Hofleveranciers zoeken koning
Charles 3 zou de regels kunnen aanpassen met meer focus op duurzaamheid.
We moeten gaan snappen dat AI-toepassingen volwassen zijn geworden. De geheimen van de QR-code en een inspirerend verhaal over fietsen. Maar ook opmerkelijk nieuws over de hofleveranciers van de Albion: ‘Waarom er in de UK nu verpakkingen moeten worden aangepast’. Veel plezier met de nieuwe Week van Koot!
Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.
#1 We Need to Talk About How Good AI Is Getting
Iedereen kent het fenomeen. Je merkt, ziet, leest of hoort dat er ontwikkelingen zijn die in de toekomst een rol gaan spelen. Maar omdat ze nog niet echt zijn doorgebroken hoef je er voor nu nog geen rekening mee te houden. Sterker nog, je hebt het al druk genoeg en er zijn vaker van die trends geweest die voor ze boven het maaiveld kwamen in de prullenbak zijn verdwenen. AI (artificial intelligence) is zo’n ontwikkeling. Je weet dat het er is maar voor nu nog niet belangrijk genoeg. Totdat het opeens voor je deur staat en het allemaal zo snel gaat dat morgen vandaag is geworden. In dit boeiende verhaal van Kevin Roose beschrijft hij de huidige status van AI (in begrijpelijke taal) en legt hij uit waarom het echt noodzakelijk is om je te verdiepen in deze vooruitgang. De kwaliteit van de nieuwste innovaties begint namelijk een niveau te bereiken dat we het niet langer meer kunnen negeren. Of het nu gaat om het genereren van beelden (Dall-E, Midjourney, Stable Diffusion), het schrijven van (marketing) tekst (GPT-3) of het voeren van een conversatie (Google’s LaMDA). Kortom, hoogste tijd om inderdaad het gesprek te voeren over AI.
#2 Wat als creatie gratis is?
Een van de gevolgen van de bovenstaande ontwikkelingen is van directe invloed op ons vakgebied. Creatie is een vak voor talenten. Maar wat als een AI-netwerk gebruik kan maken van alle beschikbare informatie en precies dat kan maken wat helemaal in lijn is met de behoefte van de ontvanger? Zeker in een tijd waarin recommandatie belangrijker gaat worden dan het aantal volgers. Dit is een beetje de strekking van het verhaal van Evan Strong. Ik heb nog wel behoorlijk wat twijfels of het daadwerkelijk gaat werken. Maar dat we langzaam die kant op bewegen is ontegenzeggelijk waar.
#3 Ordinary Astronauts
Als laatste onderdeel van deze korte AI-trilogie nog een zeer beluisterwaardige podcast. Alleen de naam Ordinary Astronauts vind ik overigens al een briljante vondst. Deze podcast wordt gehost door Dan Shipper en Nathan Baschez, mede-oprichters van het schrijverscollectief Every. Deze aflevering is een interview met Anchor mede-oprichter en voormalig Head of Talk bij Spotify, Michael Mignano. Met Micheal bespreken ze de huidige shift die we waarnemen in de social media waarbij de social graph wordt vervangen door de interest/recommendation graph. Wat de strategische drijfveren voor platforms zoals Meta zijn om de overstap te maken en hoe dit de makers beïnvloedt. Wat kan er gebeuren als AI-contentgeneratie steeds beter wordt? En tenslotte welke rol hierin is weggelegd voor Snapchat en Twitter, die het allebei moeilijk hebben.
#4 Starbucks start een Web3 loyaliteitsprogramma
Als je denkt dat iedereen even stopt met de voortgang rond Web3 is daar opeens Starbucks. Starbucks Odyssey wordt een uitbreiding van het toonaangevende Starbucks Rewards-programma. Eenmaal ingelogd kunnen leden deelnemen aan Starbucks Odyssey ‘reizen’, een reeks activiteiten, zoals het spelen van interactieve games of het aangaan van leuke uitdagingen om hun kennis van koffie en Starbucks te verhogen. Als beloning ontvang je een digitale, verzamelbare ‘reisstempel’ (NFT). Leden kunnen ook ‘limited-edition stamps’ (NFT’s) kopen via een ingebouwde marktplaats binnen de Starbucks Odyssey-webapp-ervaring. Postzegels in beperkte oplage zullen beschikbaar zijn voor alle leden om rechtstreeks met een creditcard te kopen. Er is geen crypto-portemonnee of cryptocurrency vereist – waardoor de Starbucks Odyssey-ervaring een leuke en gemakkelijke manier is voor leden om toegang te krijgen tot deze nieuwe technologie en een eigendomsbelang te claimen in hun loyaliteit aan Starbucks.
#5 TikTok Now
Het blijft een kenmerk van de Social Media reuzen. “Beter goed gejat dan slecht bedacht” Het succes van BeReal wordt nu dan ook overgenomen door TikTok. Die heeft vandaag een nieuwe functie gelanceerd die in feite een kopie is van BeReal. BeReal nodigt gebruikers uit om elke dag op een willekeurig tijdstip een foto van de camera aan de voor- en achterkant te maken, ontworpen om een authentieker beeld te krijgen van wat onze vrienden de hele dag aan het doen zijn. Snapchat en Instagram hebben al camerafuncties aan de voor- en achterkant gelanceerd, en het gerucht gaat dat Instagram werkt aan zijn eigen op tijd gebaseerde, kortstondige functie. Maar TikTok versloeg zijn concurrenten door de eerste app te zijn die BeReal gewoon op zijn platform knipte en plakte.”TikTok Now nodigt jou en je vrienden uit om vast te leggen wat je op dat moment doet met de camera aan de voor- en achterkant van je apparaat”, luidt de blog van het bedrijf. “Je ontvangt dagelijks een prompt om een video van 10 seconden of een statische foto te maken om gemakkelijk te delen wat je van plan bent.”
#6 By Appointment of her Majesty The Queen
En daar zit je dan met je verpakking als de endorser er opeens vandoor gaat. Heel veel (grote) merken moeten asap hun verpakkingen aanpassen. En dan komt de trigger. Die mag je niet zomaar vervangen met de nieuwe Koning (mocht je dat willen). Die moet daar eerst toestemming voor geven maar het zou ook kunnen dat hij de regels gaat aanpassen door meer een focus te brengen op duurzaamheid.
#7 Twitter is becoming a podcast app
Twitter begint officieel met podcasts. De app lanceert vandaag een testversie van Twitter Spaces waarin nu ook podcasts zijn opgenomen. Met deze toevoeging kan je straks naar volledige shows luisteren via afspeellijsten op basis van je interesses. Het opnieuw ontworpen tabblad Spaces bevat straks op onderwerpen gebaseerde afspeellijsten die podcast-afleveringen combineren met de sociale audio-evenementen en opnames van Twitter. Het is behoorlijk anders dan de à-la-carte-luisterpodcast die consumenten gewend zijn op Apple Podcasts of Spotify. Het is alleen nog wel in een testomgeving die wordt uitgerold naar een willekeurige groep gebruikers over de hele wereld, in eerste instantie alleen in het Engels.
#8 QR-code
Iedereen kent de QR-code. Maar hoe werkt die eigenlijk? Lees hier hoe briljant die code in elkaar steekt. In een hele duidelijke uitleg die iedereen kan begrijpen. En misschien wel het coolste aan QR-codes is dat Denso Wave, het bedrijf dat ze heeft uitgevonden, nooit hun patent heeft uitgeoefend en de technologie gratis heeft vrijgegeven!
#9 Media CEO’s presenteren gezamenlijke innovatieagenda
De Dutch Media Week komt er weer aan. Van 3 t/m 9 oktober een week vol verhalen, inspiratie en vergezichten in de mediawereld. Dinsdag 4 oktober presenteren de CEO van de grote Nederlandse mediabedrijven hun innovatieagenda. In het afgelopen jaar hebben de directies van grote mediabedrijven met elkaar overlegd over een gezamenlijke innovatieagenda. Een bijzonder onderdeel hiervan betreft de samenwerking rond consumentendata en een oplossing voor databreuk. Je kunt je gratis aanmelden voor deze bijeenkomst (live of digitaal) door op deze link te klikken.
#10 Rethinking the Mobility Paradigm
Een onderwerp wat je niet zo snel tegenkomt in deze wekelijkse update is “mobiliteit”. Maar via Dense Discovery (een Australische blog) werd ik gewezen op deze keynote van Marco te Brömmelstroet. Marco is planoloog, universitair hoofddocent en directeur van het Urban Cycling Institute van de Universiteit van Amsterdam. Als wetenschapper onderzoekt hij de relaties tussen mobiliteit, de stad en de samenleving. Tijdens de Cycling Research Board 2021 conferentie in Kopenhagen neemt hij de kijker mee in de wereld van mobiliteit. De fiets staat centraal. En tijdens zijn indrukwekkende verhaal leer je anders te kijken naar de rol van de fiets en de daar bijbehorende taal. Een taal die je ook kunt zien als een dans en zelfs kan eindigen in het verhogen van vertrouwen. Je kunt eigenlijk heel makkelijk de parallel maken met onze wereld van marketing en communicatie. Ook wij moeten minder ruimte maken voor de machines en snappen dat de menselijke interactie steeds vaker wordt wegdesigned.
Tot volgende week!