Internationale SEO: beste structuur & domeinextensie?
Het is een uitdagend vraagstuk: je bent klaar voor de volgende stap en internationaal gaan is ‘the next logic step‘. Kies je in Duitsland bijvoorbeeld voor .de .com of toch voor .eu of misschien zelfs voor .nl/de? Een lastige keuze die vaak op lange termijn strategische implicaties heeft voor jouw organisatie. In dit artikel geven we je de handvatten om een afgewogen keuze te maken.
Dennis Akkerman schreef dit artikel samen met zijn collega Anne Wind, Projectmanager Online Marketing bij Seeders.
We zijn gestart met een onderzoek. We keken voor twintig zeer competitieve zoekwoorden naar welke TLD’s (top level domains) in de top-10 zoekresultaten het vaakst voorkwamen. Zie hieronder de zoekwoorden die we voor het onderzoek gebruikten.
Tabel 1 Competitieve zoekwoorden
Zoekwoorden
We deden het onderzoek in Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Spanje Italië, Frankrijk, Portugal, België, Denemarken, Zweden en Polen. In totaal hebben we van 2.000 urls naar de domeinextensie gekeken. We vonden dat bijna 70 procent van de top-10 zoekresultaten op deze zoekwoorden wordt gedomineerd door lokale ccTLD’s, zoals in Duitsland dus .de en in Frankrijk .fr
Cirkeldiagram 1: Percentage native top level domain’s (e.g. .de .fr etc v.s. non native top level domains (e.g. .com .eu etc)
Resultaten per land
We hebben ervoor gekozen om alleen de grotere Europese markten mee te nemen en daarnaast België omdat dit land vaak wordt gekozen als eerste exportbestemming.
België
We beginnen met onze zuiderburen. We zien dat 68 procent van de zoekwoorden door .be-domeinen wordt gedomineerd. Wat verder opvalt is dat ook Nederlands domeinen een grote vinger in de pap hebben met 14 procent marktaandeel. Het restant gaat naar .com-domeinen. Overige domeinextensies doen eigenlijk niet mee.
Opmerking: de zoekwoorden zijn alleen in het Vlaams vertaald, niet in het Waals.
Grafiek 1: Resultaten België
Duitsland
Dan onze oosterburen: bijna 80 procent van de top-10-zoekresultaten wordt gedomineerd door .de-domeinen. Verder wederom een groot aandeel voor .com domeinen en dit keer ook voor .org-domeinen.
Grafiek 2: Resultaten Duitsland
Groot-Brittannië
In Groot-Brittannië zijn we een gelijkmatige verdeling tussen .com- en .co.uk-domeinen. Overige extensies hebben geen significant marktaandeel.
Grafiek 3: Resultaten Groot-Brittannië
Frankrijk
We zien in de Franse markt net als in een aantal andere Zuid-Europese landen een tweedeling tussen .fr- en .com-domeinen. Verder opvallend dat .org in deze grote markt ook nog een redelijk marktaandeel heeft.
Grafiek 4: Resultaten Frankrijk
Spanje
Ook in Spanje net als Frankrijk een tweedeling tussen .com- en .es-domeinen. We zien dat in Spanje ook veel lokale media kiest voor een .com-domein. Verder komen .org en .net ook redelijk vaak voor in de top-10.
Grafiek 5: Resultaten Spanje
De grote maar
Puur gebaseerd op bovenstaande data zou je er waarschijnlijk voor kiezen om voor een lokale ccTLD’s te gaan. Maar daarmee is de scope van het onderzoek te beperkt. Wij adviseren de keuze niet alleen vanuit SEO-perspectief te maken. Er zijn namelijk meerdere perspectieven om rekening mee te houden. Zo weten we dat Duitsers en Belgen bijvoorbeeld eerder kopen op .de of .be websites dan op vreemde TLD’s. Daarnaast zitten er natuurlijk ook nadelen aan het opzetten van nieuwe domeinen in elk land omdat je steeds opnieuw moet opbouwen en geen historie hebt. Op een gTLD (.com) domein zou je gebruik kunnen maken van subdirectories per land, waarmee je vanuit één domein in verschillende landen actief kan zijn.
Zie hieronder een aantal punten om rekening mee te houden in je keuze. Vanwege de uitkomsten van het onderzoek hebben we ervoor gekozen om alleen de lokale ccTLD-strategie te vergelijken met een subdirectory strategie met een gTLD- (.com) domein waarop je alle landen middel subdirectories kan targetten.
Tabel 2: Voordelen nadelen gTLD- vs ccTLD-strategie
Belangrijke afwegingen
Houdt bij de keuze voor een lokale ccTLD of een gTLD (.com) strategie rekening met de volgende factoren:
Waarom kiezen voor een lokale ccTLD-strategie?
- Je hebt een grote doelgroep in elk doelland
- Je hebt de resources om meerdere webproperty’s te ontwikkelen en te onderhouden.
- Je hebt de bronnen om lokale linkbuilding-campagnes uit te voeren.
- Je wil de uitstraling van een lokale verkoop aanwezigheid versterken.
- Je wil merk aanwezigheid in elk doeland opbouwen.
- Je hebt in elke regio een ander product-/serviceaanbod.
- Je hebt de middelen om gelokaliseerde inhoud voor elk doelland te ontwikkelen
Waarom kiezen voor een gTLD (.com)-strategie?
- Je beschikt niet over de middelen om individuele websites op te bouwen en te onderhouden in nieuwe landen
- Je beschikt niet over de middelen voor het bouwen van lokale links.
- Je product-/serviceaanbod verschilt niet veel per regio.
- Je wil de kosten laag houden.
- Je hebt het geduld niet om opnieuw historie op te bouwen voor het domein.
- Je wil autoriteit op één domein houden.
Zoals vaak in SEO-land is ook hier helaas de conclusie weer ‘it depends’. Ga na in hoeverre bovenstaande punten voor jouw bedrijf van toepassing zijn en maak op basis daarvan een gewogen afweging.