Hospitality: social zoals het bedoeld is

20 juni 2013, 05:00

Verslag van Social Media Club Den Haag

Op 9 juni ging de Social Media Club Den Haag over social media en hospitalty. En hierbij werd maar weer eens duidelijk dat écht social zijn wortels heeft in de hospitality industrie, waar de klant centraal staat en dienstverlening het uitgangspunt is.

Kim van Velzen heeft een passie voor food en hospitality, en die passie deelde hij met verve. Gastvrijheid komt van binnen uit, en behelst dus niet alleen een glimlach maar oprechte interesse in de andere persoon. Het vermogen je dienstbaar op te stellen zonder onderdanig over te komen. Vertel niet alleen wat je doet, maar ook waarom je iets doet. De meest succesvolle bedrijven in de hospitality industrie doen dat ook. Het gepassioneerde verhaal van Kim deed denken aan een vorige Social Media Club met Bas Hoogland van Landal, die eigenlijk een zelfde verhaal vertelde. Net als Apple naar Ritz-Carton keek, kijken veel marketingbedrijven naar de hospitality industrie. Waar niet op prijs geconcurreerd wordt, maar op service. Bedrijven zoals Apple en Ritz-Carlton hebben daarom ook geen last van de crisis, omdat ze iets hebben dat hen echt onderscheidt.

Gratis wifi: hoe gastvrij is dat?

Toch zijn het juist ook veel hospitalitybedrijven die niet doen wat ze beloven. Bedrijven waar een behoorlijk gat bestaat tussen hun online presence en hun werkelijke dienstverlening. Denk aan de zogenaamde “gratis wifi”, als je maar genoeg consumeert/koffie drinkt. Of die zo langzaam is dat je wel voor de betaalde variant moét kiezen..

Maar ook de grote ketens zoals KLM kunnen er wat van. Een zeer goede online presence en klantenservice, maar in de werkelijkheid raakt je koffer nog steeds gewoon kwijt. Om maar niet te spreken van de verschillende telecombedrijven, die inderdaad vaak goed zijn in webcare, maar niet in service. Waar het natuurlijk om gaat is échte gastvrijheid, zoals het Sheraton in Bratislava, wat zich van te voren verdiept in haar gasten en ze op maat verwelkomt.

Innovatie komt van buiten

De hospitality industrie zal zich moeten aanpassen aan de veranderende en veeleisende klant. In toenemende mate ontstaan er innovatieve startups die social media combineren met een servicegerichte instelling. Amateurs beginnen vaak vanuit een eigen gemis of behoefte en springen in een gat dat de traditionele bedrijven open laten liggen. Denk aan bedrijven als thuisafgehaald.nl, restaurant day (UK) en smulpaapje.nl.

Smullen met de kids

Een mooi bruggetje naar de volgende spreker: Susan Aretz van Smulpaapje.nl. Ook zij begon haar bedrijf vanuit een eigen (onvervulde) behoefte, namelijk de zoektocht naar een restaurant dat kindvriendelijk is. En dan bedoelen we niet de smoezelige ballenbak en de kipnuggets met patat, wat doorgaans voor kindvriendelijk moet doorgaan. Susan was op zoek naar een restaurant waar ook je kind kind normaal en lekker te eten krijgt. Die restaurants zijn er wel, maar waar?

Belang van netwerk

Na een uiting van haar frustratie op Twitter kreeg ze veel bijval. Omdat er online geen overzicht te vinden was besloot Susan deze zelf in kaart te brengen. Met dank aan Twitter kreeg ze ook al snel tips over dergelijke restaurants en een WordPress site was snel opgezet. Met een logo dat in no time via Twitter voor haar werd ontworpen en dankzij haar online netwerk werd het idee al snel werkelijkheid, en stond ze medio februari 2012 groot in het AD. Dat artikel werd daarna opgepikt door het RTL Ontbijtnieuws en ‘Evers staat op’. Vanaf toen begon het balletje hard te rollen.

Na een jaar stonden er meer dan 100 Nederlandse restaurants op de site. Grotendeels aangedragen voor mensen die ergens met hun kind hadden gegeten. Maar heel langzaam ontdekten ook restaurants dat het handig is om op smulpaapje.nl te staan. Met het groter worden van het netwerk goede restaurants ontstond ook de behoefte om de website aan te pakken. Maar de benodigde financiën voor een dergelijke site bleken een uitdaging. En ook hier is haar netwerk weer van onschatbare waarde gebleken. Letterlijk en figuurlijk.

Crowdfunding

Susan zette in het voorjaar een crowdfundingactie op, om de nieuwe site mee te financieren. Een leerzaam traject op meerdere fronten. Een opsomming van de tips en tricks van Susan als het gaat om crowdfunden:

  • Ga niet crowdfunden als je een hernia hebt 🙂

  • Hou het heel dicht bij jezelf – wees persoonlijk

  • Strategie: wie wil je bereiken en hoe? Wat past bij jou?

  • Mobiliseer je eigen netwerk, maar zoek ook nieuwe netwerken

  • Ben brutaler/minder bescheiden dan je durft!

  • Er bestaan diverse crowdfundingplatforms – kijk welke bij je past

  • Wordpress heeft een plugin voor crowdfunding (Ignition Deck)

Uiteindelijk bracht de crowdfunding ruim € 3.000,- op en is de nieuwe site (met daarin nog steeds een fikse som eigen geld) begin juni 2013 een feit.

#durfgroottedromen is het motto van Susan als het gaat om Smulpaapje. Wat klein begon is inmiddels aardig uit de hand gelopen. En er zijn dan ook ambitieuze plannen. Daarbij geeft Susan met klem aan dat als je anderen niet vertelt over je ambitie niemand je kan helpen die te realiseren. Bekijk hier de presentatie van Smulpaapje.

Hospitality plus social is succes

Omdat juist de hospitality industrie in de kern gaat om dienstverlening, en social media daar zodoende goed aan bijdragen, zijn er volop kansen voor de hospitalitybranche. En eigenlijk is het zo voor de hand liggend.

De volgende Social Media Club Den Haag is op 3 september. Blijf op de hoogte via de #smc070 LinkedIn groep.

Afbeelding: Rafa Luque (cc), Guus Schoonewille

Tanja Jans
Online strateeg bij Freelance

Online communicatiestrateeg en social mediamanager. Spreker, dagvoorzitter en trainer. Oprichter Social Media Club Den Haag.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!