform gebruiken of gebruik maken van Paid Partnerships op Instagram.

Lees hier meer over het meten van resultaten bij een influencer-marketingcampagne.

* napoleoncat.com/stats/instagram-users-in-netherlands/2020/10

Lisa Lieke
Country Manager bij Promoty

In 2020 heb ik Promoty in Nederland mogen lanceren en inmiddels is dit uitgegroeid tot een functie die zich spreidt over de gehele Benelux, Duitsland en UK. Zelf heb ik een passie voor het creëren van authentieke influencer marketing campagnes, met een focus op ROI en wederzijds respect.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Lisa Lieke

    Thanks Josefien! Influencer marketing heeft inmiddels echt een eigen plek gevonden binnen de meeste marketingplannen en naar mijn mening is er nog zo veel meer uit te halen 🙂


    10 september 2021 om 11:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!