Je bekijkt een artikel van Spotler
partner

Impact Apple’s Mail Privacy Protection merkbaar op openratio

Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2023: Apple’s Mail Privacy Protection vertekent beeld op CTO.

13 april 2023, 09:35 2634 x gelezen

Spotler heeft de jaarlijkse Nederlandse E-mail Marketing Benchmark weer gepubliceerd. Uit dit onderzoek, met een totale dataset van 18,4 miljard verzonden e-mails, blijkt dat e-mail nog steeds een krachtig kanaal is om je doelgroep effectief te bereiken. De gemiddelde openratio is het afgelopen jaar wederom gestegen. Als dit komt door Apple’s Mail Privacy Protection update, dan is dat gelijk ook een verklaring voor de daling van de Click-to-Open Ratio (CTO). Niemand klikt immers door in e-mails die ze niet geopend hebben. Dat is één van de opvallendste resultaten van dit onderzoek.

Invloed Apple’s Privacy Protection update inmiddels merkbaar

De benchmark laat een trend zien waarin de gemiddelde openratio al jaren stijgt. In 2022 is deze zelfs harder gestegen dan in 2021. De gemiddelde Confirmed Open Ratio (COR) kwam in 2022 uit op 43,89 procent (+1,26 procent). Of deze openratio werkelijk is gestegen valt te bezien. Vermoedelijk heeft Apple’s Mail Privacy Protection in 2022 toch echt invloed gehad, gezien de negatieve trendbreuk van de gemiddelde Click-to-Open Ratio (CTO). Die is in 2022 uitgekomen op 15,54 procent (-2,8 procent). Maar als een deel van de opens niet aan mensen is toe te schrijven, dan is het natuurlijk logisch dat de Click-to-Open Ratio (CTO) lager uitvalt. Als het werkelijke aantal opens een stuk lager is, dan kan het zelfs zo zijn dat mensen nog even vaak doorklikken op geopende e-mails als voorheen. Al zien we dat de gemiddelde Click-Through Ratio (CTR) met 7,46 procent ook licht gedaald is in 2022 (-0,11 procent). De waarheid zal in het midden liggen.

Resultaten Travel, Automotive, Retail en E-commerce in de lift

De beste resultaten zien we terug in de branches Travel, Automotive, E-commerce en Retail. Daar laten de ratio’s de grootste stijging zien in 2022 ten opzichte van 2021. Maar ook Groothandels, Horeca en Vervoer, Transport & Logistiek deden het goed in 2022. Het is vooral interessant om te kijken naar de doorklikratio’s, gezien de invloed van Apple’s Mail Privacy Protection op de hogere openratio’s.

Travel laat met de gemiddelde Click-Through Ratio (CTR) van 9,52 procent de grootste stijging zien (+3,61 procent), gevolgd door Automotive met 14,80 procent (+2,26 procent), E-commerce met 6,61 procent (+1,55 procent) en Retail met 6,34 procent (+1,29 procent).

De lichte stijging (+0,52 procent) van de gemiddelde Click-to-Open Ratio (CTO) bij Travel blijft dan wat achter, maar dat heeft alles te maken met de enorme stijging van de gemiddelde Confirmed Open Ratio (COR) bij Travel naar 61,48 procent (+27,56 procent). Apple’s Mail Privacy Protection heeft duidelijk het meest impact gehad op de openratio’s van de Travel branche.

Net als vorig jaar laat de Goede doelen branche met 18,73 procent de hoogste gemiddelde Click-Through Ratio (CTR) zien. Al is deze wel gedaald (-4,41 procent). Maar dat betekent nog altijd dat bijna 2 op de 10 ontvangers doorklikt in de e-mails. Dat is ruim 2,5 keer zo vaak als het gemiddelde over alle branches. Ook Energie & Nutsbedrijven en Automotive scoren hoog op de gemiddelde Click-Through Ratio (CTR), de belangrijkste ratio van de hele benchmark.

Vergelijk de benchmark met je eigen situatie

De benchmark biedt een interactief dashboard waarmee marketeers de resultaten van hun branchegenoten eenvoudig kunnen vergelijken met hun eigen situatie. Met filteropties zoals branche, B2B/B2C, campagneomvang en mailfrequentie kun je de benchmarkresultaten heel specifiek maken. Bovendien kun je de meest populaire verzendmomenten van andere organisaties in dezelfde branche weergeven, inclusief de maand, de dag van de week en het tijdstip van de dag.

Net als vorig jaar is november is met 10,05 procent van alle e-mail campagnes de meest populaire verzendmaand gebleken in 2022. Met name bij B2C-campagnes is november populair, mede te wijten natuurlijk aan Black Friday en Cyber Monday. Bij B2B-campagnes bleek mei met 10,72 procent van alle campagnes de meest populaire verzendmaand in 2022. Deze populariteit is niet te verklaren door resultaten. Als je kijkt naar de Click-Through Ratio (CTR) dan is mei de slechtst scorende maand bij B2B.

De Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2023

De Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2023 wordt ondersteund door een onderzoeksrapport waarin marketeers een toelichting lezen op de belangrijkste cijfers. Ook zijn hierin 10 belangrijke learnings opgenomen voor de online marketeer en communicatieprofessional. Via dit onderzoeksrapport krijg je direct toegang tot de online omgeving van de complete benchmark.

Spotler NL ontwikkelt en levert verschillende SaaS-oplossingen. Met Spotler komen klanten snel en gemakkelijk met hun eigen publiek in contact. De innovatieve marketingtechnologie van Spotler stelt klanten in staat om gepersonaliseerde ervaringen te bieden in elke fase van de klantreis. Spotler levert hiervoor niet alleen de software, maar ook de services die nodig zijn om dit succes mogelijk te maken. Ruim 5.000 gebruikers zijn met Spotler NL relevant voor hun doelgroepen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!