Je bekijkt een artikel van BBP Media
partner

Influencer marketing in de Benelux, met de focus op Nederland: De eerste studie is nu uit!

Influencer marketing biedt belangrijke mogelijkheden voor merken, bureaus en media. Maar wat is de werkelijke plaats ervan in het hart van marketingstrategieën in de Benelux?

23 juni 2022, 14:51 4676 x gelezen

Stellar, een van de leidende influencer marketing bedrijven in de Benelux en wereldwijd, presenteert met trots het eerste gepubliceerde onderzoek dat een compleet beeld geeft van het gebruik van Influencer Marketing.

De eerste uitgebreide studie over influencer marketing in Nederland

Stellar, al sinds 2015 gespecialiseerd in influencer, nam de vraag onder de loep. Om beter te begrijpen hoe influencer marketing strategie evolueert, vroeg Stellar meer dan 300 brand en agency marketeers, van junior tot manager en C-suite niveau, in België, Nederland en Luxemburg naar het gebruik van influencer marketing in hun campagnes.

Deze studie geeft u de kerncijfers voor de 3 markten en identificeert de trends in influencer marketing en social media voor de toekomst.  Ook de uitdagingen van bedrijven en bureaus, en hoe ze daarmee omgaan, komen aan bod. Ten slotte worden ook het technologische luik en het gebruik van tools om campagnes te optimaliseren in de kijker gezet. Elk hoofdstuk van de studie eindigt met een conclusie gekoppeld aan cijfers en feiten die nuttig zullen zijn voor uw begrip van dit marketingkanaal en de bijbehorende prestaties.

Benieuwd naar de resultaten? Ontdek enkele inzichten uit het onderzoek.

Influencer marketing is een van de krachtigste marketingkanalen van vandaag

In de Benelux wordt influencer marketing steeds belangrijker in marketingstrategieën van bedrijven en bureaus: 68% van de respondenten gebruikt het in hun campagnes en 90% van hen verwacht dat influencer marketing in 2022 een steeds grotere rol zal spelen in hun marketingteams. In 2021 verklaarde 56% van de respondenten dat ze maximaal 5 campagnes hadden uitgevoerd. Voor 2022 neemt dit cijfer toe, zozeer zelfs dat 47% van de bureaus van plan is om dit jaar meer dan 11 campagnes te lanceren.

Influencer marketing is een krachtig instrument: in Nederland zegt 89% dat influencer marketing een van de marketingstrategieën is die steeds belangrijker zal worden. Voor de respondenten is het het tweede kanaal dat de meeste return on investment genereert (67%), net na betaalde sociale media (78%).

Influencer marketing is ook in Nederland vrij nieuw. 44% van de merken is minder dan twee jaar bezig met campagnes. Het groeit echter sterk: in 2021 waren er gemiddeld tussen de 1 en 5 campagnes gevoerd. In 2022 is 24% van plan om er meer dan 15 te doen.

Voor 100% van de respondenten was de grootste uitdaging in 2021 het vinden van de juiste influencer, het beheersen van influencer KPI’s (56%) en het begrijpen van het tarief van de influencer (44%).

Wat betreft de populairste formats en strategieën, kozen de bureaus die deelnamen aan ons onderzoek in 2022 voor de drie populairste platforms: TikTok (65%), Instagram (51%) en YouTube (30%). Als het gaat om de toptrends die bedrijven in 2022 zullen implementeren, staat storytelling bovenaan de lijst (48%), gevolgd door korte video’s (46%) en 360-campagnes (39%).

Datagestuurde technologieën helpen marketeers hun uitdagingen op te lossen

Het aantal campagnes en de geïnvesteerde budgetten blijven groeien, maar bedrijven staan nog steeds voor een aantal uitdagingen om hun samenwerkingen zo goed mogelijk uit te voeren.

Technologie helpt marketeers bij het beheren van hun campagnes en het direct optimaliseren van hun ROI. In 2021 gebruikte 65% van de ondervraagde bedrijven tools om betrouwbare gegevens te verkrijgen over de profielen die ze vinden, omdat 30% van hen moeilijkheden heeft ondervonden bij het vinden van de juiste influencer, 18% bij het meten van de impact van hun campagne en 16% niet over de nodige middelen intern beschikte om influencerprojecten uit te voeren. Wat de bureaus betreft, zij abonneren zich op tools om aan drie belangrijke behoeften te voldoen: het vinden van influencers (76%), het verkrijgen van betrouwbare gegevens over influencers ex-aequo met het kunnen beheren van campagnes van A tot Z (74%).

Deelnemers aan onze enquête kiezen influencer marketing als een toekomstige troef in hun strategie. Voor het komende jaar zien zowel merken als bureaus korte video’s als het must-have format voor influencer marketing campagnes. Social en live shopping hebben nog steeds moeite om hun plaats in de trends te vinden. Er is al wel buzz rond podcasts (bij bedrijven) en over NFT’s en metaverse (bij bureaus).

Download de volledige resultaten van het onderzoek van Stellar:

Over Stellar

Stellar is een van de meest toonaangevende data-gedreven influencer marketing platformen en biedt de tool die nodig is om impactvolle influencer marketing campagnes te voeren.

Stellar creëert innovatieve influencer marketing oplossingen voor digitale en communicatie professionals die hun media en influencer campagnes op sociale netwerken willen lanceren, analyseren en optimaliseren. Stellar is een Frans-Belgisch bedrijf dat sinds 2015 met succes actief is, vanuit kantoren in Parijs, Brussel, Madrid en Kopenhagen. Het bedrijf is marktleider in de Benelux en in Frankrijk. Het Stellar-team bestaat uit 30 gepassioneerde experts die u helpen bij het lanceren en beheren van creatieve en ROI-gedreven influencer- en mediacampagnes op social media.

Met het Stellar-platform kunt u uw influencers vinden, hun profielen en doelgroepen analyseren, samenwerkingen lanceren en gepubliceerde content alsook de behaalde prestaties en ROI opvolgen – op Instagram, TikTok, YouTube, Facebook en Twitter. Door de combinatie van data science en machine learning is Stellar in staat om de relaties tussen merken, influencers en volgers in kaart te brengen, en zo het succes van uw campagnes te voorspellen en te verklaren.

Slimmere, eenvoudigere influencer marketing voor iedereen. De missie van Stellar is simpel: influencer marketing democratiseren door het transparant, begrijpelijk en toegankelijk te maken voor alle bedrijven en organisaties, ongeacht hun budget of ervarenheid in de sector. We streven ernaar dit te bereiken door middel van Stellar’s technologie, diensten en content om de markt beter te informeren over aankomende trends.

Stellar ondersteunt de influencer marketing campagnes van klanten over de hele wereld. In Nederland behoren bedrijven als Colgate, Disney, Sanex, Dyson, Sisheido, Nintendo, … tot onze klanten, evenals bureaus als Het PR Bureau, Glasnost, Fightclub en Megawatt.

BBP Media is een onafhankelijk B2B-mediabedrijf, dat al meer dan tien jaar is gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richt BBP Media zich op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en de customer service branche. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met de Global E-commerce Summit in Barcelona en de website E-commercefacts.com een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Voor vergaring en ontsluiting van de vakinformatie werkt BBP Media nauw samen met branchepartijen zoals verenigingen en associaties. Tot het portfolio van BBP Media behoren onder meer MarketingTribune, Shopper Marketing Update, Twinkle en CustomerFirst.

Categorie
Tags
Credits

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!