Inhaken made easy met de inhaakkalender 2019

5 december 2018, 12:00

Daar is ‘ie weer: de officiële OBI4wan inhaakkalender voor 2019. Zorg ervoor dat jij als communicatieprofessional altijd op de hoogte bent van wat er speelt binnen de markt. Speel slim in op de actualiteit óf maak de keuze op welke dagen je je juist stil moet houden, om een discussie rondom je merk te voorkomen.

Dat inhaken loont hoeven we je vast niet meer te vertellen. The Network is The Message, het onderzoeksproject van de Hogeschool Utrecht en de Hogeschool van Rotterdam, doet al een tijd wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van social-mediacontent. Een realtime wereld vraagt om realtime marketing. Maar wat weten we al over inhakers? Vier feiten en tips uit hun onderzoek:

  • Het organische bereik van merkpagina’s op social media is laag en ligt waarschijnlijk in de orde van 2 tot 3 procent. Door in te haken op conversaties die al gaande zijn, laat je algoritmes voor je werken, in plaats van tegen je.
  • Inhaken leidt tot meer deelgedrag en daarmee automatisch voor een groter bereik. Het gebruik van hashtags is hierop niet van invloed.
  • Visuele content zorgt voor significant méér shares, maar wees je bewust van de korte aandachtsspanne. Hou het simpel voor mobile en gebruik verschillende visuals voor verschillende platformen.
  • Bereik, word of mouth, naamsbekendheid, sterkere relaties met de doelgroep, positieve klantbeleving of nieuwe leads? Denk van tevoren na over het doel van jouw inhaker en bepaal op basis van dit doel het geschikte moment.

Het succes van inhakers in de praktijk

Brabants biermerk Bavaria haakte het afgelopen jaar groots in op carnaval, wat resulteerde in een groot en positief volume rondom het merk én een explosieve verkoop van merchandise. E-commerce speler Bol.com haakte succesvol in op Valentijnsdag met de lancering van een heuse Cupido-chatbot, die voor een verhoogde conversie zorgde. En omroepvereniging VPRO liftte succesvol mee op de onvoorspelbaar populaire hype van ‘Yanny en Laurel’. Eerder dit jaar namen we ze op in de top tien beste inhakers van de eerste helft van 2018. Kunnen we jouw inhaker toevoegen aan het lijstje van 2019?

De geschikte momenten voor 2019

Een goede voorbereiding is het halve werk. Ondanks dat we niet álle belangrijke en actuele thema’s kunnen voorspellen, hebben we ook dit jaar ons best gedaan de meest interessante thema’s en inhaakmomenten zo compleet mogelijk voor je op een rij te zetten. Van Internationale Puzzeldag tot Comic Sans-Dag en van Vredesweek tot Wereld Veganismedag: voor elke organisatie zijn er wel geschikte momenten om op in te haken.

De inhaakkalender is vanaf nu beschikbaar. Na downloaden ontvang je direct een e-mail met de digitale versie van de kalender in je mailbox. Voeg ook de digitale versie van de inhaakkalender 2019 toe aan je kalender. Heb je zelf nog dagen die van toegevoegde waarde kunnen zijn? Laat het ons vooral weten!

Download de inhaakkalender hier

Linsey Jepma
Content Marketeer bij OBI4wan

Als content marketeer bij OBI4wan houdt Linsey zich dagelijks bezig met de laatste ontwikkelingen op het gebied van social media monitoring, webcare, reputatiemanagement, chatbots en meer...

Categorie
Tags

1 Reactie

    provencontext

    Leuk om te zien die inhaakkalender. Mag wel even een commercie-filter overheen (5 april Karamel-dag … ?). Ik mis qua sportevenementen nog wel voetbal. Ajax verder in Champions League. Topwedstrijden Nederlands Elftal. Wellicht een idee.


    12 december 2018 om 08:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!