Instagram TV: wordt het al wat?

23 juli 2018, 09:00

Op woensdag 20 juni werd Instagram TV (IGTV) beschikbaar gesteld voor het publiek. De app en de bijbehorende koppeling in Instagram maken het mogelijk om video’s van maximaal een uur te uploaden. Met IGTV gaat Facebook als eigenaar van Instagram direct de concurrentie aan met Google, de eigenaar van YouTube. Maar zal de app ook een succes worden? En welke voordelen biedt het consumenten, marketeers en influencers?

IGTV is een versie van Instagram Stories waar je langere video’s op kunt plaatsen. De video’s kunnen tussen de 15 seconden en 60 minuten lang zijn. Ter vergelijking, een video op Instagram Stories mag maximaal 15 seconden lang zijn. Daarnaast blijven video’s gewoon beschikbaar, terwijl Instagram Stories onder de ephemeral content vallen en binnen 24 uur verdwijnen. Een groot voordeel van IGTV is de koppeling met Instagram. Hierdoor kun je op Instagram zelf de IGTV-video’s bekijken en log je ook gewoon met je Instagram-gegevens in.

Wanneer je video’s wilt posten, kun je eenvoudig een IGTV-account aanmaken. Waar ik tegenaan liep toen ik mijn eerste IGTV-filmpje wilde maken, is dat je niet in de app zelf kunt filmen. Je gebruikt dus gewoon de normale camerafunctie van je telefoon en kunt je materiaal vervolgens uploaden. Het enige waar je verder op hoeft te letten, is dat je verticaal filmt – wel zo gemakkelijk voor de fans van Instagram Stories, maar even wennen voor YouTubers.

“Wel zo gemakkelijk voor de fans van Instagram Stories, maar even wennen voor YouTubers”

Een ander groot voordeel van de app is de gebruiksvriendelijkheid: je kunt op dezelfde manier liken, reageren en delen als je op Instagram gewend bent. Je kunt je IGTV-video’s eenvoudig delen via de swipe-up-functie in Instagram Stories. En ja, deze is voor IGTV altijd beschikbaar, ongeacht je volgersaantal – in tegenstelling tot de swipe-up-functie van Instagram Stories, die pas beschikbaar is bij minimaal tienduizend volgers.

Via IGTV kun je als gebruiker meer content delen, om zo meer te laten zien en betrokkenheid te generen. Toch zijn de meningen momenteel verdeeld. Voor de meeste consumenten is het weer een nieuwe app om bij te houden, en of we daar zin of tijd voor hebben? Dat moet de komende maanden blijken. Toch biedt het influencers nieuwe mogelijkheden.

Influencers en IGTV

Ondanks dat er voor nieuwe lanceringen of uitbreidingen vaak maandenlang gespeculeerd wordt, was het omtrent IGTV verdacht stil. Deze nieuwste ontwikkeling kwam onverwacht. Zelfs de meeste influencers waren er niet van op de hoogte en werden op de dag zelf verrast.

Instagram-influencers reageerden snel op de release van IGTV. Over het algemeen waren ze enthousiast. Logisch: een groot voordeel van Instagram, in vergelijking met andere social media-kanalen, is hoe persoonlijk het platform is. Door Stories en de actieve comment-gedeeltes is de interactie met volgers groot. Met IGTV wordt het nog makkelijk voor influencers om een kijkje in hun persoonlijke leven te geven, en laat dat nu net zijn wat de vlog-generatie wil. IGTV kan een perfecte kans zijn om bekendheid en engagement te vergoten en dat hebben de Instagram-influencers goed begrepen.

“IGTV kan een perfecte kans zijn om bekendheid en engagement te vergoten”

Hoe zit dit dan met de YouTubers? Gaat IGTV niet direct de concurrentie aan met YouTube? Ja, in bepaalde mate wel. Maar IGTV zit nog in de opstartfase. Dit maakt het moeilijk om een voorspelling te doen, maar het format lijkt wel verdacht veel op YouTube. Moet YouTube zich nu zorgen maken? En hoe zit dat met de bekende YouTubers die hier een groot deel van hun inkomsten mee verdienen? In onderstaande video wordt een aantal bekende YouTubers gevraagd om te reageren op IGTV.

Een aantal YouTubers ziet een voordeel in het verticale format, aangezien het gericht is op mobile first, anderen vinden het echter een stap terug in de tijd. De concurrentie met YouTube wordt positief bevonden. IGTV is een mooie manier om YouTube alert te houden en IGTV wordt niet ervaren als een bedreiging voor de inkomsten via YouTube. Video’s op YouTube zijn vaak monitezed – aan de video’s worden advertenties gekoppeld – waardoor influencers geld kunnen verdienen met de advertenties voor en tijdens de video’s.

IGTV bevat momenteel geen advertenties en biedt dus ook nog geen monitized opties aan. Goed voor IGTV: advertenties worden vaak niet positief ontvangen door het publiek. Maar hoeveel tijd gaan influencers investeren in het creëren van content die geen financiële voordelen oplevert? En hoe lang zal het duren voordat adverteren op IGTV wel mogelijk is?

Is IGTV al een succes?

Het succes van IGTV is nog moeilijk te bepalen. Tot op heden zijn het vooral de early adapters die de app al gebruiken. Het aantal views valt nog tegen, omdat het grote publiek de overstap nog niet heeft gemaakt. Toch kunnen we door de vele voordelen van IGTV wel verwachten dat gebruikers deze overstap gaan maken. Bovendien heeft het verleden ons geleerd om Instagram (en dan met name Facebook) niet te onderschatten. Toen Instagram Stories als feature werd geïntroduceerd in augustus 2016, zag niemand het als een noemenswaardige concurrent van Snapchat. Inmiddels heeft Instagram meer dan 300 miljoen dagelijks actieve gebruikers en heeft het het aantal actieve gebruikers van Snapchat al in de eerste helft van 2017 ingehaald.

Bron: Recode

De strijd tussen Instagram en Snapchat is duidelijk door Instagram gewonnen, maar gaat Instagram ook de influencer-strijd met YouTube winnen? IGTV is makkelijk in gebruik en heeft ook het voordeel dat alles in een app bijgehouden kan worden. Doordat de IGTV-video’s (nog) niet gemonetariseerd kunnen worden en advertenties ook nog ontbreken, is IGTV minder relevant voor influencers en merken. En zijn zij nou niet net degene die content voor het grote publiek moeten creëren?

YouTube heeft door de jaren heen goed geleerd hoe ze hun influencers en advertisers tevreden kunnen houden. Of IGTV dit ook gaat lukken, moet nog blijken. Momenteel zit YouTube veilig voor wat betreft de influencers, maar als IGTV zich verder gaat ontwikkelen, en dat zal het zeker, zullen beide partijen toch samen de boksring in stappen.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Nyn

    Ha Meryl, leuk stuk. Ik merk als gebruiker dat ik Story’s nog steeds leuker vind, juist omdat ze zo vluchtig zijn. Minder geproduceerd, maar je je kunt er nog steeds heel veel mee. Heb jij nog iPhone app tips daarvoor?

    mijn tip: de app OK video. Daarmee kun je makkelijk verschillende shots maken en die uploaden als één video.

    Groetjes


    23 juli 2018 om 09:10
    Alex

    Ik hoop persoonlijk dat IGTV dezelfde tractie krijgt als IG stories. Handig om direct even update te filmen en te posten i.p.v. (omslachtig) een YouTube video te editen etc!


    24 juli 2018 om 12:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!