Hollywood Records ontdekt brandgagement

6 september 2007, 16:19

Brandgagement – het opzettelijk betrekken van je klanten bij je productontwikkeling, merkbouw en/of marketing – is een proces dat jonge, nieuwe bedrijfjes al vanaf de oprichting in hun genen hebben zitten. Maar de oude garde leert snel, lezen we in het Wall Street Journal: achter ‘de Amerikaanse Esmée Denters’ Marié Digby blijkt een uitgekiende brandgagementcampagne te zitten.

“There are significant challenges in breaking new artists now, but there are also amazing opportunities,” says Ken Bunt, Hollywood Records’ senior vice president for marketing who helped devise Ms. Digby’s campaign.

in reactie op een artikel in NRC next stelde ik een kwartaal geleden een lijstje met 5 tips voor digitale wereldfaam op. En daar hebben de jongens van Walt Disney’s Hollywood Records zich keurig aan gehouden 😉 1) Marié heeft een leuk feel good verhaaltje neergezet, 2) ze heeft geen professionele apparatuur gebruikt, 3) ze spreekt Amerikaans (met een beetje ’n Winona Ryder accentje), 4) ze startte met het zingen van covers, en 5) ze spendeerde flink wat tijd aan het opzetten van haar vriendennetwerk.

Once the album was completed late last year, Ms. Digby and her label began looking for ways to gain visibility. “I was coming out of nowhere,” Ms. Digby says. “I wanted to find a way to get some exposure.”

That’s when the idea of posting simple videos of cover songs came up. “No one’s going to be searching for Marié Digby, because no one knows who she is,” Mr. Bunt, the Hollywood Records senior vice president, reasoned. So she posted covers of hits by Nelly Furtado and Maroon 5, among others, so that users searching for those artists’ songs would stumble on hers instead. Her version of Rihanna’s “Umbrella” proved a nearly instant hit.

And as Ms. Digby’s star rose, other media outlets played along.

Gerelateerde artikelen:


Marié Digby nieuwste YouTube idol?

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Danielle Jansen

    Esmée Denters is toch bekend geworden via YouTube en heeft toen een aanbieding voor een platencontract gekregen? Marie Digby had los van YouTube al lang ene platencontract en voert gewoon een uitgekiende marketingactie via YouTube, de vergelijking tussen de twee gaat mank lijkt mij.


    6 september 2007 om 18:10
    Paul van Veenendaal

    @Carl: Zo kan je het ook uitleggen 😉


    15 september 2007 om 12:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!