Inhaakkalender 2021: effectief inhaken doe je zo

5 november 2020, 10:01

Plus de favoriete inhakers van 2020

Verras je volgers op social media met creatieve berichten die inhaken op leuke, grappige en bijzondere momenten. Benieuwd hoe je dat doet? Je social media boosten? In dit blog geef ik je een aantal goede tips!

Het jaar loopt alweer op zijn eind. De oliebollenkraam staat inmiddels op het marktplein en de pepernoten liggen alweer een tijdje in de schappen. Tijd om dit veelbewogen jaar achter ons te laten en vooruit te blikken op een veelbelovend 2021. Kijk jij ook zo uit naar Bubbelbad Dag? Of kijk je liever diep in het glaasje tijdens Piña Colada Dag? Met deze inhaakkalender mis je niets meer!

Razendsnel

Inhaken is een hele effectieve manier om de betrokkenheid bij je merk te vergroten. Stem je posts af op gebeurtenissen die trending zijn en profiteer van de aandacht die deze berichten krijgen. SWOCC doet hier uitgebreid onderzoek naar. Ze laten weten dat social media zich zeer goed lenen voor inhakers door de hoeveelheid interactie op deze kanalen. Zelfs de snelste drukpers kan het tempo van social media niet bijhouden. Brand in een warenhuis? Een auto over de kop? In een mum van tijd staat het op social media. Deze platformen zijn daardoor ideaal om snel in te haken op nieuwtjes, bijzonderheden en interessante momenten.

Inhaken om het inhaken werkt vaak averechts

Moet je dan lukraak inhaken op Aardbeien Dag of Lasagne Dag? Absoluut niet! Inhaken om het inhaken werkt vaak averechts. Relevantie is belangrijk, maar slechts één van de componenten die inhakers effectief kan maken.

Wees creatief

Een random foto van een tijger op tijgerdag gaat niet veel succes opleveren. Voor een succesvolle inhaker moet je creatief zijn. Wees daarbij origineel en zet jouw merk eens in een nieuw daglicht. Zorg er ook voor dat de uiting er gelikt uitziet. Vakmanschap is belangrijk! Houd hierbij wel het platform in het achterhoofd. Een professioneel geëdite video staat flitsend op je Instagram tijdlijn, maar is minder gepast op het Story-kanaal.

Verras je volgers

Er zijn twee typen momenten waarop je kunt inhaken: voorspelbare en onvoorspelbare momenten. Het is makkelijk om op voorspelbare momenten in te haken, want deze zijn ruim van tevoren bekend. Zo’n inhaker kun je dus gemakkelijk inplannen. Voorbeelden hiervan zijn feestdagen, vakanties en themadagen. Onvoorspelbare momenten zijn niet van tevoren bekend. Daar moet je als organisatie snel en proactief op inspelen. Uit onderzoek (Willemsen, et al. 2019) blijkt dat organisaties maar liefst vier keer vaker inspelen op voorspelbare dan onvoorspelbare momenten. Dat is zonde! Wat blijkt? Berichten over onvoorspelbare momenten worden anderhalf maal zo vaak gedeeld dan berichten over voorspelbare momenten. Blijf de onvoorspelbare momenten goed monitoren!

Let op de timing

Eigenlijk spreekt dit voor zich. Inhakers zijn alleen relevant als deze op het juiste moment worden ingezet, niet te vroeg en niet te laat. Is het écht niet mogelijk een inhaker op de dag zelf te plaatsen? Ga dan voor een terugblik in plaats van een vooruitblik. Uit onderzoek van Waardenburg en Mazerant blijkt dat inhakers die terugblikken beter worden gedeeld dan inhakers die vooruitblikken.

Onze favoriete inhakers van 2020

Ook dit jaar hebben organisaties ons verrast met leuke inhakers. Hema speelde met deze opvallende Facebook post in op de strijd om de gele trui tijdens de Tour de France. Een slimme zet, want Hema is co-sponsor van het team en laat hiermee ook zijn support zien.

Het zal geen verrassing zijn dat vele inhakers dit jaar gericht zijn op corona. Niet elke organisatie durft om ethische redenen in te haken op de pandemie. Toch zijn er genoeg merken die de crisis gebruiken om zich op ludieke manier in de kijker te zetten.

De koffie mag op naam van Mmphfffh! Wat zeg je? Starbucks speelde goed in op het advies om mondkapjes te dragen in horecagelegenheden.

Het zal je niet ontgaan zijn, hordes mensen die toiletpapier insloegen tijdens de intelligente lockdown. Vakantieveilingen speelde heel slim in op deze inhaker!

Oost west, thuis best! Verre reizen werden deze zomer verruild voor tickets naar Costa del Garden, La Balkonia en Tunesië. Tui speelde hierop in met onderstaand bericht. Meer reizen worden er waarschijnlijk niet door verkocht, maar het draagt wel bij aan positieve engagement met hun volgers.

De vakantie van onze koning naar Griekenland zorgde in heel het land voor een hoop ophef. Lidl haakte slim in op de commotie met de volgende post:

Lieve Willem, omdat je nu even niet in Griekenland mag zijn, hebben wij Griekenland speciaal voor jou naar NL gehaald!

Download de inhaakkalender hier

Wat ons in 2021 te wachten staat, weten we natuurlijk niet. Wel hebben we ook dit jaar weer ons best gedaan om jou als social media manager zo goed mogelijk voor te bereiden op inhaakmomenten. Van Barbie Dag tot Valentijnsdag en van IJs als Ontbijt Dag tot Chinees Nieuwjaar; je vindt ze allemaal terug in de inhaakkalender voor 2021. Mis je een item? Laat het ons weten!

Je kunt de kalender ook toevoegen aan je Apple agenda of Google calendar. Handig toch?

Pearl Vink
Content Marketeer bij OBI4wan

Pearl is content marketeer bij OBI4wan. Ze houdt zich dagelijks bezig met de laatste trends rondom chatbots, webcare, social media monitoring, data insights en reputatiemanagement.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Melvin-SW

    Het lijkt altijd makkelijk. Maar is het nog lastig genoeg om een goede inhaker te bedenken. Ik hou wel van een goede inhaker. Creatief omgaan met de actualiteit zonder te gemaakt over te komen.


    9 november 2020 om 11:14
    Bea Werner

    Hartstikke leuk! Gelijk een overvolle agenda. Ik mis alleen de Week van de Teek: 19 t/m 23 april 2021!


    5 januari 2021 om 10:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!