Case: hoe bouw je een bloggerscommunity op?

23 augustus 2016, 13:00

Vakantieboulevard heeft in ongeveer een jaar tijd een bloggerscommunity van zestig bloggers opgebouwd die eens per vier weken hun ervaringen delen. Hoe pak je dit aan? Welke stappen moet je doorlopen? Als communitymanager heb ik deze maanden meegebouwd aan dit spreekwoordelijke huis. Ik geef je graag tips voor een start-up aan de hand van dit plan met elf concrete stappen.

1. De aannemer kiezen

Uiteraard begint de bouw met de keuze van een juiste aannemer. Bij een bloggerscommunity is dit de communitymanager. Eigenschappen die je als community manager zeker moet hebben is het kunnen verbinden van mensen en een echte ambassadeur zijn voor de organisatie. Daarnaast is flexibiliteit erg belangrijk. Ook is het een echte must om al een netwerk te hebben.

De functie van communitymanager was voor mij nieuw, maar onder de Nederlandse reisbloggers had ik al een groot netwerk opgebouwd.

2. De fundering leggen

Een bloggerscommunity bouw je niet zomaar. Net zoals een huis moet je eerst een stevige ondergrondse fundering leggen. Daarmee bepaal je enerzijds je eigen doelen als merk of organisatie. Doelen kunnen het genereren van extra content, het vergroten van bereik en het marktaandeel vergroten zijn. Nog belangrijker is het om stil te staan waarom men onderdeel van deze community wil zijn. What’s in it for them? Dat kan een enorme passie voor een sport, reizen, gebied of merk zijn.

In ongeveer twee A4’tjes hebben we bij Vakantieboulevard onze fundering bepaald. Vakantieboulevard wil de onbegrensde inspiratiebron zijn voor verrassend anders reizen. Daar horen prikkelende reisverhalen en authentieke ervaringen bij. Mede door de blogposts kunnen we gericht verwijzen naar de inmiddels bijna 2500 reisetalages. De huurder brengen we hiermee meer conversie. Daarnaast zorgen de blogposts voor een betere vindbaarheid in Google en bron van inspiratie op social media.

3. De draagmuren

Na fundering is het belangrijk de draagmuren te maken. Op wie ga je de community opbouwen. Start met een uitgebreide inventarisatie van de community. Wie zijn de influencers die al autoriteit hebben en met wie heb je al goede contacten die een positieve bijdrage willen leveren zodat je hen makkelijk kan aansluiten? Nodig hen een keer uit om al te sparren over je plannen.

Bij Vakantieboulevard hebben we een inventarisatie gemaakt welke bloggers bij welk niche zouden passen. Zo ontdekten we bloggers als reizenmetdetrein.nl en origineelovernachten.nl. Omdat hun passie erg goed bij het platform past, deden ze eigenlijk gelijk mee. Daarnaast merkten we dat ze ergens graag bij willen horen. En juist door ze empowerment te geven zoals toegang tot het contentmanagementsysteem en vrijheid in onderwerpen heb je toch autonomie als blogger. Uiteraard geeft het ook een zekere mate van status. Meerdere bloggers zijn al op persreis geweest, ze hebben een speciale Vakantieboulevardbadge en andere contacten gelegd.

4. Metselen en voegen

Vervolgens kan er doorgebouwd worden aan het huis. Metsel een laag van de eerste tientallen blogposts, voeg hier langzamerhand blogposts uit de community bij in. Zodat je op ten duur een gezonde verhouding krijgt tussen ‘redactieblogs’ en ‘communityblogs’. De redactieblogs richt je ook in op SEO zodat je in de toekomst vindbaar wordt. Ook is het goed om te mixen in soorten blogs en te zoeken naar de juiste inhakers. Je contentkalender is hierbij essentieel.

De eerste maanden schreef ik zelf wel tien blogposts per week op Vakantieboulevard. Nu is dat twee op dertig. We wisselden af in bestemmingsblogs, productblogs, tips en nieuwtjes. We zoeken naar mooie inhakers; zoals dat de vakantie weer ten einde is of de Olympische Spelen. Bij Vakantieboulevard werken we met de kalendertool van Basecamp. Het voordeel van deze tool is de e-mailalertfunctie. Als blogger krijg je per e-mail notificaties van de naderende deadline.

5. Bewoners werven

Met vijf mensen de community bewonen is natuurlijk niet gezellig; dus meer mensen voor de community werven is noodzakelijk. Hierbij kun je uitstekend social media inzetten om mensen bekend te maken met de mogelijkheid. Spreek de juiste Facebookgroepen aan; want voor ieder thema is tegenwoordig wel een groep. Daarnaast kun je bloggers die je zelf geïnventariseerd hebt een informatieve e-mail sturen. Bezoek events waar je (potentiële) communityleden aanwezig zijn, geef hier een presentatie en deel een simpele flyer.

Vakantieboulevard.nl hebben we gepresenteerd op het bloggersevent van de Vakantiebeurs en daarnaast hebben we met veel bloggers een-op-een afspraken gehad. Daarnaast heb ik veel bloggers een mail over de mogelijkheid gestuurd.

6. De huisregels

Als communitymanager is het aan te raden een uitgebreide handleiding met instructies over de indeling van het profiel, opbouw, taal, beeldgebruik en SEO te maken. Daarnaast kun je hierin veel vertellen over wie je als organisatie bent en hoe de ‘interne structuur’ werkt. Iedereen die nieuw toetreedt krijgt deze regels overhandigd.

Onze bloggershandleiding hebben we vanaf het begin meegestuurd met de bloggers. Tussentijds hebben we wel een nieuwere versies gemaakt met uitgebreidere uitleg en praktische tips. Inmiddels hebben we een vijfde versie.

7. Het dak erop

Het dak erop kun je zien als hoogtepunt; de officiële lancering van je bloggerscommunity of zelfs website. Betrek je bloggers in de lancering; informeer tijdig wanneer dit plaats gaat vinden, stuur onder embargo het persbericht toe, vraag om posts op social media van die dag te delen et cetera.

Vakantieboulevard was in december al in bèta gelanceerd en in maart officieel. Al onze bloggers hebben het persbericht gehad en daarnaast tools zoals onze video en een ‘expert badge’ om hun deelname aan het platform te promoten.

8. De housewarming

Een goede online community werkt alleen bij regelmatige offline events. Dat kan uiteraard een simpele vrijdagmiddagborrel zijn, maar ik heb ervaren dat het geven van inhoudelijke workshops (uiteraard gevolgd door een borrel) werkt om mensen te binden.

Voor de expertbloggers hebben we inmiddels drie events georganiseerd en een nieuwe serie zal in het najaar starten. Onderwerpen als professionaliteit, fotografie, SEO, beeldrecht, video en social media stonden centraal.

9. Final touch

In een gemiddeld nieuwe huis worden de plinten als laatste gelegd en moet het kapstokje maanden later nog opgehangen worden. Zorg dat je na de lancering je bloggerscommunity ook verder ontwikkelt. Pas bijvoorbeeld op basis van de resultaten je contentkalender aan, voer SEO-optimalisaties en pak ook het contentmanagementsysteem aan.

Voor de final touch hebben we vooral veel gehad aan de input van onze bloggers. We hebben meerdere keren om feedback gevraagd, juist tijdens de offline events.

10. Het prikbord in de keuken

Het is heel belangrijk om je ‘bewoners’ te blijven informeren over wat er gaande is. Zoek naar een virtueel prikbord in de keuken waar je regelmatige updates op plaatst. Waarom de keuken? Dat is de plek waar iedereen langs komt. Welk online prikbord past daar het beste bij? Juist: een Facebookgroep.

Bij Vakantieboulevard hebben we een Facebookgroep gemaakt waarin we iedere woensdag een wekelijke update van de ontwikkelingen posten. Belangrijke tussentijdse mededelingen hangen we er ook op en ook de bloggers kunnen hier hun vragen posten of ideeën uitwisselen.

11. Onderhoud

Zeker aan een bloggerscommunity moet je veel blijvend onderhoud verrichten. Denk dus vroegtijdig al na over je langetermijnperspectief. Wanneer verwacht je groot onderhoud voor je blog. Ook zullen er bloggers komen en gaan. Hoe ga je deze eventuele gaten van bewoners opvangen of wil je juist gaan uitbouwen?

Dit is de fase waarop we momenteel met Vakantieboulevard verkeren. We hebben een plan voor het aankomende jaar klaar en we merken nu vooral dat onze community organisch groeit. Bloggers willen erbij horen en dat is een enorm compliment.

Heb jij nog tips ter aanvulling op dit plan? Deel ze in de comments.

Sanne Bakker
Eigenaar / freelance contentproducent bij ensanne focus op content

Sanne Bakker, ook wel bekend als @ensanne, is freelance contentproducent. Online en offline neem ik van A tot Z de productie uithanden; van strategie tot creatie. Sanne gaat graag met jou de uitdaging aan om jouw doelgroep te raken met de juiste content. Want: “Door te focussen op de creatie en distributie van waardevolle, relevante en consistente content kun je jouw doelgroep aanspreken, aantrekken en tot actie aanzetten.” Een unieke printuitgave, social media content, video, online platform, nieuwsbrief, podcast... Ook geef ik (social media) training aan ondernemers, medewerkers en studenten. Sanne heeft veel ervaring in destinatie marketing en de culturele sector. Ze werkte de laatste jaren aan campagnes voor 75 jaar vrijheid Den Haag, Feest aan Zee / 200 jaar Scheveningen, een blogsabbatical in Zuid-Limburg, Liberation Route Europe, City Marketing Amersfoort en Gelderse Streken. Sanne heeft een enorme passie voor reizen en heeft een eigen reisboog.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Kim

    Goed artikel!


    25 augustus 2016 om 07:56
    Sanne Bakker

    Dankjewel Kim!


    25 augustus 2016 om 08:57
    Edwin

    Echt een mooi initiatief was dit. Zo jammer dat het bedrijf het niet heeft overleefd.


    11 augustus 2018 om 11:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!