Je bekijkt een artikel van Comarch
partner

Inspelen op Veranderend Consumentengedrag met A/B-testen en Multivariate Testen #spon

25 november 2020, 09:57

Het gedrag en de voorkeuren van consumenten veranderen voortdurend. Dankzij continu experimenteren en testen kunnen merken deze verandering bijbenen. Het mooie van testen is dat het op veel verschillende niveaus toepasbaar is, van het uitproberen van een loyaliteitsprogramma op specifieke markten tot meer strategische testen om de meest geschikte beloningen te bepalen. Met test-and-learnstrategieën kunnen merken bepaalde hypotheses onderbouwen met data en zo geïnformeerde beslissingen maken. Dankzij de opkomst van geautomatiseerd testen en AI wordt het testproces steeds doeltreffender en betrouwbaarder. De drie belangrijkste voordelen van testen zijn:

De twee meest gebruikte testmethodes zijn A/B-testen en multivariate testen

Bij A/B-testen vergelijkt u twee variaties van hetzelfde element (versie A en versie B) om te bepalen welke versie de beste resultaten genereert. A/B-testen is een relatief

eenvoudige manier om te beginnen met testen, maar het beperkt de mogelijkheden wel tot één element per keer. Indien u verschillende elementen wil testen, kan deze testmethode erg tijdrovend zijn. Dan zal multivariate testen een efficiëntere testmethode zijn. Bij multivariate testen worden verschillende variaties van meerdere elementen met elkaar vergeleken om te bepalen welke combinatie voor de beste resultaten zorgt. Merken kunnen beide testmethodes gebruiken afhankelijk van de situatie en het uiteindelijke doel.

Hoewel testen erg eenvoudig klinkt, maken veel merken fouten bij het kiezen van wat ze gaan testen en hoe ze dit in de praktijk toepassen. Hieronder som ik voor u de best practices op om dit te vermijden:

1. Doe research:

De eerste stap van het testproces is een grondige evaluatie van wat wel of niet werkt in uw loyaliteitsprogramma. Bekijk uw loyaliteitsprogramma vanuit elke hoek: klantervaring, concurrentievoordelen, financiële prestaties en bedrijfsresultaten. Voer een doorgedreven kwalitatieve en kwantitatieve analyse uit en identificeer de probleemzones. Is uw acquisition rate voor nieuwe leden laag? Wat is de bounce rate of abandonment rate in elke fase van de loyaliteitscyclus? Doe voldoende research om de juiste vragen te kunnen opstellen en ontwerp een test om de antwoorden op de vragen te ontdekken.

2. Bepaal wat u wilt testen:

De research uit de eerste stap helpt u te identificeren waar er ruimte is voor verbetering. Nu moet u beslissen wat u als eerste aanpakt. En dat kan een uitdaging zijn. Om een volgorde te bepalen voor die lijst van verbeterpunten heeft u een gestructureerd systeem nodig. Hierbij krijgt elk item een bepaalde plaats op de rangschikking op basis van de hoeveelheid impact en de inspanning die nodig is voor het testen. Het is slim om als eerste een aspect te testen met weinig inspanning en veel impact. Gebruik het kwadrant hieronder als leidraad voor de rangschikking.

3. Definieer uw hypothese:

Een hypothese is een voorspelling van de impact van een test op de succes metrics van het loyaliteitsprogramma. Een duidelijk uitgewerkte hypothese is van essentieel belang om de test efficiënt uit te voeren. Zo kunnen we uit verzamelde en geanalyseerde, kwantitatieve data opmaken dat potentiële leden het inschrijvingsproces verlaten nadat ze op de CTA hebben geklikt. Als hypothese kunnen we dan stellen dat het duidelijk vermelden van de voordelen die een lid mag verwachten van het programma, het conversiepercentage met 20% kan verhogen.

4. Bepaal de grootte van de steekproef voor de statistische significantie:

Een van de grootste fouten die merken maken tijdens het testen is een verkeerde steekproefgrootte waardoor de resultaten verwaarloosbaar zijn. Met een significantiecalculator kan u de geschikte grootte bepalen. Als vuistregel mag u uitgaan van ten minste 95% significantie voor een goede steekproefgrootte. Om dat percentage te bereiken moet u de test misschien gedurende een specifieke periode laten lopen. Ook dat kan de significantiecalculator u vertellen.

5. Creëer testvariaties op basis van de gekozen hypothese:

Creëer en ontwerp testvariaties afhankelijk van de elementen die u wil testen. Bij een A/B-splittest zijn er doorgaans twee variaties, een controleversie en een challenger. Zorg dat u slechts één element tegelijkertijd test bij een A/B-splittest. Bij multivariate testen kan u verschillende combinaties van de elementen testen. Als best practice raden we aan om het aantal variaties te beperken, voor een goede analyse van de metrics en een duidelijke winnende variant.

6. Vergaar inzichten en lessen uit de testen:

De resultaten van de test kunnen u helpen bepalen welke variatie als winnaar uit de bus komt met statistische significantie. Deze resultaten bieden u waardevolle inzichten over uw loyaliteitsprogramma en het gedrag van uw doelpubliek. Op basis hiervan kan u nieuwe testen en experimenten ontwikkelen om zo voortdurend te blijven leren en verbeteren.

Wat kan u testen binnen uw loyaliteitsprogramma?

De drie belangrijkste fases bij loyaliteitsprogramma’s zijn acquisitie, uitgifte en inwisseling. In elk van deze stadia kunnen verschillende elementen getest worden om het succes van het programma te garanderen. Enkele voorbeelden:

  • Acquisitietests: Leden voor uw loyaliteitsprogramma werven is essentieel voor een succesvol loyaliteitsprogramma. Veel elementen moeten perfect op elkaar afgestemd zijn om een consument te motiveren om lid te worden. Merken moeten daarom verschillende variaties van die elementen testen om te bepalen wat het meest resoneert bij nieuwe leden. Denk maar aan de voordelen van het aansluiten bij het programma, het gemak waarmee ze zich kunnen aanmelden, de plaatsing van dit waardevoorstel op de website en het ontwerp van de aanmeldpagina.
  • Uitgiftetests: Merken moeten nieuwe leden van het loyaliteitsprogramma aanmoedigen om zowel transactionele als niet-transactionele activiteiten te doen in ruil voor de gekozen valuta binnen het loyaliteitsprogramma. Merken kunnen testen welk type activiteit het meeste kans maakt om voltooid te worden, uitgifte van punten vs. cash + punten en uitgifte van punten vs. uitgifte van cashvoordelen.
  • Inwisselingtests: In deze fase kunnen merken experimenteren met veel verschillende types van inwisseling. Zo kunnen ze testen om te bepalen welke kortingen, ervaringsgerichte beloningen of een combinatie van beide de leden verkiezen. Daarnaast kunnen ze ook onderzoeken of het sparen van punten of instantbeloningen het aantrekkelijkst is.

Een goed uitgedacht testplan is van essentieel belang voor het slagen van een loyaliteitsprogramma. Maar dat betekent niet dat u al het zware werk alleen moet doen. Onze loyaliteits- en marketingstrategen helpen u graag bij elke stap. Contacteer ons vandaag nog om uw teststrategie te ontwerpen en te implementeren.

Comarch is a global software house delivering and integrating proprietary IT products for multiple industries, including telecommunications, banking, insurance, manufacturing, utilities, retail and more since 1993.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!