Iedereen een eigen radiostation

1 november 2021, 14:00

De Turkse kunstenaar Uğur Gallenkuş creëert digitale collages die schuren. De Activate Media en Technology Outlook van 2022 is uit. Snap zet met de introductie van de Lens Studio de deur open voor AR-ontwikkelaars. Joe Pulizzi komt met een Business Model for Community Tokens. Dit alles en veel meer in de nieuwe Week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Digital Humans

Een terugkerend onderwerp in deze update is de virtuele mens. De kwaliteit van deze digital humans begint steeds vaker vormen aan te nemen waarbij “indrukwekkend” wel het juiste woord is. Zeker als je bedenkt wat ze allemaal zouden kunnen gaan doen. In de wereld van de digital influencers zien we dat ze gevolgd worden door miljoenen fans die geen enkele moeite hebben met het feit dat ze virtuele personen zijn. Soul Machines is een ontwikkelaar die verder gaat dan alleen de visuele vormgeving. Zij voegen daar de interactiviteit aan toe zodat het straks mogelijk wordt dat deze virtuele personen autonoom kunnen functioneren. Volgens Greg Cross, co-founder van Soul Machines, ga je “op een bepaald moment in de toekomst misschien een digitale versie van jezelf of meerdere versies van jezelf maken, en zij kunnen dingen doen, geld voor je verdienen, geld verdienen voor je bedrijf, terwijl jij iets anders doet dat veel leuker is.” Maar niet schrikken. Daar zijn we nog lang niet. De vraag is zelfs of we ooit op dat niveau komen gelet op alle ethische en privacy issues die zich dan gaan voordoen. Maar feit is wel dat veel basistaken straks kunnen worden uitgevoerd door deze digitale medewerkers. En dat is volgens mij altijd beter dan een mailconversatie of een berichtendienst.

#2 Heel veel cijfers en grafieken

Dit is weer een heerlijke presentatie van de Activate Media en Technology Outlook 2022. Een samenwerking tussen Activate Consulting en de WSJ (Wall Street Journal). 188 pagina’s met data over advertising, mediatijd, super users, cryptocurrency, NFT’s, Video gaming, de Metaverse (natuurlijk), sport en sports tech, audio en enterprise automation. Mocht je niet alles willen lezen dan zijn er ook nog 14 takeaways. Wat mij betreft een must om daar even doorheen te lopen.

#3 VR en AR

Een metaverse zonder Virtual Reality en Augmented Reality kunnen we ons niet voorstellen. Het zijn (voorlopig) de technieken die in staat zijn om de visuele en synthetische realiteit vorm te geven. Als je goed kijkt naar de cijfers dan zie je dat de verkopen inmiddels aardig op gang beginnen te komen. Begin 2020 hebben meer dan 100 VR-titels een de omzetgrens van $ 1 miljoen gebroken. Snap zet met de introductie van de Lens Studio de deur open voor ontwikkelaars om hun eigen AR-ervaringen te bouwen met een reeks toegankelijke tools.

#4 The Business Model for Community Tokens (for Content Creators)

Joe Pulizzi was ooit de founder van The Content Marketing Institute. In 2016 besloot hij zijn bedrijf te verkopen en het wat rustiger aan te gaan doen. Totdat hij in de Bitcoin wereld terecht kwam en werd aangetrokken door de vele mogelijkheden. Dus begint hij in 2017 een nieuw bedrijf onder de naam The Tilt. Het ouderwetse model van content maken zonder een gedeeld belang met de gebruikers en lezers van deze content is iets dat volgens hem nodig aan verandering toe was. Waarom zouden members van een community geen “aandeel” of “belang” kunnen hebben in een platform? Zij zijn immers de reden dat er door contentmakers geld verdiend kan worden. De oplossing daarvoor zijn community tokens. In dit verhaal legt hij uit wat het zijn en hoe het werkt. Een van de pilaren van een andere manier van denken en de basis voor de creator economie.

#5 Alles over Creators

Als we het toch over creators hebben dan is dit nog wel het bekijken waard. Kost even wat tijd maar dan ben je ook helemaal bij. Index Ventures is een VC. Een Venture Capital organisatie. Zoals ze zelf zeggen wat minder gericht op geld en meer op de mensen. (dat heb ik vaker gehoord). Toch hebben ze een heel interessant online seminar georganiseerd over de creator economie. Met meer dan aansprekende namen zoals Jack Conte, co-founder Patreon, Paule Findlen, Stanford University, TikTok en YouTube creators en Devin Finzer, co-founder en CEO van OpenSea. In 7 afleveringen kan je dit online seminar terugkijken. Met o.a. thema’s als “Waarom praat iedereen over de Creator Economy?”, “Het Creator perspectief” en “De ontwikkeling van Creator verdienmodellen”. Want de Creator Economy is niet alleen een sectorale trend: het is een doorlopende lijn die zich uitstrekt over social, gaming, media, crypto en commercie. Heerlijk voor de lange donkere avonden.

#6 Project Mic

We blijven bezig als het om live audio gaat. Wie vindt het beste alternatief voor bestaande radio? Waar ze in Nederland nog steeds bezig zijn om DAB+ aan de man te brengen. (Zo’n campagne die meer vragen oproept dan antwoorden geeft.) Anyway, Amazon schijnt bezig te zijn met een project, Project Mic, dat iedereen zijn eigen radiostation kan maken. Een soort van kruising tussen radio en Clubhouse. Daarbij maak je gebruik van de muziekdatabase van Amazon. Niet geheel onbelangrijk als het over rechten gaat. Daarnaast kan je ook live kanalen beluisteren die op dat moment spelen. Topics en locaties kunnen dan een interessante rol gaan spelen. Ook hier ligt er weer een verdien aan ten grondslag want ‘radiomakers’ kunnen via location based advertising inkomsten genereren. Het kan bijna niet anders dat we inderdaad binnenkort een nieuw businessmodel voor radio gaan zien.

#7 NFT workshop

De wereld van de NFT’s. Zoals ik al eerder heb aangegeven blijft dat voor mij een beetje vaag verhaal. Maar gelet op de ontwikkelingen rondom de toekomstige verdienmodellen is het toch wel belangrijk om er iets van te weten. Of misschien wel om er iets mee te doen. Dus actie in de taxi. 1 november is er een NFT workshop door Raimo van der Klein. Wat je nodig hebt is een Discord account, een Chrome browser en bij voorkeur koop je een paar Ethereum crypto’s. In de workshop worden de belangrijkste zaken behandeld zoals: wat zijn NFT’s, wat is de dominante markt, hoe speel je het NFT-spel, wat is de rol van tokens en DAO’s en de tools en services. Dus dit is je kans om er dieper in te duiken!

#8 12FT ladder

De betaalmuur. Je herkent het wel. Via Google vind je een interessante link en als je dan doorklikt ram je frontaal in een betaalmuur. Natuurlijk moeten uitgevers ook hun businessmodel overeind houden maar in dat spel zijn er altijd weer mensen die proberen die betaalmuur te omzeilen. Zo ook Thomas Millar. Na een beetje hacken creëerde hij een website genaamd 12ft.io die een betaalmuur of inlogprompt omzeilt en je toegang geeft tot de site. De meeste websites hebben hun zaakjes op orde zodat Google hun inhoud kan indexeren. Daarvoor moet Google hun site via de Google-crawler opslaan. De tool maakt gebruik van dit gaatje in het systeem en toont je dus een in de cache opgeslagen, niet-betaalde versie van de pagina.

#9 iPod

Soms is het leuk om gewoon ook weer even terug te gaan in de tijd. Niet alles hoeft over NFT’s en Metaverse te gaan. Het is op 23 oktober precies 20 jaar geleden dat Steve Jobs de iPod introduceerde. En de rest is history.

#10 Indrukwekkend

Beelden zeggen meer dan duizend woorden. De Turkse kunstenaar Uğur Gallenkuş, heeft dat goed begrepen door digitale collages te maken waarbij het contrast tussen verschillende delen van de wereld direct zichtbaar wordt. Door de westerse wereld te koppelen aan een deel uit conflictgebieden, laat hij zien hoe het leven voor individuen zo enorm verschillend kan zijn, ondanks het feit dat we allemaal in de 21e eeuw op dezelfde planeet wonen. Kijk maar eens naar zijn Instagram account. En de plaatjes zeggen genoeg.

# Podcast van de Week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: Deze week: Dreaming of One Day van een Zuid Afrikaans toerismebureau.

Dreaming of One Day verscheen vorig jaar, midden in de coronacrisis, toen reizen zo’n beetje onmogelijk was. Wat is dan een de barriere die je op moet lossen? Relevantie! En is een podcast dan wel het goede idee? Met de insight dat je luisteraars ook kunt laten dromen van het moment dat ze wél weer kunnen reizen ontstaat er een prachtige podcast. Dreaming of One Day is een 6-delige serie met geleide meditaties, bedoeld om bij in slaap te vallen. Deze meditaties zitten vol met verwijzingen naar mooie plekken in Kaapstad en omgeving. De host beschrijft gedetailleerd en op rustige toon langgerekte stranden, het landschap rond de Tafelberg of de veelkleurige onderwaterwereld die je als duiker ziet. Ondertussen hoor je subtiel sounddesign om die beelden te versterken. Onderzoek laat zien dat bij het beluisteren van podcasts dezelfde delen in het brein worden geactiveerd als bij het lezen van een boek. Een prachtig voorbeeld hoe je de kracht van audio optimaal benut.

Luister hier naar de droomverhalen

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 31 Oktober) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. Met de podcast van de week van Airborne. De gesproken column van Tino Stuij slaan we vandaag even over want Tino is inspiratie aan het opdoen.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!