Hoe het wel moet in e-mailmarketingland (3)
De vorige keer beschreef ik een voorbeeld hoe het wel moet voorafgaand aan een reis. Dat je achteraf ook een e-mail kan sturen bewijst Disneyland Resort Paris. Daags na je vertrek uit het park ontvang je namelijk een e-mail.
Ook hier heb ik weinig aan toe te voegen. Prima timing. Dat is met name het meest krachtig aan een dergelijke uiting. In de mailing kan je clicken en kom je op de levendige website uit van Disneyland Resort Paris waar je eigenlijk je verblijf nog een keer herbeleefd.
Belangrijk nog steeds hierbij is het zeer goed op orde hebben van je database en de inrichting van de e-mailexecutie. Er moet namelijk wel worden gekeken of gasten daadwerkelijk hebben ingecheckt en dus hebben ‘verbleven’. Stel dat ik op het laatste moment heb geannuleerd, dan moet dat wel worden verwerkt in de database zodat die persoon een dergelijke mail niet ontvangt. Maar ik kan wellicht ook mijn verblijf verlengen, wat dan? Krijg ik dan de mail ook later? En wat nou als het zwaar tegenviel omdat je ziek bent geworden… Dat laatste is uiteraard bijna niet te ‘managen’ en in te richten voor dergelijke after sales e-mailcampagnes.
Verder in deze mailing de mogelijkheid om te reageren (interactie!), je gegevens te wijzigen en voor deze mail kan je je afmelden, een verplichting vanzelfsprekend.
Is er toch nog iets toe te voegen aan een dergelijke mail? Ik denk het uiteraard wel. Je kan bijvoorbeeld de mail nog verder personaliseren als je weet van je klant dat ie met zijn kinderen is geweest. Bijvoorbeeld dat je een kleurplaat van Mickey Mouse kan downloaden (wel even checken of die kinderen niet toevallig al 16 jaar zijn of zo ;-).
Of je biedt een kortingscoupon aan voor een toekomstige boeking, of een coupon om iets met korting in de online shop te kopen. Kom je wel uit op de Engelse site maar who cares.
Iemand anders nog een idee wat je met een dergelijke after sales campagne nog kan realiseren?
@ Bas. Wederom prima voorbeeld van een goede mail. Maar als we heel kritisch zijn is de klik hier onderaan de Contact Corner toch echt overbodig. ‘Klik hier’ zegt namelijk helemaal niets over de soort informatie op de achterliggende pagina. Onderstreep dus het woord (of woordcombinatie) wat relevant is.
Wat is verder nog mis is een mail a friend optie. Laat je vrienden weten hoe geweldig je het hebt gehad. Want dat zou Disney wellicht eerder een nieuwe bezoeker kunnen opleveren. Maar verder prima voorbeeld en een gelikte uitvoering.
@Marco. ik had natuurlijk kunnen weten dat je met je kroost er was. Dan was personalisatie idd op zijn plaats geweest.
@Martin. Tell a friend is idd ook een goede!
Wat dachten jullie van een tell a friend optie, waarbij je eventueel nog foto’s/film van je eigen verblijf kunt uploaden. Eigen ervaringen kunnen natuurlijk andere personen overtuigen. Maar misschien wel te ver gezocht en wordt het niet gebruikt, aangezien er al veel mogelijkheden zijn om foto’s te sharen.
@Menno: nou, een disney-“community” zou best kunnen leven. Kijk maar eens rond in de weblogs/ websites/ hyves van allerlei mensen. Er zijn (best) veel disney-fanaten! Dus als je disney-specifiek je disney-foto’s zou kunnen sharen, zou dat wellicht wel kunnen werken.
E.e.a. ziet er goed uit en geeft ‘de gast’ nog even de bevestiging dat het werkelijk een fantastische tijd bij Disney was. Het ontbreken van de ’tell a friend-optie’ is hier zeker een gemiste kans. Helemaal, als je als bedrijf een stapje verder durft te zetten. Laat de oud-gasten (i.c.m. mini-testimonial) naar eigen inzicht bijvoorbeeld eens een kortingsbon aan vrienden weggeven…
Beste mail afhandeling tot op heden. Hulde voor het Amsterdamse AFAC:
AFAC Amsterdam wrote:
> Hallo B.,
>
> Ik moet je helaas teleurstellen. Op 20 juni hebben wij geen fietsen binnen gekregen die zijn weggehaald in Stadsdeel Centrum. Ik neem aan dat je fiets door een medeburger is meegenomen.
>
> Wat ik je aanraad te doen is om de graveercode van de fiets op te zoeken, eventueel vragen bij de fietsenwinkel waar je de fiets heb gekocht, en dan aangifte te doen bij de politie. Dit kan op het bureau, per telefoon (0900-8844) en per internet (www.politie-amsterdam-amstelland.nl).
>
> Fietsen die bij ons worden geracht worden allemaal aan de hand van framenummers en graveercodes gecontroleerd op diefstalsignalering. Mocht jouw fiets bij ons terecht komen dan wordt deze herkend en dan nemen wij contact op met jou.
>
> Dus probeer de graveercode te achterhalen. Want een scheur in het zadel is een goed herkenningspunt voor jou maar voor een diefstalsignalering is dit geen informatie.
>
> Hopelijk heb ik je zo voldoende geinformeerd, mocht je toch nog vragen en/of opmerkingen hebben, laat het ons weten.
>
> Met vriendelijke groet,
>
> AFAC Amsterdam
>
> Van: B.
> Verzonden: dinsdag 26 juni 2007 12:25
> Aan: info@afac-amsterdam.nl
> Onderwerp: Veiliggesteld
>
> L.S.,
>
> Mijn fiets stond met sleutels en al voor de Latei in de Zeedijk afgelopen woensdag ochtend 20 juni. Ik was koffie aan het halen en ben die hele fiets vergeten.
> Slim. Ik heb volgens mij een gegraveerde 2e hands. Herken hem aan een scheurtje van 4 centimer in het zadel.
> De politie raadde mij aan eerst bij jullie te checken of er op die datum tussen 10:00 en 12:00 een Beige/koper herenfiets met sleutels en al ‘veiliggesteld’ is.
> Help?! Hoe nu verder? Mag ik bij jullie komen kijken?
B.
Vital reasoning includes settling on a progression of choices about what activities the organization hopes to take to take to turn out to be increasingly fruitful. An association frequently experiences a vital arranging process once every year.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!