Image Search Optimization

8 april 2005, 10:35

Bij het doorlopen van de referrer stats van een paar sites viel me het relatief grote aandeel van Google Image search op. Vandaar dat ik eens ging nadenken over de mogelijkheden sites te optimaliseren voor Image Search. Natuurlijk hebben andere mensen hier eerder over nagedacht. Volgens sommige experts kun je met Image Search Optimization op dit moment makkelijker goede resultaten boeken dan in de zeer competitieve markt van de standaard SEO.

Even googelen en je hebt zo een paar praktische tips.

De belangrijkste tips laten zich als volgt samenvatten.

– Gebruik Alt tag die de afbeelding beschrijven – doe alsof je je site optimaliseert voor blinde gebruikers en je bent goed op weg.

– Gebruik de keywords in de naam van de image. Dus niet 0001.gif maar Ferrari_testarossa.gif.

– Het gebruik van thumbnails die doorlinken naar een speciale pagina met de afbeelding lijkt ook goed te werken.

Geen rocket science, in ieder geval, maar wel nuttig en bruikbaar.

De loopbaan van Richard Osinga (1971) is ongewoon en afwisselend: hij was diplomaat in Noord-Afrika, eigenaar van start-ups in Silicon Valley en Berlijn en ondernemer in de zorg. Hij is oprichter van world66.com, triposo, was lange tijd creatief directeur van Oberon en is nu een van de mede oprichters van Alii.care, een platform voor medisch specialisten om protocollen op een betere manier up to date te houden.

Categorie
Tags

3 Reacties

    c. vd berge

    image search optimization is onderdeel van SEO imho. Als je je site optimaliseert dan voeg je al Alt tags toe, duidelijke image namen enz. so nothing new >?


    8 april 2005 om 11:13
    media

    De vraag is of je dat wilt. Mijn ervaring met Google Image Search is dat deze bezoekers vooral nadeling zijn voor mijn bandbreedte en weinig anders doen op de site dan een plaatje downloaden.


    8 april 2005 om 11:15
    RichardOsinga

    @ cvdb – genoemde punten een en twee heb je natuurlijk bij elke SEO strategie aardig gedekt. Nummer drie was voor mij nieuw.

    @ Marco. Dat hangt er een beetje vanaf wat je wilt. Als je iPods verkoopt wil je wellicht wel degelijk gevonden worden door mensen die een plaatje van een iPod zoeken, als je reizen naar Brazilië verkoopt vind je het niet erg als je bezoekers krijgt die naar foto’s van carnaval in Rio zoeken. Bandbreedte sie ik overigens niet echt als een issue. Daar zijn vrij goedkope oplossingen voor.


    8 april 2005 om 11:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!