Hoe deden de radiozenders het na de frequentieverdeling?

2 augustus 2003, 06:09

Met spanning werd uitgekeken naar de Intomart luistercijfers over de maand mei/juni. Afgelopen week heeft Intomart deze eerste cijfers gepubliceerd.

Daarmee hebben we een eerste indicatie van de gevolgen van de frequentieverdeling voor het luistergedrag. Een indicatie, omdat de cijfers uitsluitend betrekking hebben op ??n maand nieuwe situatie. Bovendien een maand waarin er in de media veel te doen is geweest over de frequenties; publiciteit die mogelijk van invloed is geweest op het luistergedrag.

De nieuwste cijfers laten voorlopig slechts kleine verschuivingen zien.

image

In de cijfers zien we dat de publieke zenders teruglopen, met uitzondering van Radio 4, dat een deel van de luisteraars van Classic FM heeft overgenomen. Classic FM heeft immers met de verdeling haar FM-frequentie verloren, waarmee deze zender een van de grootste dalers is.

Sky Radio levert zoals was verwacht iets in, terwijl Radio 538 en Noordzee FM marktaandeel winnen. Radio 538 is daarmee in de huidige meting de grootste partij geworden in de (commercieel belangrijke) doelgroep 20-49. Ook Arrow Classic Rock gaat er in marktaandeel op vooruit. Het lijkt erop dat Arrow kan profiteren van de nieuwe, grotere AM, die ze tijdelijk huren van Country FM.

Opvallend is dat Radio 10 FM, ondanks het verlies van een FM-frequentie redelijk stabiel blijft. De overname van de zender door de gouwe ouwe zender van Sky Radio en de publiciteit hebben wellicht de cijfers be?nvloed.

Yorin FM en Business Nieuws Radio hebben nog niet kunnen profiteren van de grotere dekking. De regionale partijen CRN en ORN blijven stabiel presteren.

De nieuwe zenders ID&T, RTL FM en Radio Veronica 103, lopen vanaf 1 juli mee in het radio-onderzoek. De eerste cijfers over deze zenders worden pas eind september bekend gemaakt.

Na het optrekken van de rook lijkt het erop dat het radiolandschap zich langzaam aan hervindt in de nieuw ontstane situatie. Toch zal er duidelijk meer tijd nodig zijn om definitieve conclusies te kunnen verbinden aan de gevolgen voor de verschillende zenders.

Bron:

OMD News Wave, jaargang 3, nummer 7, juli 2003

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!