Infographic: Relatiegeschenken essentieel voor goede marketingmix

29 maart 2012, 09:04

Hoe verhouden relatiegeschenken zich tot branding via andere media?

Op Marketingfacts (en andere marketingblogs) wordt maar zelden aandacht besteed aan marketing via promotionele artikelen en relatiegeschenken. Diverse onderzoeken door de jaren heen hebben echter uitgewezen dat deze items in iedere goede marketingmix een plaats verdienen. Om dit te verduidelijken hebben we de resultaten van een aantal van die onderzoeken samengevat in een infographic:

Stap voor stap door de infographic

  1. Uit een onderzoek met 15.000 respondenten blijkt dat 86% in een jaar tijd tot 21 verschillende promotionele producten ontvangen heeft; dit wordt vergeleken met 2 weken TV, print media en online advertenties, omdat:

  2. Uit een ander onderzoek blijkt dat ontvangers gemiddeld 1 keer per dag een promotioneel product gebruiken, en er dus herhaaldelijk mee in contact komen.

  3. Hierdoor zijn de reach & recall rate van deze producten (het bereik en de attentiewaarde) 15-50% hoger dan van TV, print media en online.

  4. Onderzoek wijst daarnaast uit dat ontvangers positiever denken over bedrijven waarvan ze promotionele producten hebben ontvangen. 61% zegt aangemoedigd te worden om de producten/diensten van bedrijven waarvan ze een relatiegeschenk hebben ontvangen te gaan bekijken.

  5. Op kantoor en in de keuken worden promotionele producten het vaakst gebruikt; enkele interessante cijfers over het gebruik ervan.

  6. Mensen ontvangen gráág promotionele producten, zouden er graag meer ontvangen en 58% gebruikt ze van 1 tot meer dan 5 jaar.

  7. 79% zegt dat het aannemelijk is om zaken te gaan doen met een bedrijf/merk waarvan ze promotionele items hebben ontvangen.

Conclusie: Mensen houden van promotionele producten.

Waarom promotionele artikelen werken

Natuurlijk word je vaker met merken geconfronteerd op TV, print media en online dan op een relatiegeschenk, maar daar tegenover staat dat de recall rate van promotionele artikelen 15-50% hoger ligt dan die van TV, print en online. Als je daarbij in overweging neemt dat gemiddeld 70% van de ontvangen promotionele artikelen (jarenlang) door de ontvanger zelf gebruikt worden, wordt direct duidelijk dat een toegepaste campagne op basis van je doelgroep vrijwel altijd zijn vruchten afwerpt. Het goed nadenken over die toegepaste campagne en dus een premium met waarde produceren, zorgt er namelijk voor dat jouw items bij die 70% horen die door de ontvanger zelf in gebruik genomen wordt.

Op het moment dat je doordacht met promotionele artikelen te werk gaat kunnen alle 6 overtuigingsprincipes van Cialdini toegepast worden; ontvangers doen over het algemeen gráág iets terug en actief gebruik van je premium zorgt voor sociale bewijskracht, sympathie en commitment. Authoriteit en schaarste komen om de hoek bij artikelen die beperkt verkrijgbaar zijn, zoals bijvoorbeeld de Pirelli kalender.

Kortom; promotionele artikelen moeten in iedere goede marktingmix toegepast worden!

Zelfstandig ondernemer met een handje van veel zelf doen. Marketing is daar een onderdeel van. Blogt op eigen domein, heeft bedrijfsblog en doet mee aan de siteclinics op Marketingfacts. Houdt van lekker eten, drinken en muziek en is altijd in voor een praatje. Is een zogenaamde 'rasbrabander', maar woont in het land van beter bier en nóg betere frieten. Geeft ook gastlessen op Fontys Academy for Creative Industries in de Advanced Course Entrepreneurship. Won in 2009 een prijs van Reed Elsevier en mocht zich in 2010 meest creatieve ondernemer van Nederland noemen.

Categorie
Tags

6 Reacties

    J_ohan

    Ik vind dit een beetje een geval van “wij van wc-eend adviseren wc-eend”


    29 maart 2012 om 11:41
    Richard Theuws

    Oh, absoluut; ik zou geen infographic hebben laten maken als de uitkomst niet feitelijk correct én positief voor ons geweest zou zijn.


    29 maart 2012 om 12:06
    Bas Klein

    Volgens mij is dit de allereerste infographic m.b.t. relatiegeschenken. Informatief en duidelijk!


    30 maart 2012 om 07:33
    Loes

    Het was mij duidelijk dat mensen graag promotionele producten ontvangen maar de infographic maakt het nog overzichtelijker.


    16 april 2012 om 09:54
    relatiegeschenken pieter

    Leuke relatiegeschenken infografic. Recent is er ook weer een onderzoek verschenen in Promz magazine over relatiegeschenken en de keuze tussen meerdere leveranciers.

    Groet Pieter

    http://www.101relatiegeschenken.nl


    2 juli 2012 om 09:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!