Hoe betrouwbaar zijn marketing weblogs?

5 januari 2006, 09:07

Hoe betrouwbaar zijn marketing weblogs?De laatste dagen wordt de een na de andere bewering gedaan over ontwikkelingen op het gebied van online media en advertising. Kort daarna volgt vaak een bericht dat het toch niet waar is.

Alleen al deze week hadden we achtereenvolgens het bericht dat Wikipedia advertenties accepteert (debunked), Google advertenties op haar homepage accepteert (debunked in hetzelfde artikel), Google komt met een goedkope PC (debunked) en dat Craigslist zoekmachine crawlers blokkeert (debunked) (via: clickzblog). Debunked is overigens een mooi Engels woord voor ontkrachten of ontluisteren.

En het frappante is dat al die marketing weblogs (ook Marketingfacts) achter al die berichten aan hobbelen. Je wilt niet weten hoeveel tijd dat kost van honderden (wellicht zelfs duizenden bloggers) terwijl het uiteindelijk allemaal om niets blijkt te gaan. Ben het eerlijk gezegd ook wel een beetje zat en verlang af en toe naar die degelijke ouderwetse journalistiek van Peter Olsthoorn waar iedere bewering dubbel is gechecked. Je hebt het nieuws dan wel een paar weken later, maar het is in de meeste gevallen dan ook wel nieuws dat op waarheid is berust.

Ik weet het, vanaf volgende week hobbel ik gewoon weer mee maar af en toe is het gewoon lekker om de frustratie even van je af te schrijven 😉

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    loket

    Volgens mij speelt de drang om de eerste te zijn met een bericht hier een rol. Geen tijd voor check en dubbelcheck.

    Neem de tijd zou ‘k zeggen.


    5 januari 2006 om 09:27
    Petra de Boevere

    Wat een debunkend stukje 😉


    5 januari 2006 om 09:42
    Robert

    Geweldig, vooral ook die website van Peter Olsthoorn ;-0


    5 januari 2006 om 09:49
    ErwinVanLun

    Ik denk dat elk artikel een ‘status’ moet krijgen, bvb ‘nieuws’, nieuws -dubbelchecked, nieuws, dbl checked met achtergrond. Mensen kunnen dan zelf beslissen wat ze willen zien.


    5 januari 2006 om 10:25
    bramkoster

    Ik heb eerlijk gezegd af en toe het idee dat sommige partijen gebruikmaken van de gretigheid van bloggers én ’traditionelere’ media. Ze slingeren via een omweg een gerucht de ether in en het net op en ontkennen het vervolgens. Resultaat: exposure en de mogelijkheid de publieke opinie te toetsen.

    Maar ik ben ook zo cynisch om te denken dat in10 ook (of: vooral) een full-time weblogger zoekt vanwege de exposure en geassocieerde hipheid, dus het kan aan mij liggen… (don’t bite the hand that feeds your blog!)


    5 januari 2006 om 11:55
    justien

    Zou fijn zijn als dit resulteert in minder leesvoer dat meer waar is. Mediaonthaasting.


    5 januari 2006 om 15:15
    Karel Kolb

    Ach, er is eigenlijk niets nieuws onder de zon. Een vriendje bij de AIVD windt zich dagelijks op over de opruiende verhaaltjes die kwaliteitskrant NRC regelmatig over de Dienst schrijft. De krant is dan wel een meneer, maar wel eentje die óók weet dat spannende verhalen beter te slijten te zijn ware.


    5 januari 2006 om 19:32
    Karel Kolb

    Mmm, teveel diksap gedronken: “beter te slijten zijn dan ware.”


    5 januari 2006 om 19:33
    René Zonneveld

    Dag Marco,

    ik reageer wat laat op je bericht, ik moest er eerst over nadenken… Maar ik herken het. Soms is er sprake van weblog-vermoeidheid. Je leest en leest (schrijft en schrijft) maar bent na een uur of wat geen letter wijzer geworden.

    Ik denk dat er teveel weblogs zijn. Of later ik het anders stellen: te weinig originele. En op de een of andere manier denken al die bloggers dat ze de eerste moeten zijn, wat per definitie voor de meesten op een teleurstelling uitloopt.

    Wat ik wel als aardige ontwikkeling zie is dat het klakkeloos kopiëren afneemt (dat is althans mijn perceptie) en dat bloggers zich meer en meer richten op een kritische benadering van dat wat er de wereld in wordt geslingerd. Niet zomaar ‘nieuws’ brengen maar er je vraagtekens bij stellen, de lezers dwingen om na te denken over wat ze voorgeschoteld krijgen. Volgens mij is dat de toekomst van weblogs als deze. Niet alleen maar signaleren maar ook becommentariëren en de discussie aanwakkeren.

    Dan mag je van mij best 3 tot 5 minuten later zijn met je bericht dan al die klakkeloze ctrl-c en ctrl-v bloggers…

    Groet!


    6 januari 2006 om 18:46
    media

    Rene, we zijn nu druk bezig met het nieuwe format voor Marketingfacts. Ik hoop dat deze binnen enkele weken live kan. Daarna heeft zeker de kwaliteit van de berichtgeving op Marketingfacts bij mij de hoogste prioriteit!


    7 januari 2006 om 09:09
    loket

    Eens met René. Kwaliteit zal automatisch het kaf van het koren scheiden.


    7 januari 2006 om 09:11
    media

    Peter, suggesties om kwaliteit te verbeteren zijn uiteraard welkom. Ik heb inmiddels van een aantal bloggers op Marketingfacts goede suggesties ontvangen. Zoals gezegd ga ik daar ook zeker mee aan de slag.


    7 januari 2006 om 09:13
    Arjan

    Nu we in een stortvloed van blogs gaan geraken (in dit tempo stevenen we af naar een blogdichtheid van meer dan 1 per hoofd van de bevolking 🙂 ) zal het onderscheidende vermogen vanzelf verschuiven naar “kwaliteit”.

    Kwaliteit kan liggen in de content (foutloze zinnen 🙂 ), het onderwerp, de argumenten, de checks en dubbelchecks, en natuurlijk ook de snelheid.

    Hmm, een interessante gedachte doemt op…..!


    17 januari 2006 om 15:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!