Internal Branding: van ‘nice to have’ naar ‘need to have’
‘Wat ik teveel zie is dat er losse interne projecten worden gestart, waarin de verbinding met het merk vergeten wordt.’
Als merk kom je niet meer weg door alleen te zeggen waar je voor staat, je moet het laten zien in alles wat je doet. Als je niet authentiek bent val je door de mand. Het gaat erom dat wat je over jezelf vertelt ook echt bent. Internal branding is het gedachtegoed dat gaat over het waarmaken van je merk van binnenuit op een manier die merk-baar is voor de buitenwereld. Het zet het merk in het hart van de organisatie. Het merk als richtinggevend kompas voor wie je bent en hoe je de dingen doet. Het is het uitgangspunt voor alle activiteiten. Gedrag en werkzaamheden worden passend bij het merk uitgevoerd.
Merken die merk-baar laten zien waar ze voor staan en gaan zijn aantrekkelijker om voor te werken. In de war for talent is het een grote onderscheidende factor. De huidige generatie wil betekenis in hun werk. Medewerkers willen voelen dat zij onderdeel zijn van en bijdragen aan waar een merk voor staat. Een sterk merk zorgt niet alleen dat potentiële medewerkers eerder voor je kiezen, maar ook dat goede mensen bij je blijven. Het verhoogt de kans op een betere match. Je trekt aan wat je uitdraagt. Je houdt vast wat bij je past.
Op 16 november verzorgt Lara Molendijk een NIMA Masterclass Internal Branding.
Mensen zijn je ambassadeurs
Met een goede internal branding strategie verbind je niet alleen je medewerkers, maar help je ze om hun gedrag en werkzaamheden in te richten op een manier die bij het merk past. Dit maakt beslissingen maken makkelijker. Dus naast een hogere betrokkenheid levert het ook een hogere productiviteit op. Door internal branding weten medewerkers waar je merk voor staat en hoe ze dat dagelijks tot leven brengen in hun werk. Ze stralen het merk uit. En dat is belangrijk want je medewerkers zijn de belangrijkste uitdragers van je merk. Zowel binnen de organisatie naar collega’s als naar buiten de organisatie naar klanten, partners en potentiele nieuwe medewerkers. Zo werken je medewerkers mee aan de aantrekkingskracht van je merk. Zij zijn je ambassadeurs.
Het is tijd voor verbinding vanuit het merk
Juist nu in tijden van Corona is het belangrijk om de verbinding met je medewerkers op te zoeken. Veel organisaties maken budgetten vrij om dit te doen. Wat ik teveel zie gebeuren is dat er losse interne projecten worden gestart waarin de verbinding met het merk vergeten wordt. Denk aan projecten voor leiderschap, cultuur, opleidingsprogramma’s en sociale activiteiten voor medewerkers. Er ligt een enorme kans om hierin je merk tot leven te brengen. Juist nu is het tijd om met een strategische internal branding aanpak aan de slag te gaan.
Niet er boven op, maar juist in het werk
Internal branding is een organisatie benadering vanuit het merk. Dit betekent dat het niet een apart project is. Het is vanuit `een helikopterview waarin je in alles wat je doet het merk tot leven brengt. Dit betekent dat het niet gaat om allerlei initiatieven boven op huidige werkzaamheden te organiseren. Het gaat er juist om dat je binnen de bestaande werkzaamheden het merk als kompas inzet. Dit betekent dat internal branding ook niet onder één enkele afdeling hoort, het is een overtuiging die vanuit de directie gedragen moet worden en door samenwerking tussen marketing, HR en communicatie in de hele organisatie tot leven wordt gebracht.
Afas software als voorbeeld
Afas software heeft het afgelopen jaar, heel terecht, de internal branding award gewonnen omdat waar zij voor staan, namelijk inspireren tot beter ondernemen, van binnenuit tot leven brengen op een manier die merk-baar is voor klanten. Inspirerend werkgeverschap en de 4 kernwaarden (‘doen’, ‘vertrouwen’, ‘gek’, ‘familie’) staan bij Afas centraal. En dat merk je als je bij hen over de vloer komt. Van de inrichting van hun pand, hun keuze in sponsoring tot aan medewerkers initiatieven. Alles past en klopt bij waar Afas software voor staat. Dat is wel heel bijzonder. Zelfs de waarde ‘gek ‘ komt merk-baar terug. Ik kom regelmatig mensen van Afas tegen en ik kan ze altijd kenmerken met hetzelfde ondernemende en enthousiaste DNA. Typisch Afas. Mooi hoe zo’n sterk merk voelbaar van binnenuit werkt.
Kortom, je merk is dat wat je onderscheidt van anderen en je relevant maakt in de markt, richting je klanten, richting je medewerkers en andere stakeholders. Vandaag kom je er niet meer mee weg als je alleen vertelt wie je bent en waar je voor staat, je moet het laten zien in alles wat je doet. Authentiek. Van binnen naar buiten.