Instant messaging en email in China

Instant messaging en email in China

Instant messaging en email in ChinaMorgen vertrekt een delegatie van ruim 40 mensen naar Shanghai voor de China Innovatie Reis die Marketingfacts samen met Interimic organiseert. De reis focust onder meer op nieuwe media, en een van de dingen die de groep zeker op zal vallen is dat het internet in China heel anders gebruikt wordt dan in Nederland. Een mooi voorbeeld daarvan is het gebruik van instant messaging (IM), waarover de afgelopen dagen in de Chinese blogopshere door onder meer Kaiser Kuo en Benjamin Joffe geschreven is.

Een overgrote meerderheid van de Chinezen op internet gebruikt IM om met anderen te communiceren. Volgens het laatste China Internet Network Information Center report heeft maar liefst 81% van alle Chinese internetgebruikers een IM client geinstalleerd om te chatten. Ter vergelijking, in de US is dit slechts 40% en zelfs in buurland Zuid-Korea gebruikt maar 48% IM. Daarentegen wordt email weer veel minder gebruikt: slechts iets meer dan de helft van de Chinezen heeft een email account, in tegenstelling tot meer dan 90% in de US en 82% in Zuid-Korea. Hoe komt dit precies en waar gebruikt men IM en email voor?

Als je naar de demografische verdeling van de internetbevolking kijkt, zie je dat de helft van de online bevolking jonger is dan 24 jaar. Dit is een groep die IM over het algemeen veel meer gebruikt dan email. In China is de IM penetratie voor de groep van 18-24 jaar maar liefst meer dan 96%. Ik ken geen cijfers voor Europa, maar het zou me niet verbazen als daar door jongeren ook veel meer IM gebruikt wordt dan email.

Een andere reden is dat voor de meeste internetters het internet begon met instant messaging, en niet met email zoals bij veel mensen in landen waar het internet al langer groot is. Ik had mijn eerste email account een paar jaar voordat ik voor het eerst op internet zat, en ben pas jaren later IM gaan gebruiken. Dat verandert je internetgedrag natuurlijk.

Daarnaast is het zo dat het Chinese internet veel meer een sociaal gebeuren is. Dit blijkt ook uit het feit dat 40% van alle mensen als eerste IM aanzet als ze het internet op gaan, om te zien wie van de vrienden en collega’s nog meer op het net zitten. Slechts 3.5% begint met het checken van zijn email. Als ik ‘s ochtend online ga krijg ik direct meerdere messages van mensen. Ze sturen dus geen mail, maar wachten tot ze je online zien. Om die reden ben ik overigens steeds minder online in een IM client (of in ieder geval vooral online met het kopje ‘niet storen’ erbij), omdat ik niet continu gestoord wil worden. Toch loopt een groot deel van de communicatie op de zaak via IM bij ons, en de meeste werknemers zijn van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat online, en reageren direct als iemand iets stuurt. Bij sommige mensen zie ik vaak zo’n tien verschillende IM schermen tegelijk open staan.

Voor wie meer wil lezen over dit onderwerp, of de stand van zaken op het Chinese internet in het algemeen, kan ik aanraden de Engelse versie van het laatste CNNIC rapport te downloaden (pdf). Dit rapport was tot nu toe alleen in het Chinees verschenen (zie ook mijn post hierover van twee maanden geleden), maar is nu vertaald en geeft een gedetailleerd overzicht van wat de Chinezen op internet doen.


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Blijkbaar heb je dus geen emailadres nodig om je bij een IM client zoals QQ of de recentelijk gelanceerde Baidu Hi aan te melden. Wat tegenstrijdig is met elke westerse IM client, waar naar mijn weten altijd een emailadres verplicht is bij aanmelding. Als dit wel zo was geweest, had dit dan invloed kunnen hebben op de populariteit van email in China?

    Wellicht dat ik/we het antwoord te horen krijgen tijdens de reis, ik heb m'n tas al gepakt!

    geplaatst op
  • goeie reis allemaal.

    geplaatst op
  • Marc,

    Het is denk ik niet anders in het Westen. Mijn dochters hebben IM en (zoals Rogier al schrijft) dus automatisch e-mail. Ze gebruiken e-mail niet of nauwelijks. IM gebruiken ze de hele tijd.

    Maar ja, mijn doichters zijn natuurlijk van origine Chinees, dus dit bewijst nog niet dat het zo is voor alle jongeren die in een Westers land wonen. Tot morgen,

    Erik

    geplaatst op
  • Wie meer wil weten over de grootste IM dienst QQ van Tencent, Chinese pop culture, media en censuur, glossary en links kan een kijkje nemen op Slideshare naar de 100 slide tellende powerpoint presentatie "Inside QQ"

    Een overzicht van het business model van QQ, het aantal IM gebruikers in China, QQ's doelgroep, Tencent's content porfolio, QQ IM interface: zie QQ overview (76 slides)

    geplaatst op
  • Marc, boeiende signalering van jou als Chinese insider. Ook uit het Nederlands Qrius-onderzoek Jongeren 2007 blijkt dat deze doelgroep email maar suf vindt - echt iets voor hun ouders. Daarentegen is IM in werkverband nog nauwelijks ingeburgerd in Nederland. Sterker nog: de meeste werkgevers verbieden hun personeel om te MSN'en tijdens werktijd. Maar goed... vroeger kon privémailen onder werktijd ook nog tot ontslag leiden, terwijl de discussie tegenwoordig gaat over de vervagende grens tussen werk en privé. De hamvraag lijkt me: gaat die jonge doelgroep email straks wel gebruiken als zij volwassen wordt (email is serieuzer en zakelijker, dus meer geschikt voor werk), of gaat email werkelijk verdwijnen?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.