Hoe werkt semantisch optimaliseren precies?
Old school SEO versus new school SEO, oftewel semantisch optimaliseren. Wat is het en hoe werkt het? Dat lees je in deze editie van deze tweewekelijkse video-rubriek op Marketingfacts, waarin SDIM uitlegt wat de laatste ontwikkelingen zijn in online marketing en hoe bedrijven daar hun voordeel mee kunnen doen.
Wat is semantisch optimaliseren?
Semantisch optimaliseren is het proces van SEO sturen op pagina’s, niet op keywords. Wat bedoelen we daarmee? Old school SEO was exact keyword matching. Stel, je wilde gevonden worden op “Wat is SEO”. Dan zou je deze zoekterm zo’n 12 à 15 keer in de tekst voor moeten laten komen. Dan krijg je dus zinnen als “Wat is SEO in Haarlem?” en “wil jij meer weten over wat is SEO, klik dan…“ Niet te lezen, maar het werkte wel. Het werkte, omdat zoekmachines nog niet zo intelligent waren.
Anno nu zijn zoekmachines steeds beter in het nabootsen van menselijk gedrag. Ze snappen dat een tekst waar een woord vijftien keer in is gekunsteld van mindere waarde is dan een goed stuk content dat aansluit bij de zoekintentie van een gebruiker. Met snappen bedoelen we machine learning, algoritmes en Artificial Intelligence. Dat heeft enorme impact op SEO-copywriting. Een hele positieve wat ons betreft. We kunnen weer normale zinnen schrijven!
Hoe werkt semantisch optimaliseren?
Semantisch optimaliseren begint bij het zoektermenonderzoek. We zoeken niet meer simpelweg de zoektermen met de hoogste volumes, maar we creëren zoektermengroepen. Termen die semantisch aan elkaar gerelateerd zijn. Meervoud, enkelvoud en synoniemen mogen door elkaar gebruikt worden. Het gevolg is dat je veel lekkerder lezende teksten krijgt.
Een voorbeeld van zo’n semantische groep zijn de termen SEO-cursus, SEO-training en SEO-workshop. Deze woorden zijn synoniemen van elkaar, dus kun je er prima één pagina over schrijven die op al deze termen wordt gevonden. Dat zou bijvoorbeeld een mooie categoriepagina kunnen worden over je SEO-opleidingstraject.
Deze video-rubriek verschijnt eens in de twee weken op Marketingfacts.