Hoeveel Nederlanders kopen online?

30 januari 2006, 16:11

Online kopers eerste helft 2005 (bron: Thuiswinkel Monitor)

Vandaag verwezen diverse media (o.a. Telegraaf, NU.nl) naar een publicatie van CBS waaruit blijkt dat Nederland behoort tot de Europese top als het gaat om het percentage van de bevolking dat wel eens aankopen doet via internet. In Nederland zou dat percentage op 30% liggen terwijl het gemiddelde voor de Europese Unie op 20% ligt.

Kijken we naar de cijfers over de eerste helft van 2005 uit de Thuiswinkel Monitor, dan ligt het percentage op > 50% van de actieve internetgebruiker (zie ook figuur).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    loket

    scherp gezien Marco, maar ik denk dat “30% van de Nederlanders” vs. “>50% van de actieve internetgebruikers” een lastige vergelijking is. bovendien verschillende meetmethoden e.d.


    30 januari 2006 om 16:54
    Bas

    Waanzinnig dat het in NL zoveel hoger is dan de rest van Europa. Vraag me af wat voor factoren daar aan bijdragen.


    30 januari 2006 om 21:52
    Laptop

    Waarschijnlijk omdat ze in Nederland “kniepers” zijn 🙂


    30 januari 2006 om 21:53
    ErwinVanLun

    Als deze groei zich door zou zetten zitten over vijf jaar 16 miljoen NL online, dus zo ongeveer iedereen inclusief baby’s, zwaar zieken, en hoog bejaarden. En kopen negen miljoen Nederlanders online. Dan vervalt het argument: ‘maar je moet ook rekening houden met mensen die niet op Internet zitten’. Dit effect zal de allerlaatsten over de brug helpen en is straks echt iedereen online.

    @Bas: 1 van de factoren is dat NL niet echt een buitenleven heeft. Veel speelt zich binnenshuis af. Daarom zijn vanaf het begin landen als Zweden maar ook Engeland en Nederland koplopers geweest in internetpenetratie/online aankoopgedrag. In meer zuidelijke landen gaat het gebruik van mobiel internet sneller.


    31 januari 2006 om 08:53
    loket

    De uitkomsten uit beide onderzoeken heb ik vergeleken met de Establishment Survey van STIR (binnenkort openbaar) en wat blijkt, daar komt min of meer hetzelfde uit. Uit de survey komt namelijk dat 34,5% van de Nederlanders wel eens online koopt. Binnen de online populatie is dat 48,7%. Dat matcht toch heel aardig.


    1 februari 2006 om 11:26
    martijn

    Misschien heeft het ermee te maken dat in Nederland relatief veel vliegtickets en hotelovernachtingen verkocht worden via het internet. In het buitenland is dit op dit moment (behalve amerika) een stuk minder populair


    20 april 2008 om 23:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!