IGTV gaat de strijd aan met YouTube
De tijd dat je belachelijk werd gemaakt wanneer je met je smartphone verticaal filmde, omdat je dan zou lijden aan het zogenaamde ‘Vertical Video Syndrome’, kunnen we achter ons laten. Verticale video’s zijn anno 2018 sociaal geaccepteerd en worden zelfs veelvuldig toegepast. Dit komt voornamelijk door Snapchat en Instagram, die populair zijn bij generatie Y en Z. Op deze twee platforms gebruik je je telefoon zoals je hem in je hand hoort te hebben: verticaal. Dit betekent dat je je scherm niet 90 graden draait om een video fatsoenlijk te kunnen bekijken. Omdat video’s op de Instagram-app een limiet hadden van een minuut, konden we voor langere videocontent eigenlijk alleen maar terecht op het vertrouwde YouTube. Daar is nu verandering in gekomen: Instagram gaat met IGTV de concurrentie aan met YouTube.
Hetzelfde videoformaat op verschillende platformen?
Met IGTV kun je video’s posten die tussen de 1 en 60 minuten duren en net zoals de Instagram Stories verticaal zijn van formaat. Daarmee onderscheidt Instagram zich van YouTube, dat nog gericht is op het horizontale 16:9 videoformaat. Tijdens het event waarop IGTV geïntroduceerd werd, zei Instagram CEO Kevin Systrom het volgende:
“Vandaag de dag kijken we nog steeds video’s met een formaat dat geschikt is voor tv op een verticaal scherm. Dit betekent dat we onze telefoon ongemakkelijk moeten draaien of een kleine versie ervan moeten bekijken. Dat slaat nergens op, toch?”
Hoewel veel mensen het niet eens zullen zijn met Systrom, heeft hij natuurlijk een goed punt. Waarom zou videoformaat niet mee evolueren met de technologie? Het gaat er niet om of horizontaal of verticaal beter is, maar dat het tijd wordt om te accepteren dat verticale video een geschikt formaat is voor smartphones, vooral als het gaat om het bereiken en activeren van de generatie Y en Z.
Interactiviteit binnen langere videocontent
Naast het feit dat IGTV zich onderscheidt met de verticale video’s, zal de doelgroep interactiever en dynamischer omgaan met langere videocontent op Instagram dan op YouTube. Waar we op YouTube vaak op zoek gaan naar een specifieke video of een specifiek kanaal, waar het vaak bij blijft, zien we op IGTV meteen de nieuwste videocontent van de accounts die we volgen. Dit betekent dat volgers jouw content snel en op een dynamische, organische manier tegenkomen wanneer ze door IGTV bladeren.
YouTube is uiteraard gebouwd in de tijd dat het internet voor het eerst op gang kwam. Met een focus op horizontale video’s. Ook in de praktijk merk je dat verticale video relevanter wordt. Steeds meer adverteerders willen een verticale video, of in ieder geval een verticale versie van een video, dit merken wij ook in de praktijk. Adverteerders begrijpen dat niet ieder platform dezelfde formaten hanteert en voor de distributie is het van groot belang om jouw videocontent in de juiste formaten af te stemmen op het platform om zo relevant mogelijk binnen te komen bij de doelgroep.
Niemand kan meer om de populariteit van Instagram heen. Volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2018 is Instagram het snelst groeiende social media platform in Nederland met 4,1 miljoen gebruikers. In de leeftijdscategorie 15 tot en met 19 jaar heeft het met 73 procent zelfs meer gebruikers dan Facebook.
Merken die generatie Y en Z willen bereiken en activeren, zullen IGTV moeten omarmen. Uiteraard met een ‘mobile-first’ mindset en als doel om relevante en verhalende videocontent te produceren voor de doelgroep.
Vertical Video Syndrome, weer wat geleerd.
Lieve mensen, vertikale video’s zijn en blijven gewoon onzin.
Je kan ook op handen en voeten lopen. Maar dat is ook onzin.