Interactiviteit bepaalt ranking van websites
De interactieve functies op websites zijn van invloed op de ranking die deze websites krijgen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Chinese universiteit van Hong Kong. Volgens de onderzoeker is de mogelijkheid tot interactiviteit iets wat internet onderscheidt van de traditionele media. De definitie van interactiviteit die de onderzoekers gehanteerd hebben, is die van een communicatievorm die van twee kanten komt en in realtime plaatsvindt, die betrekking heeft op communicatie tussen mensen en computers en die van invloed is op het huidige en het toekomstige gedrag van beide partijen.De onderzoekers onderscheiden zes verschillende typen van interactieve functies: Online Order, Connection Links, Online Two-Way Communication, Customisation, Content Variety en Interactive Job Search. Van deze functies blijken de laatste vier van grote invloed te zijn op de ranking van websites. Volgens de onderzoekers geeft Customisation de meeste informatie over de klant. Deze uitkomsten zijn in lijn met eerdere bevindingen dat het bereik van websites, de gedetailleerdheid van de geboden informatie en het opbouwen van relaties met klanten bepalend zijn voor de waardering van websites.
16-06-2005
Bron : Journal of Advertising Research nr. 4, p. 369, 6 p.