Ilse zoekmachine: over, afgelopen, uit

Ilse zoekmachine: over, afgelopen, uit
, Dimmle
@andersfloor

Much ado about ilse media deze dagen, maar ondertussen is het ooit zo geroemde vlaggenschip ilse.nl definitief kopje onder aan het gaan. De zoekmachine lijkt bezig aan zijn laatste dagen.

In de maandstatistieken juli van eBase blijkt de zoekmachine in het herkomstoverzicht te zijn afgezakt naar een troosteloze 0,0%.

Herkomst zoekmachines op eBase, juli 2005

De teloorgang van Ilse in de statistieken past in een trend die zich al een aantal maanden voordoet:

April 0,5%
Mei 0,3%
Juni 0,1%
Juli (afgerond) 0,0%.

Ilse 8% aandeel - maar bij wie?
Volgens de Nationale Search Engine Monitor van Checkit en RM Interactive, had Ilse in mei nog een aandeel van 8% bij de vraag welke zoekmachine men het meest gebruikte. Toegegeven, nou gaat eBase niet over fietstochten, Britney Spears en amarillo. Echter, ondanks dat het zich richt op een ervarener publiek vind ik 0% wel erg weinig.

Zijn er meer die hun zoekmachinecijfers over juli willen delen?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 32 reacties op dit artikel

  • U vraagt, wij draaien:

    86,39% google
    6,27% yahoo
    3,32% ilse
    1,43% msn
    1,23% google images
    0,65% vinden
    0,42% ix quick
    0,29% zoeken

    geplaatst op
  • Eén schaap over de dam etc ...
    Cijfers www.ppmc.nl juli 2005
    1 Google 85.04%
    2 MSN 9.34%
    3 AltaVista 2.80%
    4 Yahoo 1.86%
    5 Lycos 0.93%

    geplaatst op
  • Wat is dat ilse.nl eigenlijk? ;)

    geplaatst op
  • Ilse? Dat was toch zo'n website uit het internet bubbel tijdperk?

    geplaatst op
  • Hadden ze niet beter kunnen zingen: "Show me the way to Google-wisdom"?

    geplaatst op
  • En dat ondanks het traffic dat ze toch van de zoekfunctie op Startpagina.nl krijgen...of zegt dat ook gelijk iets over de bezoekersaantallen van Startpagina.nl (http://www.startpagina.nl zelf dus) ??

    geplaatst op
  • Tja, het zat er natuurlijk ook wel aan te komen. Ilse verloor de focus op het zoeken en was druk met allerlei andere poespas. Toen Google bekender werd en Ilse niet verbeterde was de achterstand al snel te groot om nog in te halen.
    Overigens, Ilse helpt je wel de beste zoekmachine te vinden (Google), zo meldde WebWereld al in april: http://www.webwereld.nl/comments/31301

    geplaatst op
  • Komop, niet zo somber zeg! Heb even gecheckt op een paar sites die zich richten op 'algemeen publiek' en daar zit Ilse al maanden steady rond de 3%-4%. Zie wel een lichte toename van MSN.
    En die 8% van de internetters die Ilse als meestgebruikte zoekmachine noemt is naar verwachting niet goed voor 8% van alle zoekopdrachten (maar minder). Ilse heeft inderdaad, zoals Anders al noemt, minder ervaren gebruikers die minder intensief van Internet gebruik maken, en dus ook minder zoekopdrachten plaatsen. Ik schat in dat hun daadwerkelijke marktaandeel in zoekOPDRACHTEN dan ook zo tussen de 3% en 5% ligt.

    geplaatst op
  • Cijfertjes zijn leuk en cijfertjes zijn soms ook nog representatief. Die 0%, die 3,32% of welk percentage dan ook zegt mij niet zoveel. Wat mij wel interesseert: waarom gebruiken Ilse-zoekers Ilse? en niet Google?

    Want als je weet wat de grote jongens en meiden fout doen... dan kun je op termijn interessant worden!!!

    geplaatst op
  • Ben toch bang dat in deze casus 'being remarkable' niet voldoende meer is. Men zal zich toch anders moeten onderscheiden. Personal search agents misschien?

    geplaatst op
  • Leuk die cijfers, maar ze zijn niet echt representatief te noemen.

    Gezien het onderwerp van de pagina van eBase lijkt het mij een specifieke doelgroep te trekken en niet een dwarsdoorsnede van de internetgebruikers.

    Is er ook enig zicht op het aantal unieke bezoekers afkomstig van zoekmachines op eBase? Dan geeft dat ook een beeld over de waarde van deze cijfers.

    geplaatst op
  • Stats Gezondheidsplein.nl:
    1. Google 75%
    2. MSN 11,4 %
    3. Ilse 9,5%
    4. Yahoo 0,8%
    5. Vinden 0,6%

    Ilse is van oudsher een site die door vrouwen wordt gebruikt. In die zin is er dus zeker nog geen sprake van teloorgang.
    E-base lijkt mij vooral een mannending nl.

    geplaatst op
  • Wat ik niet snap is hoe mensen uberhaupt iets kunnen vinden met Ilse. 90% van de zoekopdrachten levert niet op wat je zoekt. Zelfs de schlemiel die op zoek gaat naar 'weblog geenstijl' wordt door Ilse niet geholpen.. (http://search.ilse.nl/searchresults.jspx?search_for=weblog+geenstijl&x=0&y=0)

    geplaatst op
  • stats adformatie groep
    1. Google 83,3%
    2. Ilse 7,3%
    3. MSN 6,3%
    4. Yahoo 1,0%
    5. Altavista 0,5%

    geplaatst op
  • Natuurlijk is eBase niet representatief, maar een beetje teasen kan geen kwaad om een discussie aan te zwengelen ;-)

    De opmerkingen van Bernice en van Sander zijn wel interessant. Ilse lijkt veel gebruikt te worden door vrouwen en onervaren internetgebruikers. In het bijzonder dus vrouwen met weinig internetervaring. Dat beseft ilse zelf natuurlijk ook, getuige de aankeilers als "romantisch tussendoortje" en "kom in zomerse sferen met deze pink top".

    Wat betekent dat voor de toekomst? In Nederland zijn al een paar jaar evenveel mannen als vrouwen online, dus daar valt voor ilse geen grote verschuiving te verwachten. Mensen krijgen echter wel steeds meer ervaring met internet. Gaan ze ilse daarom steeds meer verlaten? Zal ilse er steeds meer op in gaan spelen?

    Wat dat laatste betreft weet ik niet wat ik van ilse media moet denken. Zo diep als ik mijn petje voor ze af doe voor al hun overige activiteiten, zo stomverbaasd zit ik te kijken naar wat ze met ilse.nl aan het frutten zijn. De onzinnige flirts met startpagina's en de overzichten in de zoekresultaten. Het gehannes met allerlei verschillende zoektechnologieën. Het creëren van een portal die het midden heeft tussen alles en nog wat en niet lijkt te kunnen kiezen waar het heen wil. En natuurlijk de bar slechte zoekresultaten.

    De ervaring die De Mol heeft, heb ik namelijk ook. De zoektechnologie van Ilse is raadselachtig slecht. Voer in Google of MSN "duinrell openingstijden" in en je krijgt allemaal pagina's met openingstijden van Duinrell. Probeer het bij Ilse, dan kun je het vergeten. Waarom verwijst Ilse mensen (bijna) alleen maar naar homepages van complete websites, in plaats van naar relevante pagina's?

    En tot slot: wat is Ilse met Talpa van plan? (tik het maar eens in).

    geplaatst op
  • Of moet ik inmiddels zeggen: wat is John met ilse van plan? ;)

    geplaatst op
  • Anders, een zoekmachine voor talpa content!

    geplaatst op
  • Under construction totdat je op pagina 2 drukt, dan krijg je wel output, heel vreemd...

    geplaatst op
  • "Natuurlijk is eBase niet representatief. . . "
    . . . is wel een hele zwakke basis om een discussie te starten. Bovendien een zwaktebod naar je eigen product. 'k Heb sterkere spinsels van je gezien.

    geplaatst op
  • Ben ik eens een dagje op pad, mis ik weer de leuke discussies!

    Ondanks het feit dat ik al jaren roep dat ze bij ilse media die zoekmachine aan de kant moeten zetten en zich zouden moeten richten op de dingen waar ze goed in zijn, blijft het me juist verbazen dat ilse op Marketingfacts al geruime tijd de tweede positie inneemt na de diverse Google-varianten (cijfers van juli 2005):

    1. Google Netherlands 64,65%
    2. Google 13,40%
    3. Google Belgium 8,89%
    4. Ilse 2,70%
    5. MSN Search Netherlands 2,07%
    6. Altavista 1,62%
    7. Yahoo 1,36%

    geplaatst op
  • ja ga dan ook niet weg....

    tweede plaats ilse na google shuffle. dat is zoiets als ajax is eerste (whisfull thinking) en de andere 17 clubs allemaal tweede! misschien moet ilse zich inderdaad concenteren op 'gevonden worden' ipv 'vinden......'

    geplaatst op
  • Opdieet.nl maand juli 2005:

    1 Google 88.722%
    2 Msn 7.532%
    3 Ilse 1.681%
    4 Vinden 0.638%
    5 Zoeken 0.327%
    6 Yahoo 0.231%
    7 Altavista 0.220%
    8 Ixquick 0.124%
    9 Chello 0.113%
    10 Mywebsearch 0.107%
    11 Myway 0.096%
    12 Lycos 0.056%
    13 Searchscout 0.039%
    14 Metacrawler 0.017%
    15 Alltheweb 0.017%
    16 Netscape 0.011%
    17 Metaseek 0.011%
    18 Mamma 0.011%
    19 Excite 0.011%
    20 Vivisimo 0.006%
    21 Vindex 0.006%
    22 Terra 0.006%
    23 Hotbot 0.006%
    24 Search 0.006%
    25 Alexa 0.006%

    geplaatst op
  • sorry Nils..

    1,16%

    geplaatst op
  • Ilse wordt nog wel gebruikt. Zelf gebruik ik het b.v. om persberichten te volgen. Als ik zelf iets uitgeef (zoals laatst) en ik wil kijken waar het is opgepakt, is Ilse voor NL sites vaak een stuk sneller dan google. Niet dat het goed/uitputtend/alles geeft wat ik wil, maar ze hebben binnen een paar uur al iets, dat is meer dan google.

    Heb wel begrepen dat Ilse druk bezig is met een heroriëntatie. We zullen zien waar die ze brengt.

    geplaatst op
  • Eigenlijk interesseer ik me voor mijn eigen sites meer in de zoekwoorden en -termen, maar zie dat ik op www.kampeerzaken.nl toch nog wel het nodige traffic van Ilse krijg, waarschijnlijk door de vermelding op een paar startpagina's:

    79,8 % Google
    9,6 % MSN
    7,4 % Ilse

    Als we alle resultaten samenvatten zit Ilse dus op een dalend aandeel van ca 3%, en dat lijkt me, gezien het gigantische bereik van nu.nl en startpagina.nl, wel erg schamel. Als ik Ilse Media was zou ik me hier toch even goed over beraden: gaan we investeren in meer traffic/bereik voor ilse.nl, of halen we de stekker eruit en gaan we het geld gebruiken om op andere fronten (meer) geld te verdienen?

    Ik vind het ook vreemd dat ilse.nl niet echt prominent aanwezig is op de paradepaardjes van Ilse Media, dat is toch een heel makkelijke manier om het hoofd van ilse.nl (een beetje meer) boven water te houden lijkt me.

    Maar wie weet hoeveel ze nog steeds aan ilse.nl verdienen...

    geplaatst op
  • Bedankt voor de reacties. Interessante opmerkingen (echt!). Ik reageer (beperkt) op mijn blog. Valt zoveel over te zeggen en ik krijg regelmatig kritiek dat ik te lang post (dat krijg je als je van huis uit beroepstikker bent ;-) maar graag nader de discussie aan.

    geplaatst op
  • Stats van leren.nl, juli 2005:

    1. Google 97 %
    2. MSN 1,3 %
    3. Ilse 0,7%
    De rest bij elkaar 1 %

    Ze zijn in marketeersvalkuil #1 getrapt: afnemende belangstelling compenseren met steeds opdringerige advertenties. Advertenties in your face, onder het zoekvakje boven en naast de zoekresultaten, tussen en in de zoekresultaten. Yakkes. En dan zijn de zoekresultaten zelf (als je die met een beetje scrollen en een stofkam weet te vinden) ook nog eens allerbelabberdst, zoals je terecht opmerkt.

    Ilse.nl trekt zich helemaal niets van de gebruiker, zijn voorkeuren en zoekvraag aan. En op het web is de individuele gebruiker nu eenmaal de baas over zijn surfbeleving. Als een site niet biedt wat je wilt, dan ben je zo weer weg en kom je nooit meer terug.

    geplaatst op
  • <...Ondanks het feit dat ik al jaren roep dat ze bij ilse media die zoekmachine aan de kant moeten zetten en zich zouden moeten richten op de dingen waar ze goed in zijn,...>

    Maar waar is Ilse dan in vredesnaam *daadwerkelijk* goed in, behalve als een kip zonder kop inkopen doen op de interactieve markt?

    geplaatst op
  • @Fred Ilse heeft wel degelijk een positie in de markt. Anders zouden ze al lang gestorven zijn. Het feit dat ze een aantal jaar beetje stuurloos zijn geweest is vrees ik inherent aan het onderdeel zijn van een groot concern (VNU en daarna Sanoma).

    geplaatst op
  • Toch kan je als keywords-adverteerder prima terecht bij Ilse, is mijn ervaring.

    Wellicht omdat de gemiddelde bezoeker van Ilse het onderscheid tussen betaalde en niet-betaalde zoekresultaten niet kan maken, maar toch...

    geplaatst op
  • Cijfers van www.ikwilcontact.nl (dating site)
    Google 56.1 %
    MSN 15.8 %
    Ilse 13.1 %
    Hotbot 6.9 %
    Lycos 4.2 %
    Yahoo 1.3 %
    AltaVista 0.7 %
    Baidu 0.4 %
    Netscape 0.4 %
    Google (Images) 0.3 %
    Voila 0.2 %

    Toch nog een aardig marktaandeel. Maar ook MSN.

    geplaatst op
  • Voor mij is Ilse geen zoekmachine: als "buitenlandse" site (lees belgische) wordt je zelfs gevraagd elke nieuwe pagina aan te melden! Dan blijf je inderdaad beter bij het beheren van een startpagina

    P.S. Deze startpagina's doen het dikwijls zeer goed in de listings van Google, ..... Overleeft Ilse dankzij Google i.p.v. ondanks Google.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.