Ik ben toch niet gek!

9 januari 2006, 18:08

Mediamarkt duurVolgens een Duits onderzoek blijkt Mediamarkt en zusterbedrijf Saturn in veel gevallen duurder dan de concurrent. Bij een steekproef in de stad M?nchen bleek dit bij 70% (!) van de producten het geval te zijn.

In Nederland speelde Impact Retail (It’s en Modern Electroncs) hier vanmiddag handig op in, door een opmerkelijk persbericht te publiceren.

Het persbericht liegt er niet om:

Eerdere shoptesten, die It’s zelf met regelmaat uitvoert, wijzen uit dat in 70% van de gevallen Mediamarkt duurder zijn dan It’s. In 12% van de gevallen zijn zij goedkoper en in 13% van de gevallen liggen de prijzen gelijk. Het groots roepen in de media dat je de goedkoopste bent, betekent in werkelijkheid vaak het tegenovergestelde.

Mediamarkt roept al jaren goedkoop te zijn en maakt bij de aanbiedingen altijd gebruik van lokkertjes, maar die blijken vaak uitverkocht of van mindere kwaliteit. Een slimme marketingstrategie waarmee ze vorig jaar als ‘beste winkelketen’ werden uitgeroepen door de consument.

Ondanks de cijfers vind je op de website van Mediamarkt een laagste prijsgarantie.

Zal het onderzoek in combinatie met de Nederlandse aanval door Impact een electronicamarkt-oorlog ontketenen?

via: nu.nl

Ralph Bom
Co-founder en online marketeer bij Onstuimig Interactieve Communicatie

Ralph Bom is mede-eigenaar van online bureau Onstuimig.

Categorie
Tags

8 Reacties

    cg

    “Ondanks de cijfers vind je op de website van Mediamarkt een laagste prijsgarantie.”

    Elke (micro)econoom zal je kunnen vertellen dat juist zo’n laagste prijsgarantie prijsverhogend werkt. Wat dat betreft zouden hoge prijzen bij Mediamarkt dus geen verrassing moeten zijn


    9 januari 2006 om 19:20
    Arnout Veenman

    Het doet me een beetje denken aan verzekeraars, die schreeuwen allemaal ook dat ze direct en zo snel mogelijk uit betalen, echter als dat het geval zou zijn dan zouden ze allemaal binnen de korste keren falliet gaan. Daarnaast tonen deze onderzoeken de kracht van marketing aan, want bijna iedereen denkt dat de ‘Duitse electronica discounters’ goedkoop danwel de goedkoopste zijn, terwijl het omgekeerde het geval is zo blijkt dus nu.


    9 januari 2006 om 19:43
    Jaake

    Mijn ervaring is dat juist IT’s ontzettend duur (in vergelijking dan) is in combinatie met slechte klantenservice.

    Hun aanbiedingen zijn ook altijd opgeschroefde prijzen minus de ‘korting’. Grappig dat juist deze zaak met de ‘kritiek’ komt.

    Overigens was mijn dvd recorder 23,95 goedkoper bij de mediamarkt, dan bij IT’s. Maar dit terzijde 🙂


    10 januari 2006 om 10:41
    JeanPaul

    Mijn ervaring is dat mediamarkt goedkoper is. Volgens mij scheelt het gewoon per vestiging. De it’s hier is bijvoorbeel duurder dan de Dixons. En ze hebben heel veel oude dingen. Mediamarkt is hier het goedkoopste.


    18 januari 2006 om 17:43
    Van Reeken

    Was eerst bij Mediamarkt voor een tft tv

    hadden alleen aanbieding van oud model (niet hd ready)

    Toen naar Its gegaan waar nieuw model tft 60 euro goedkoper was.

    heb hem maar bij Its gekocht ben toch niet gek!!!!!!


    21 januari 2006 om 17:41
    Cee

    It’s zuigt man! Wat heb je daar nou? Gierige zaak, zure lui en geloof me dat haast niks goedkoper is dan bij de mediamarkt! En als dat wel zo is krijg je het verschil meteen terug…


    25 januari 2006 om 10:16
    Johnboy

    It’s te gek. Gierig of lui? echt niet hoor. Ik kocht daar mijn nieuwe flat tv. De verkoper deed me een aanbod dat ik niet kon weigeren. Toen ik de tv ging ophalen en weer bij mijn auto kwam had ik een bekeuring.

    Toen ik dit in de zaak vertelde vonden ze dit zo vervelend dat ze de helf van de bekeuring betaalde. Best tof, want ik had al gekocht.


    28 januari 2006 om 21:08
    Jen

    Ik doe zelf altijd een gedeelte van het concurrentieonderzoek voor de Media Markt. Nu blijkt in heel veel gevallen dat we zelfs stukken goedkoper zijn dan de IT’s en Modern Electronics. Daarnaast is ons assortiment ook wel degelijk vernieuwender dan dat van de overige zaken. Aangezien wij 1x per week concurrentieonderzoek doen, kunnen we ook helemaal niet duurder zijn dan de overige zaken. Mocht dit toch het geval zijn en het kan duidelijk aangetoond worden, dan word er helemaal niet moeilijk gedaan en word de prijs omlaag gedaan.


    28 januari 2006 om 21:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!