Industrie- en bouwsector verandert door gerichte inzet social media
IndustrialSocialMedia Award uitgereikt
Social media is in de B2C-markt al niet meer weg te denken en langzamerhand begint het begrip over social media, verbindingen maken en autoriteit communiceren ook een grote acceptatie in de B2B-markt te krijgen. Onlangs is de IndustrialSocialMedia Award uitgereikt aan Heembouw. Dat een dergelijke prijsvraag georganiseerd wordt, toont volgens mij aan dat industriële en bouwbedrijven serieus naar deze 'nieuwe' vorm van communiceren of marketing moeten gaan kijken.
Update 22-04-2013, 13:55: de tekst is op een aantal punten aangepast. Anders dan in de initiële tekst werd gesuggereerd, is ABN AMRO geen initiatiefnemer, maar partner van de IndustrialSocialMedia Award. [redactie]
Revolutionair of logische consequentie van de netwerkeconomie?
Bedrijven uit de industrie- en bouwsector kunnen door het gericht inzetten van social media hun marketing optimaliseren en meer omzet genereren. In deze sectoren begint men te beseffen dat mensen niet alleen 'het publiek' zijn, maar dat dit ook hún consumenten zijn. Deze bevinden zich ook op LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook. Door met deze consumenten de conversatie aan te gaan en kennis te delen, worden relaties versterkt. Drempels om snel eens wat te vragen of vrijblijvend op een eenvoudige manier het ware gezicht van het bedrijf te onderzoeken, zijn er bijna niet meer. Sterker nog, indien er geen online referenties te vinden zijn, is dat verdacht! Daarom zal het B2B-gebruik van sociale netwerken de komende tijd ongelooflijk toenemen. Het is makkelijk, goedkoop, meetbaar en naar mijn mening zeer effectief.
Autoriteit
De essentie is autoriteit! Voor mij was destijds de eye-opener een presentatie op het blog TransparentRE (tegenwoordig The Local Network) van Patrick Kitano:
How to become an online authority
Een aantal van de netwerken en platforms bestaan intussen niet meer en een aantal genoemde personen in de presentatie zijn intussen gazillionairs. De boodschap was voor mij heel duidelijk destijds en geldt nog steeds: deel je kennis zodat men je makkelijk weet te vinden en gebruik kan maken van jouw kennis.
Kortom veel is er niet veranderd, waar vroeger fysieke netwerkbijeenkomsten gehouden werden, wordt dat nu elke dag online gedaan. Daar moet je onderdeel van zijn, wil je succes hebben. Dat betekent ook simpelweg met anderen in gesprek komen over je professionele passie, dat maakt je zakelijk aantrekkelijk.
Stimulans
Het uitreiken van de IndustrialSocialMedia-award is hopelijk een stimulans voor bedrijven uit de industrie- en bouwbranche om social media serieus te nemen. Zij moeten zich steeds serieuzer op de online kanalen en het delen van kennis gaan richten om zakelijk succesvol te zijn. Voor veel bedrijven zal dit een behoorlijke vernieuwing zijn, men moet ineens transparant gaan communiceren. Men zal haar “ware” gezicht moeten tonen. Dat is voor veel bedrijven nog wel wennen. Toch zal dat proces bij veel bedrijven versneld moeten worden. Het is in de VS al heel normaal dat bedrijven hun eigen webinar, Hangout of podcast houden. Wellicht een leuke tip voor Heembouw als volgende stap op het gebied van BIM: de RICS-podcast.
Bij de uitreiking van de award zijn, i.s.m. ABN AMRO, twee interactieve pdf-en uitgebracht, een over de bouw en een over de industrie. Ik ben benieuwd naar de volgende stappen in deze sectoren!
Credits afbeelding: Glyn Lowe Photoworks (CC)
Beste Boris, leuk artikel naar aanleiding van de IndustrialSocialMedia Award.
Het is niet juist dat deze award is uitgereikt door ABN AMRO. Het kennisplatform IndustrialSocialMedia heeft de award in het leven geroepen en uitgereikt. ABN AMRO en VNU ondersteunen het initiatief.
Ik ben trots dat Heembouw deze award gewonnen heeft. Voor ons een mooie erkenning voor wat we nu al doen en een enorme motivatie om de volgende stappen te gaan zetten.
We gaan de BIM podcast beluisteren, ben benieuwd!
Boris,
Ik ben het helemaal eens met je steling dat het draait om autoriteit. Autoriteit kan je tegenwoordig echter niet meer afdwingen, maar moet je verdienen. De koplopers binnen de Industrie en Bouw gaan met o.a. inhoudelijke blogs en YouTube films de open discussie aan met het publiek. Zij delen (technische) kennis die voorheen nog als ‘geheim en intern’ geklassificeerd werd. Dit vereist lef en geloof in eigen capaciteiten.
@bjorn, dank, Heembouw nu ook ad podcast/hangouts/webinars?
@david, helemaal eens, alleen op die manier kun je meerwaarde verspreiden en autoriteit bewijzen. Daarnaast hoe “geheim en intern” zijn zaken als werknemers zich tussen binnen de branche bewegen (van werkgever naar werkgever).
@Boris: Dit zal inderdaad één van de volgende stappen zijn. Heb je nog tips voor onderwerpen?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!