Instagram gaat like-loos
Wellicht heb je het al meegekregen: Instagram is in Canada met een test begonnen waarbij het aantal likes bij foto’s en video’s verborgen wordt. Instagrammers kunnen zelf nog wel zien hoeveel likes ze op een post hebben gekregen, maar hun volgers zien dit niet meer. Een woordvoerder van Instagram geeft als reden van de verandering: “We want your followers to focus on what you share, not how many likes your posts get”. Volgers zouden zich hiermee dus meer richten op wat er gedeeld wordt, niet op hoeveel likes een influcencer krijgt. Wat voor effect heeft deze aanpassing op influencer-campagnes? En wat merk je hier, als je samenwerkt met Instagrammers, nou écht van?
De verandering binnen Instagram is flink wennen voor influencers. Zij meten hun populariteit onder andere af aan het aantal likes dat ze krijgen. Ook bij Onfluence merkten wij lichte paniek bij de influencers. Instagram maakte op 3 mei officieel bekend met de test te starten. Na deze bekendmaking kregen we veel berichten van influencers die vroegen wat voor effect dit gaat hebben op de influencer campagnes. Ik heb op een rijtje gezet welke veranderingen Instagram’s aanpassing teweeg brengt, als je met influencers werkt.
1. De formule van het engagementpercentage klopt niet meer
Een belangrijke factor bij het bepalen van de kwaliteit van een influencer is het engagementpercentage. De formule is als volgt: (likes per post + reacties per post) / aantal volgers x 100 = engagementpercentage. In deze formule wordt dus het aantal likes meegerekend. Wanneer de likes niet meer openbaar zijn, kun je niet zelf meer het engagementpercentage van de influencer uitrekenen. Tenzij de influencer een screenshot met het aantal likes deelt, weet je dus niet wat het engagementpercentage is.
2. Aantal likes is niet meer representatief
Wanneer het aantal likes niet meer openbaar getoond wordt, bestaat de kans dat het aantal likes niet meer representatief is. Dit komt doordat het like-gedrag van mensen kan veranderen wanneer hun like niet meer openbaar is. Doordat influencers interactie willen behouden met hun volgers, is de kans groot dat zij meer hun best gaan doen om reacties uit te lokken. Reacties worden dus een stuk belangrijker.
“Reacties worden een stuk belangrijker”
Na een samenwerking met een influencer is onder andere het aantal likes een factor om te meten of de campagne geslaagd is. Wanneer de likes niet meer openbaar zullen zijn, zal de focus meer liggen op het aantal reacties. Als opdrachtgever kun je na een post de statistieken opvragen bij de influencer, maar hou er rekening mee dat het aantal likes minder kan zijn dan je gewend bent.
3. De opkomst van Instapods en reacties kopen
Een Instapod is een chatgroep met influencers die met elkaar afspreken zo snel mogelijk onder de content van elkaar te reageren. Hierdoor omzeilen zij het algoritme van Instagram. Hierdoor ziet Instagram hen als ‘interessant’ en wordt hun content aan meer volgers getoond. De kans is dus groot dat Instapods steeds actiever gebruikt gaan worden en dat er meer Instapods zullen ontstaan.
Momenteel worden er al reacties op Instagram gekocht. Wanneer het aantal reacties steeds bepalender wordt voor het succes, is de kans groot dat ze ook vaker gekocht gaan worden en dat er apps ontwikkeld zullen worden om nepreacties er steeds echter uit te laten zien. Zo kan je bijvoorbeeld bij Followersnet al vanaf 1,50 euro een reactie kopen waarbij jijzelf de inhoud bepaalt.
De uitingen van Instagram zijn tegenstrijdig
De intentie van Instagram is goed: het is fijn om te zien dat Instagram het belangrijk vindt dat er minder druk op jonge mensen komt. Met deze verandering hoop ik dat Instagrammers meer de vrijheid krijgen om te plaatsen wat zij willen, en niet wat zij denken dat hun volgers willen zien. Maar ik denk ook dat het verbergen van likes er niet voor zal zorgen dat dat doel behaald wordt. Mensen die actief zijn op Instagram zullen nóg meer gefocust zijn op het aantal reacties onder een post én het aantal volgers dat ze op Instagram hebben.
“Door likes stimuleer je juist om meer en vaker content te delen en laat dit nou net het belang van Instagram zijn”
Zakelijk gezien vind ik het ook geen slimme keuze van Instagram. Door likes stimuleer je juist mensen om vaker content te delen en laat dit nou net het belang van Instagram zijn. Social media, dus ook Instagram, is gebaseerd op het feit dat het gebruik verslavend is en het ontvangen van likes is hier een essentieel onderdeel van.
Wat vinden influencers?
Op de Instagrampagina van Onfluence hebben we een poll gehouden om erachter te komen wat onze volgers (veelal influencers) van deze mogelijke Instagram-verandering vinden. Uit de poll komt duidelijk naar voren dat er positief gereageerd wordt. Van de respondenten heeft 81 procent gestemd op ‘chill’, ten opzichte van 19 procent op ‘liever niet’. Zo zegt een influencer (20 jaar): “Ik heb vroeger wel eens berichten verwijderd waarvan ik vond dat ze niet genoeg likes kregen. Wanneer deze test door zou gaan, zal ik mij denk ik vrijer voelen. Ook vind ik het fijn dat er hierdoor minder sociale druk is.” Een influencer (26 jaar) die niet staat te springen, zegt het volgende: “Doordat ik veel interactie heb met mijn volgers, krijg ik regelmatig verzoeken voor leuke samenwerkingen. Ik ben bang dat ik hierdoor minder opval.”
Vind jij het positief of negatief dat Instagram het aantal likes wil gaan verbergen?
Ik hoop dat ze het doorzetten, Instagram is er om mensen te motiveren, het moet niet om likes draaien waar iedereen tegenwoordig alleen nog maar mee bezig is..
Goede zaak lijkt mij, IG is te veel doorgeslagen naar likes en engagement sinds intrede marketing
Goede ontwikkeling, ik hoop dat het wordt doorgezet.
@Webmarketing: jammer dat uw artikel zich inhoudelijk beperkt tot aankondiging van de aankomende wijzigingen van IG en het aan een scherpe, inhoudelijke analyse ontbreekt. Goedkope manier van zelfpromotie.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!