Je bekijkt een artikel van Beeckestijn Business School
partner

Impact creëren. Daar gaat het om #spon

6 september 2021, 08:53

Het opleidingenlandschap heeft zich de afgelopen tijd snel ontwikkeld. De vraag naar specifieke programma’s om talent sneller en beter te ontwikkelen, is groot. Corona is deels de aanjager van deze ontwikkeling, maar ook de toename van data-driven marketing speelt een rol. Oprichter en directeur van Beeckestijn Business School Hans Molenaar: ‘Ik voorzie dat in de toekomst het kennisontwikkelingstraject voor zowel jong, onervaren talent als ervaren professionals bij ons alleen maar groter zal worden. Zeker als de vooropleidingen niet beter op de praktijk zullen gaan aansluiten.’

Hans Molenaar in gesprek met Nicolette Hulsebos van Fonk.

Het gat tussen de opleiding en de praktijk is de afgelopen jaren alleen maar groter geworden, vertelt Molenaar. ‘Het reguliere onderwijs zit opgescheept met een behoorlijke bureaucratie. Ik ben wat dat betreft pessimistisch over de toekomst. Wat kunnen mensen straks na hun opleiding? Als ze niet het geluk hebben een goede stageplaats te vinden, lopen ze al snel vast.

Op zich zijn er best veel ervaren professionals die les willen geven. Maar als je wilt lesgeven op het HBO of WO, moet je als docent in de eerste plaats de juiste papieren op zak hebben. Terwijl studenten de experts uit de praktijk juist heel gaaf vinden. Er is bij studenten behoefte aan een ontwikkelprogramma aan het begin van hun carrière. Bij Beeckestijn doen we enorm ons best op die vraag in te spelen. Daarin kunnen talentships, zoals het Digital Marketing Expert Talentship dat we voor Achmea hebben ontwikkeld, een grote rol spelen. Kleinere organisaties kunnen gebruik maken van ons reguliere talentship en voor grotere organisaties ontwikkelen we maatwerk. Met de juiste hard skills en soft skills kun je jonge mensen snel naar het juiste niveau krijgen. Ik voorzie dat in de toekomst het kennisontwikkelingstraject bij ons alleen maar groter zal worden. Zeker als de vooropleidingen niet beter op de praktijk zullen gaan aansluiten.’

Eenzelfde basiskennis

Volgens Hans Molenaar is door covid het besef nog meer doorgedrongen dat digital key is. ‘Covid heeft die ontwikkeling verder versneld. Tegelijkertijd is doordat mensen online werken, digitale kennis nog belangrijker geworden. En dat merken wij ook aan de opleidingsvraag; ook internationale organisaties willen dat kennisontwikkeling sneller in de diverse landen gerealiseerd en geïmplementeerd wordt. Daarnaast wordt “Lokaal” steeds belangrijker; iedere organisatie moet ermee aan de slag, tegelijk met het besef dat datagedreven werken key is. Voor Samsung ontwikkelen we op dit moment bijvoorbeeld een Data Academy. Progammatic, data, digital advertising, content, het is allemaal belangrijk. Dat besteed je niet even uit en dan moet je als organisatie er wel voor zorgen dat er voldoende kennis in huis is.’

Nieuw Leiderschap

Het lesgeven zit Hans Molenaar in het bloed. ‘Ik heb altijd lesgegeven naast mijn werk en heb me al vroeg gerealiseerd dat ik daar zelf ook beter van word; lesgeven houd je scherp. Les is interactie. En ook niet onbelangrijk: ik vind het eigenlijk nog steeds het leukste om te doen. De meeste alumni gaan aan de slag binnen hun organisatie met wat ze hier bedacht hebben. Het is voor docenten dus ook vreselijk interessant om hier te werken en zelf te zien hoe de kennis die ze hebben gedeeld, in de praktijk toegepast wordt. Dat is super leerzaam en voelt gewoon goed.’ Molenaar neemt even een kleine denkpauze voor hij de draad weer oppakt: ‘Eigenlijk heb ik van mijn hobby mijn werk gemaakt. Ik realiseer me dat dit een enorme luxe is.

Ons werk draait om mensen die zich realiseren dat je talent moet koesteren en ontwikkelen.’ Het customer journey denken heeft ertoe geleid dat de ‘schotten’ tussen de verschillende disciplines in het bedrijfsleven verdwijnen. Sales wordt in de toekomst steeds uitdagender, aldus Molenaar. “Don’t think ads, Think add”, is daarbij het motto. Molenaar: ‘Sales-professionals zullen echter niet snel erkennen dat ze een probleem hebben. Over het algemeen kunnen ze zichzelf heel goed intern verkopen, maar hoe je het ook wendt of keert, ze komen steeds moeilijker aan tafel bij de klant. Het oriëntatieproces gebeurt steeds meer digitaal.

Heel veel ouderwetse hardcore verkopers zijn onvoldoende in staat nog waarde toe te voegen aan een reeds goed geïnformeerde klant. Daarom is het juist nu belangrijk om marketing-sales service geïntegreerd te organiseren. Verkoop is nu veel meer een verbindende factor tussen bedrijven, salesmedewerkers zijn meer een soort consultants aan het worden. Het beïnvloeden van de DMU loopt nu heel anders. Organisaties hebben daarom echte kennisspecialisten en branchespecialisten nodig.

‘Veel organisaties moeten hun salesfunctie opnieuw uitvinden’

Het samenspel tussen marketing, sales en service in combinatie met de online presence, moet 100% kloppen. Bij Beeckestijn proberen we dat in ons nieuwe B2B Marketing & Sales Management opleidingsprogramma te faciliteren. Voorheen speelden beurzen en events een grote rol in het salestraject. Dat is nu verdwenen en ik betwijfel of het zich weer helemaal gaat herstellen. Er zijn andere kanalen die deze functie nu misschien beter en efficiënter vervullen. Veel organisaties moeten hun salesfunctie opnieuw uitvinden.’ Inclusief denken en handelen.

Ander punt van aandacht voor werknemers èn werkgevers is de manier waarop er over carrières wordt gedacht. Molenaar: ‘Vroeger draaide alles primair om verticaal omhoog denken. Maar nu kan het alle kanten op. “Impact creëren”, daar gaat het nu om. Klassiek omlaag en omhoog denken past daar niet meer bij. Je moet zowel voor het bedrijf als voor jezelf impact creëren. Juist nu we het zo vaak over inclusiviteit hebben, is dit een ontwikkeling die geen enkele professional mag missen.’

Over Hans Molenaar

Hans Molenaar is directeur van Beeckestijn Business School. Daarnaast is hij voorzitter van de PIM Marketing Literatuurprijs en Marketing Scriptieprijs. In het verleden heeft hij zowel voor grote corporates (AT&T, NCR en Royal Bank of Scotland) als startups (Novis, 404-network, Selligent, E-banking solutions en Hanco) b2b marketing en salesmanagement posities vervuld waarvan een aantal internationaal.

Dit artikel verscheen eerder in Fonk – Opleidingsspecial – augustus 2021

Make impact  

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinics bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen  

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar nieuwe kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij, download een van de whitepapers of volg een opleiding of training. #kennisdelen 

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!