If you can’t confuse them, convince them

We komen er niet meer mee weg om onszelf en wat we doen maar zo ingewikkeld mogelijk te maken en daar onze toegevoegde waarde uit te destilleren.

8 november 2024, 06:00 184 x gelezen

“Als je echt wil weten hoeveel brand equity je investment levert, dan moet je MMM doen of FFM via ons DTI-team en kijken we naar de ROAS”.

Jarenlang hebben we bij mediabureaus ons uiterste best gedaan om zo ingewikkeld mogelijk te lijken en te praten. Veel merken, veel producten, zoveel mogelijk in slang praten, heel veel afkortingen gebruiken! Het lijkt wel alsof we zelf het idee hadden dat wat we deden, op zichzelf niet genoeg waarde had voor klanten. Dus lieten we het maar zo ingewikkeld mogelijk klinken. Ingewikkeld = duur = waardevol. If you can’t convince them, confuse them.

Zoals kolonel Francis X. Hummel in The Rock – mijn favoriete film als tiener – zei: “Well, here and now, the lies stop!”.

We komen er niet meer mee weg om onszelf en wat we doen maar zo ingewikkeld mogelijk te maken en daar onze toegevoegde waarde uit te destilleren.

Sterker nog, weet je wat klanten zeggen? “Wij zijn zelf complex, we zijn ingewikkeld, met veel politiek en stakeholders. Het laatste wat we willen, is dat ons mediabureau complex is. Het bureau is er om dingen simpeler te maken. Als we niet begrijpen wie wat doet en wat jullie allemaal doen, dan help je ons helemaal niet.”

Oké. We doen dus echt slimme, geavanceerde dingen, maar de kunst is om dat helder en eenduidig te vertellen. We beginnen nu opnieuw. Want eigenlijk is ons werk natuurlijk heel simpel. Als je een mooi merk hebt en wil groeien, dan moet je daarover vertellen. En als je erover vertelt, dan wil je ook dat mensen het zien of horen. Wij zijn experts in het ervoor zorgen dat de juiste mensen over jou te weten komen. En jouw merk gaan kopen of gebruiken.

Dus we leveren geen brand equity, maar we zorgen ervoor dat mensen jou kennen.

En we doen geen MMM, maar zorgen er wel voor dat je geen euro te veel uitgeeft om je doelen te bereiken.

De ROAS gaat niet omhoog, nee. Je gaat meer verkopen.

Geen verwarring dus, maar helderheid. If you can’t confuse them, convince them. En vandaag is voor mij dag één daarin.

Jeroen Oosterbaan
Business Strateeg bij IPG Mediabrands

Ervaren strateeg gespecialiseerd in media en data gedreven marketing en transformatie. Adviseert merken over groeistrategieën, innovatie en marktpositionering. Schrijft en publiceert regelmatig over trends en uitdagingen in de media-industrie. Houdt van scherpe analyses en praktische inzichten die merken helpen hun strategie te versterken en toekomstbestendig te maken.

Categorie
Tags

Plaats reactie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!