Hoe gaat het eigenlijk met CU2?

17 april 2006, 18:18

Hoe gaat het eigenlijk met CU2?

In november 2003 trok jongerensite CU2 nog meer dan een miljoen surfers per dag. In januari 2005 nam newrulez (onderdeel ilse media) een meerderheidsbelang van 51% in CU2. Op dat moment telde de site 630.000 actieve gebruikers.

Henkjan de Krijger van punt.nl vraagt zich af wie er eigenlijk nog gebruik maakt van CU2. En als ik naar de trend in Alexa kijk dan heeft hij wel een punt. Het lijkt er op dat steeds meer gebruikers zijn overgestapt naar online communities als Hyves en web-log.nl. Voor de volledigheid heb ik in bovenstaande grafiek ook erolog.nl opgenomen omdat in juni 2005 de erotische weblogs zijn afgesplitst van web-log.nl.

Binnenkort toch maar weer eens een kop koffie gaan drinken met Chris de Waard om eens te kijken hoe het nu echt gaat met CU2.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

30 Reacties

    lbroekman

    Wet van de grote getallen gaat hier op: je sluit je aan bij de club (al dan niet op uitnodiging van bekenden) met het grootste aantal ‘gelijkgestemden”, wat het nderwerp dan ook mag zijn. MySpace.com heeft bijvoorbeeld alleen nog Friendster in het kielzog, voornamelijk vanwege de sterke positionering van de laatste partij in het college-gebeuren (al veel minder bij highschool-studenten), terwijl het stikt van de community-initiatieven in de VS.

    Interessanter is om te weten waar nu de knip heeft gelegen: waarom raakte cu2.nl uit beeld en wat deden hyves.nl en web-log.nl beter? Welke functionaliteiten boden deze partijen die niet door cu2 werden geboden en waar bij de gebruikers blijkbaar wel behoefte aan was? Heb het antwoord niet, maar ben wel benieuwd!


    17 april 2006 om 20:30
    Hans Maarten

    Tsja…NewRules…Het doodgeboren kindje van Ilse. Zielig…

    Ik geef NewRules nog een jaar maar dan zijn ze volledig mislukt en stuk.


    18 april 2006 om 03:16
    Arnout Veenman

    CU2 was een pionieer, een van de eerste social software sites. Als lid had je een eigen profiel en kon je anderen als vriendje aanmerken. De nieuwe generatie social software sites, zoals hyves, myspace en orkut gaan verder. Waarbij het voornamelijke verschil zit dat het echt sociaal wordt en er communities ontwikkeld (kunnen) worden binnen de sites.


    18 april 2006 om 03:43
    media

    @Lode: Het blijft inderdaad fascinerend waarom de ene community op een gegeven moment in is en de andere uit. Ditzelfde kan overigens ook gebeuren met Hyves en web-log.nl. Als het niet meer sexy genoeg is stappen gebruikers net zo makkelijk weer over naar een volgende community. Het is de kunst deze trend te signaleren en daar op tijd op in te spelen.

    @Hans: Lekker gefundeerde uitspraak; kun je ook nog iets zinnigs zeggen?


    18 april 2006 om 03:47
    Dirk

    Ik ben ook wel benieuwd hoe sites als sugababes/superdudes.nl het doen in vergelijking met Cu2. Naar mijn idee zijn deze sites beter vergelijkbaar met cu2 dan bijvoorbeeld hyves, dat zich richt op wat ouder publiek en wat meer probeert te netwerken onder elkaar/met elkaar.

    sugababes zou ik dan eerder zien als directe “concurrent” en heeft er volgens mij meer voor gezorgt dat cu2 in populariteit af nam.


    18 april 2006 om 05:33
    media

    Michel, gezien de trafficprofielen liggen zowel funkybabes als sugababes nog achter op cu2.nl. Ik zal eens in de STIR-cijfers duiken voor betere schattingen.


    18 april 2006 om 06:16
    michel

    Marco dit komt omdat Funkybabes nog geen jaar bestaat. Als ik in de geschiedenis van de site funkybabes bekijk, dan zijn ze 19 mei 2005 begonnen terwijl cu2 al ruim 5 jaar bestaat.

    Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat Funkybabes cu2 zal inhalen.

    Daarnaast attendeert wouter ons op het volgende:

    Daarbij moet wel rekening gehouden worden met het feit dat suga- en funkybabes ook nog de mannelijke variant hebben die nu niet meegeteld wordt.


    18 april 2006 om 06:51
    henkjan

    Ik denk dat een oorzaak ook het vernieuwde design is. Er wordt momenteel druk onderzocht wat nu DE succesfactor van Myspace is. Daar blijkt het non-design. Het ontwerp is een zooitje. Een grote rol te spelen. Cu2 was vroeger ook rommelig en lelijk. Het is nu te klinisch voor de kids denk ik..


    18 april 2006 om 07:09
    Arash

    Als je naar CU2 kijkt, dan valt op dat er erg weinig mensen ingelogd zijn.

    Van de ruim 500.000 profielen, zijn er meestal maar 100 á 500 ingelogged.


    18 april 2006 om 07:39
    Olivier

    NewRulez gaat het zeker wel redden en CU2 was al gedateerd toen het nog bedacht moest worden. Werd zo groot omdat er simpelweg niets anders was.


    18 april 2006 om 07:48
    henkjan

    @ Marco

    Dank voor de link.

    Ik denk dat Myspace gaat beklijven. Het is een ontzettend belangrijk medium voor bands geworden omdat het een heerlijk power 2 us gevoel geeft aan de muzikanten en er ook inderdaad nieuwe bands naarboven komen drijven. Die nog niet via de traditionele media werden gelanceerd.


    18 april 2006 om 08:11
    lbroekman

    Er zijn genoeg bedrijven in de periferie van MySpace die geld verdienen aan het ‘pimpen’ van het profiel door (re-)designs van profielpagina’s aan te bieden. Uiterlijk vertoon is blijkbaar toch gewenst, maar niet door de gehele MySpace bevolking. Het omgekeerde speelt zich af bij CyWorld. Daar tel je alleen maar mee met een volledig aangeklede pagina inclusief persoonlijke ringtone. Wellicht zijn westerse communitysites gebaat bij een basis look & feel met wel aanwezige mogelijkheden tot uitbreiding. Interessant om te zien hoe CyWorld zich nu ontwikkelt in de VS en hoe MySpace voet aan de grond probeert te krijgen in Groot-Brittannië, beide met klonen van hun ‘moeder’-site.


    18 april 2006 om 12:05
    henkjan

    @ Lode

    Je noemt er op je weblog nog een paar die zijn geexporteerd inmiddels.

    Wat ik me afvraag: Kunnen dergelijke profiel – weblog – sites ook worden ingezet in een meer zakelijke omgeving. Maw is een community mogelijk waar er ook meer zakelijk georienteerde profielen zijn. Of is dat killing?


    18 april 2006 om 12:27
    henkjan

    @ Marco

    …. Toch mist er iets waardoor ze zich vooralsnog niet echt hebben ontwikkeld tot communities als MySpace of CyWorld. …

    Er wordt niet uitgedaagd iets te genereren. Ik ken het artikel (1 There is nothing to do 🙂 Het blijft bij het eenmalig een profiel invoeren. Er ontstaat geen conversatie wat je bij weblogs wel hebt. Daarom denk ik dat de weblog de netwerktool is en voor velen nog moet worden.

    Ben je door tags en andere vormen van structured blogging ook nog eens te vinden als expert van t een of t ander dan zijn weblogs ideale tools om ook een eerste zakelijk contact te leggen. Wat ik nu ook al veel doe.

    We zijn wel zo – opgevoed – dat zakelijk en prive heel gescheiden blijft anders is het niet ‘professioneel’ want natuurlijk nergens op slaat maar zo is het nu eenmaal. Daar moeten we aan wennen denk ik. Je ziet ook de amerikaanse a – list bloggers af en toe over de kids of een tv – serie posten. Zelf vind ik het wel fijn om iets meer over de mensen achter de blog te lezen.


    18 april 2006 om 13:05
    Hans Maarten

    Nee, “NewRulez gaat het zeker wel redden” is een gefundeerde uitspraak? Als je ook maar enig idee hebt hoeveel tijd en geld er in flops als Kaboem.nl of het recente shopgirl.nl zit dan zou je dat niet durven zeggen. Het enige wat NewRulez klaarspeelt is sites enigzins onderhouden voor de kinderbladen, de rest is ronduit tragisch als daar serieuze professionals aan werken. CU2 was lang de grootste tot NewRulez ongeveer 150 jaar na de lancering van alle andere profielensites eens besloot een nieuwe lay-out te gaan maken. Nice job! Flash ipv HTML! Hele nieuwe uitvinding: programmeurs!Nu hebben ze een leuke pedo/porno profielensite met een top-layout. De overige mensen, en tevens de totale verkoopbare doelgroep, zit op sugababes, partyflock en hyves.

    Als Shopgirl.nl de manier is om voort te bestaan, en als dat de tendens voor de toekomst is, en als daarvoor ook nog eens mensen in fulltime dienst betaald worden dan heb ik maar een tip voor NR: huur twee stundenjtes in voor een tientje per uur; die kunnen hetzelfde, doen er twee weken over ipv twee jaar, zijn creatiever en zetten wat meer neer dan een php-forumpje en een standaard wordpress uiterlijkje. End an bouwen ze ook nog eens vijf sites als shopgirl.nl per maand. NR en Ilse mogen zich wel eens flink achter de oren krabben en zich een heel klein beetje gaan schamen. Geldverspilling is ook in deze tijden nog steeds zonde.

    @Marco: lief doen voor je aandeelhouders kan altijd nog.


    18 april 2006 om 15:30
    lbroekman

    @henkjan, @marco,

    Een aantal zakelijke weblogs vervullen nu een BtoB community rol, zonder daarbij een kopie van MySpace.com te zijn of ooit te kunnen worden. Vraag is ook: wil je dat? Doelstellingen van ‘beheerder’ en ‘gebruiker’ zijn totaal verschillend. De één wil massa om advertenties te kunnen slijten, de ander wil: zichzelf profileren, andere gelijkgestemden vinden en vermaak. Tussen privé- en zakelijke gebruiker zit bovendien een wereld van verschil: je gaat hyves niet op om er zakelijk voordeel uit te halen, maar openBC wel (toch?). openBC komt qua functionaliteiten in de buurt van een MySpace (foto, uitgebreid profiel, toegang tot leden buiten je eigen netwerk), maar slaagt er niet in om de fora levend te houden en vermaak te bieden (anders dan de bijeenkomsten).

    Het gaat wat mij betreft bij LinkedIn en openBC ook niet zozeer om het aantal contacten (want die zaten als het goed is toch al in je eigen adresboek), maar meer om die relaties waar je niet veel contact mee hebt maar die je nu toch in de gaten kunt houden (hé, die en die is van job gewisseld) en vooral om de contacten van je relaties. Zit daar iemand tussen waarbij je geïntroduceerd kunt worden?

    Henkjan, je vraagt of een community mogelijk is met zakelijk georiënteerde profielen. Ja, ik (zei de gek) denk het wel, maar slechts op kleine schaal, bijvoorbeeld in een bestaande gebruikersgroep en via het beroemde smoelenboek op intranet. Daarbinnen is een gelijke verhouding van kennis ‘geven en nemen’ mogelijk, iets wat bij ‘open inschrijving’ op grote schaal snel verwatert.


    18 april 2006 om 15:51
    BasW

    Kortom, hoog tijd dat CU2 cs een fikse portie vernieuwing en creativiteit opdoen in de markt en iets brengen dat een stuk interessanter is dan de huidige concurrentie. Dood laten bloeden kan altijd nog….


    18 april 2006 om 17:49
    Paula

    Vraagje:

    Waarom is weblog / erolog wel opgenomen in het garfiek hierboven en punt niet? Juist bij een stuk als hierboven beschreven (Henkjan die een punt heeft) zou Punt toch leuk staan in de grafiek?


    19 april 2006 om 08:18
    media

    Heel goed Chris, laat de markt maar zien dat er nog leven in CU2 zit. Maar, we zullen het kritisch blijven volgen 😉


    19 april 2006 om 16:29
    Arash

    @Chris

    Bedankt voor de uitgebreide reactie. Goede voorbeeld van hoe te reageren op weblogs.

    Wat gaan jullie verder doen aan de lage aantal ingelogde gebruikers en de verslechterende naamsbekendheid en merkwaarde van CU2?


    19 april 2006 om 18:22
    Chris de waard

    @Arash

    Ik denk niet dat CU2 een probleem heeft met de naamsbekendheid, maar meer een imago-probleem. Ik hoor toch vaak dat CU2 een site is voor ‘breezer….jes’ waar niet iedereen zich thuisvoelt. Overigens staat CU2 daarin niet alleen, want ik hoor dezelfde opmerkingen over SB/SD.

    Over het aantal ingelogde gebruikers kan ik een drietal dingen zeggen. 1. We hebben vorige week het inlogsysteem eengepast, zodat gebruikers ervoor kunnen kiezen voortaan automatisch ingelogd te zijn als ze de site bezoeken. 2. Er zal steeds meer (extra) functionaliteit op CU2 bijkomen, waarvoor je ingelogd moet zijn om volwaardig mee te kunnen doen. We hopen daarmee te stimuleren dat mensen vaker inloggen. Vooral omdat, eenmaal ingelogd, de drempel lager is om bepaalde acties te ondernemen en daar ligt onze focus momenteel. Zorgen dat de grote groep bestaande gebruikers (zo’n 505.000) actiever wordt op de site. Als 3e en laaste punt zou ik de opmerking willen maken dat het maar de vraag is of de huidige aantallen ingelogde gebruikers zo slecht zijn. Ik kan het momenteel alleen vergelijken met een site die qua doelgroep en omvang groter dan CU2 beweert te zijn, maar die lijken met onrealistische en foutieve aantallen te werken. Als ik zie dat er op een bepaald moment 20.000 gebruikers online zijn (dat is iets anders dan ingelogd) en ik zie al op de vierde overzichtspagina (dus bij 200 online gebruikers) dat eenmaal daadwerkelijk aangekozen profielen de status ‘offline’ hebben of zelf niet meer bestaan, dan kan je gerust hele grote vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van de gecommuniceerde cijfers. Een gevoel dat wordt versterkt door de openbare bezoekersaantallen die door derden worden bijgehouden of onderzocht. Daar komt CU2 al jaren als enige ‘profielensite’ naar voren.


    19 april 2006 om 20:31
    Hans Maarten

    Ah, je geeft dus toe dat het een stuk lastiger werd toen NewRulez het roer over nam?

    I rest my case.

    NewRulez kopen iemand? Opheffingsuitverkoop…


    20 april 2006 om 03:47
    Mark de Bruin

    Wat zegt Alexa.com nou eigenlijk? Zijn die gegevens echt betrouwbaar?

    Mijn mening is dat dit niet echt zo is. Ik kan je melden dat 9292ov.nl in de laatste 18 maanden in reach verdubbeld is maar volgens Alexa is de reach al jaren hetzelfde…..

    Wellicht dat het een trend waargeeft, maar in mijn geval een foutieve. Ik vertrouw meer op mijn dure statistiekenprogramma dat netjes iedere paginatelt, dan Alexa.

    Maar als anderen een andere ervaring/mening hebben, hoor ik het graag 🙂


    25 april 2006 om 16:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!