Interesse dagbladen voor RSS groeit

16 juni 2005, 21:24

Het aantal Nederlandse dagbladen dat haar nieuws via RSS-feeds aanbiedt stijgt gestaag. Enkele maanden geleden was dit nog 19 procent. Met het recente aanbod van De Stentor en Wegener (o.a. Gelderlander), ligt dit percentage inmiddels beduidend hoger dan in veel andere landen.

Vraag is wat RSS-feeds nu voor effect heeft op de (online) dagbladen. Op Emerce zegt de Volkskrant dat 10 procent van het bezoek aan de site te danken is aan RSS. De meeste andere dagbladen hebben helaas nog geen inzicht in deze effecten. Jan Benjamin, chef-internetredactie van NRC Handelsblad, zei niet te verwachten dat de RSS-feeds van de krant al een grote bijdrage leveren aan het sitebezoek. Ook het effect op de loyaliteit van de lezers is bij de dagbladen nog niet bekend.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Robert Gaal

    Volgens mij zou je een flinke boterham kunnen verdienen als je RSS faciliteerd. Niet alleen voor dagbladen maar laatst las ik ook iets over supermarkten. Ik heb familieleden die een moord zouden plegen voor een live-feed met de laatste aanbiedingen 🙂


    17 juni 2005 om 05:42
    media

    Ik denk dat je daar absoluut gelijk in hebt Blue. Daar waar mensen in het verleden ‘graag’ hun email wilden achterlaten voor aanbiedingen, is e-mailmarketing voor dit soort toepassingen steeds minder populair geworden (o.a. door spam). De anonimiteit en het gemak waarmee mensen zich weer kunnen afmelden zal op termijn RSS een geschikter instrument maken dan email. Is de klant eenmaal vertrouwd met de aanbieder, dan zal hij zeker bereid zijn om meer gegevens (bijv. email, profiel) achter te laten. Emailmarketing zal zich steeds meer richten op cross-sell en service dan op pure sales is mijn verwachting.


    17 juni 2005 om 06:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!