Instagram introduceert algoritme en wordt steeds meer ‘broertje van’

16 maart 2016, 10:00

We kenden Instagram als het alternatief voor het sterk vercommercialiseerde Facebook en het ‘uitgestorven’ Twitter. Het alternatief zonder al die commerciële poespas en advertenties. Echter, sinds de overname door Facebook weten we wel beter. Dit komt door de recente veranderingen die Instagram doormaakt. Vorig jaar zijn advertenties geïntroduceerd op het visuele platform, wat een ingrijpende verandering was. Dit jaar wordt een algoritme voor Instagram gelanceerd. Dus geen chronologische tijdlijn meer, maar een tijdlijn geselecteerd op ‘relevantie’.

De introductie van het algoritme

Instagram staat er om bekend een bereik van nagenoeg 100 procent te hebben. Dit komt omdat de groep Nederlandse Instagrammers nog relatief klein is. Maar ook door de vluchtigheid waarmee gebruikers door de chronologische tijdlijn lopen: de update van jouw bedrijf komt dus vroeg of laat voorbij. Instagram maakte gisteren bekend in de komende maanden een algoritme te ontwikkelen die ervoor zorgt dat de volgorde van de tijdlijn niet meer wordt bepaald door chronologie, maar door relevantie.

Wat betekent het algoritme voor bedrijven en organisaties?

Facebook zorgt er voortaan voor dat gebruikers ‘relevante’ posts eerst te zien krijgen op Instagram. Maar hoe weten ze nou wat relevant is voor de gebruiker? Juist. Vrienden, bedrijven en merken waar zij regelmatig mee in contact treden. Hetgeen wat daarop lijkt, wordt als relevant beschouwd. Hoe Instagram het zelf formuleert:

The order of photos and videos in your feed will be based on the likelihood you’ll be interested in the content, your relationship with the person posting and the timeliness of the post.

Dit klinkt ontzettend bekend in de oren, niet waar?

Meer investeren in het bereiken van je volgers

Door het algoritme wordt meer inspanning vereist van bedrijven en organisaties die in contact willen blijven met hun volgers. Interactie is vereist om als relevant gezien te worden, dus interactie wordt het primaire doel van de Instagramstrategie.

Een ander gevolg van de introductie van het algoritme zal zijn, dat bedrijven niet alleen meer moeite moeten stoppen in het gebruik van Instagram, maar ook meer centjes. Bedrijven willen het liefst al hun volgers bereiken, maar dat zal niet meer zo makkelijk worden. Daarom worden ze genoodzaakt te investeren in advertenties, wat weer geld in het blauwgekleurde laatje zal brengen.

The end of Instagram as we know it?

Het visuele platform is (nog) niet optimaal ingericht voor bedrijven en organisaties. Dit is onder andere te merken aan het gebrek aan inplan- en analyseermogelijkheden en dat Instagram vrijwel alleen op mobiel te gebruiken is. Voor die gebreken is Facebook een hele goede leermeester. Maar of Facebook in de gaten heeft dat keiharde commercie niet echt wordt gewaardeerd door het publiek, moet nog blijken.

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

18 Reacties

    Rik

    “Een bereik van 100%” wordt meestal gebruikt als % van de Nederlandse bevolking toch? Als ik ‘m hier goed interpreteer is het het bereik van een adverteerder binnen de (kleine) Instagram-populatie.


    4 april 2016 om 15:14
    Kim25

    Nou is het dan nog wel handig voor bedrijven om uberhaupt instagram te gaan gebruiken? Misschien is het gewoon niet voor bedrijven of instellingen?


    5 april 2016 om 11:06
    alicekaal

    @Rik:

    Met “100% bereik” bedoel ik het percentage volgers die een bedrijf of instelling bereikt met zijn post die op de tijdlijn wordt geplaatst. Dus niet een adverteerder.

    @Kim25:

    Je moet als bedrijf of instelling aanwezig zijn op de platformen waar jouw doelgroep aanwezig is. Als dit Instagram is, zou ik zeker aanwezig zijn op dit platform en daar communiceren met jouw “potentiële klanten”.


    5 april 2016 om 12:20
    Kim25

    @Alice Kaal

    Ik begrijp wat je bedoeld en dat is natuurlijk verstandig, maar wat ik denk is dat instagram misschien wel geen platform is voor bedrijven en instellingen. In de zin van dat er geen doelgroepen zijn voor bedrijven maar gewoon mensen die instagram gebruiken voor andere behoeftes. Natuurlijk is het een sterke netwerk wat positief voor je bedrijf kan zijn/is maar misschien willen de gebruikers dat niet omdat het niet zo een community is.


    5 april 2016 om 13:13
    mark101

    Thanks


    29 juni 2016 om 14:07
    Gustavo Woltmann

    Zelf gebruik ik Instagram niet voor mijn marketing en twijfel of ik dat überhaupt wel zou doen. Natuurlijk wil je zoveel mogelijk netwerken gebruiken, maar misschien levert Instagram nu geen meerwaarde meer tegenover Facebook? Nu ja, tenzij jouw doelgroep vooral gebruikers zijn van Instagram natuurlijk.


    15 september 2016 om 15:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!