Ik hoorde een zwaarwegende reden voor innovatie

14 april 2019, 14:09

Eén op de acht kinderen is te zwaar in Nederland. Hoe gaan we voorkomen dat onze zorgkosten nog verder gaan stijgen? Een belangrijk innovatievraagstuk. Met genoeg oplossingen. Welke langetermijnimpact heeft het op de volksgezondheid? Op de fitheid van een land? En uiteindelijk op onze gezamenlijke zorgkosten?

Beste minister Hugo de Jonge,

waar was u? Ik zat afgelopen dinsdag in de auto toen ik het hoorde. Eén op de acht kinderen is te zwaar in Nederland. En tussen de 18 en 25 jaar is één op de vier jongvolwassenen te zwaar. Hoe dat kan? Vraag het aan Dr. Oetker. Het CBS deed er nog een schepje bovenop. In 2025 is meer dan helft van alle Nederlanders te zwaar. Vanuit dit inzicht zijn onze zorgverleners nog decennia aan het dweilen met de kraan open. Hoe gaan we voorkomen dat onze zorgkosten nog verder gaan stijgen? Een belangrijk innovatievraagstuk.

Jongvolwassenen leiden massaal aan OVesitas

Laten we even inzoomen op de groep studenten tussen de 18 tot 25 jaar. Het zijn er zo’n zevenhonderdduizend. Ze gaan op eigen benen staan. Zijn vaak opgevoed met kant-en-klaarmaaltijden. Ze stoppen met sporten. Kopen op budget, dus goedkoper voedsel. Ze reizen zoveel mogelijk met het ov. Ik kan het weten. Ik heb zelf twee studerende kids. Sinds de komst van het ov-studentenreis-product is er bij ons in de berging een fiets tot stilstand gekomen. Jongvolwassenen leiden aan OVesitas. Eén op de vier is te zwaar.

De kerngedachte is mooi. Studenten kennis laten maken met het ov. Die ervaring nemen ze de rest van hun leven mee. Denken we.

Ton van Rietbergen (onderzoeker en docent Economische Geografie aan de Universiteit van Utrecht): “Een van de oorspronkelijke doelen was dat studenten ervaring zouden opdoen met het openbaar vervoer en dan na hun studie met het ov zouden blijven reizen. Uit alle onderzoeken blijkt dat het tegenovergestelde het geval is; studenten kopen direct een auto na het afstuderen.” – Nederlands Dagblad

Het kost de overheid ongeveer 100 euro per maand om een student gratis te laten reizen. Dat is pak ‘m beet 700 miljoen euro op jaarbasis. Ik kon geen cijfers vinden die aantonen of deze investering later wordt terugverdiend doordat studenten na hun studie met het ov blijven reizen op eigen kosten.

Laat jongvolwassenen tot 25 jaar gratis sporten

De motoriek van kinderen loopt hard achteruit. Kinderen en jongeren moeten meer sporten op school, liefst twee keer per dag. Dat adviseren de Onderwijsraad, de Nederlandse Sportraad en de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving.

Bij Vijf Hoeven in Tilburg, uitgeroepen tot sportiefste basisschool van Nederland, sporten kinderen elke dag. Volgens directrice Marieke Hamburg is het een ‘mindset’: “Je moet creatief werken. Scholen hebben genoeg speelruimte om eigen lesschema’s in te vullen. Wij sporten bijvoorbeeld gewoon tussen de lessen door, een schooldag hoeft daardoor echt niet langer te duren.”

Positioneer sporten als tegenprestatie voor de gratis zorgverzekering

Trek ze achter hun beeldscherm vandaan. Geef Nederlanders van hun vierde tot hun vijentwintigste levensjaar de kans en het recht om gratis te sporten. Positioneer het als tegenprestatie voor de gratis zorgverzekering voor alle kinderen tot 18 jaar. Het kost misschien wel drie keer zoveel als het ov-reisproduct. Maar je bereikt er zo’n 4 miljoen jonge mensen mee. Reken het businessmodel eens door. Welke langetermijnimpact heeft dat op de volksgezondheid? Op de fitheid van een land? En uiteindelijk op onze gezamenlijke zorgkosten?

Ben benieuwd naar uw reactie.

Met hartelijke groet,

Willem van Harrewijen

Willem van Harrewijen
Business Creative - Owner bij The USP Company

Hi, ik ben oprichter en innovatie creatief van The USP Company. De wereld is volop in beweging. Innovatie staat op nummer 1 bij marketeers. Er wordt druk agile gewerkt. Innovaties kunnen dankzij de digitale wereld snel naar de markt worden gebracht. Veel aandacht gaat naar het telkens wat beter maken van de klantervaring. Goede ontwikkelingen, maar tegelijkertijd vraag ik mij af: hoe groot is de uiteindelijke impact van al die inspanningen? Het is vaak een lange aanloop voor een te kleine sprong. Toe aan de grote sprong voorwaarts? Mijn bureau helpt bij brand thinking, design thinking en scenario thinking. Samen met opdrachtgevers ontwikkelen de innovatie creatieven van The USP Company succesvolle nieuwe merken, producten en diensten. Vragen? Kennismaken? Mail mij: willem@theuspcompany.nl

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!