Hype bereikt bedrijfsleven: #IceBucketChallengeB2B

13 augustus 2014, 11:20

Meer aandacht en donaties voor het initiële doel: ALS

De Ice Bucket Challenge heeft nu ook het bedrijfsleven bereikt. Niet meer één persoon, maar een heel team, afdeling of bedrijf moet er aan geloven. Initiatiefnemer Team Nijhuis startte woensdag 20 augustus met de Ice Bucket Challenge B2B en daagde 3 zakelijke partners uit om mee te doen. Bedrijven die meedoen, doneren 100 euro aan de stichting ALS. Wie niet mee doet, doneert 250 euro. Team Nijhuis hoopt hiermee (weer) de aandacht te vestigen op het initiële doel.

Meer aandacht voor het initiële doel

Waarom #IceBucketChallengeB2B?

Waarom een B2B Challenge? De vakspecialisten van Team Nijhuis zagen in hun Facebook-tijdlijn steeds meer challenges voorbij komen. Echter zaten hier tussen steeds meer varianten waarin het initiële doel vervaagde en op de achtergrond verdween. Directeur Gerben Lievers: “Opmerkelijk vinden wij voornamelijk de videoboodschappen waarin vrienden en familie elkaar nomineren om een zogenaamd ‘nat pak’ te halen. Mocht er geen ‘nat pak’ gehaald worden, is de genomineerde een alcoholische versnapering verschuldigd. Enerzijds vinden wij het prachtig en vaak zeer humoristisch dat veel Nederlanders een ‘nat pak’ halen, anderzijds vinden wij als marketing- en communicatiebureau dat het doel achter dit soort acties niet uit het oog verloren mag worden; in dit geval aandacht voor de vreselijke spierziekte ALS.”

Samen sterker

Team Nijhuis hoopt met de Ice Bucket Challenge B2B meer slagkracht te creëren. Gerben Lievers: “Als bedrijf heb je over het algemeen veel meer slagkracht dan een individu. Dit komt het doel – awareness creëren voor de vreselijke ziekte ALS – alleen maar ten goede. Daarnaast kunnen we in de zakelijke wereld met elkaar veel meer geld opbrengen.” Bedrijven die genomineerd zijn en meedoen aan de Ice Bucket Challenge gebruiken de hashtag #IceBucketChallengeB2B. Team Nijhuis nomineerde: Robitex, Recognize en MailPlus.

Ice Bucket Challenge Hype

De Ice Bucket Challenge groeide deze zomer uit tot een enorme hype en leverde al meer dan tien miljoen dollar op. De regels van de challenge: gooi een emmer ijskoud water over je hoofd, plaats deze online en nomineer vervolgens drie anderen die binnen 24 uur hetzelfde moeten doen. Mensen die niet mee willen doen, betalen 100 dollar (75 euro) aan de ALS Association. De Ice Bucket Challenge is geïnitieerd door voormalig honkballer Pete Frates, die zelf lijdt aan de ziekte ALS en hier meer aandacht voor wil.

Gerben Lievers
Founder bij Ubari

Gerben Lievers (1986) is op zijn 16e levensjaar internet-ondernemer van het eerste uur. Als verandermanager kwam Gerben in 2010 aan het roer van het destijds in zwaar weer verkerend familiebedrijf en transformeerde het tot het snelst groeiende online marketing bureau van Nederland. Met zijn bedrijf, online marketing bureau Team Nijhuis, liet hij met zijn team van 42 experts in het afgelopen decennium honderden bedrijven succesvol groeien met digitale marketing. De filosofie is simpel: als klanten groeien, groeit het bureau zelf ook. Team Nijhuis won de afgelopen jaren diverse prominente awards als erkenning voor het vakmanschap, extreme groei en succesvol ondernemerschap (o.a. Deloitte Technology Fast50 4x, FD Gazellen 2x), Google Premier Partner Top 3% EMEA en volgens onafhankelijk onderzoek van Fonk magazine nummer 2 digital agency van Nederland. Gerben kent het digitale marketing landschap als geen ander en gelooft in het volledig delen van zijn kennis. Hij is veelgevraagd spreker en bekend van diverse media-optredens, interviews en vakpublicaties. Meer leads, omzet en naamsbekendheid? Ontdek de gratis Google Quickscan van Team Nijhuis.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!